Dokumentumfilm

Anyáim története  

Mikrofilm

Virág és Nóra úgy döntenek, hogy örökbe fogadnának valakit.

2016-ot írunk, ekkor még azonos nemű párok is örökbe fogadhattak (egyedülállóként). Azóta Orbán Viktor „bezárta ezt a kiskaput”. Tudjuk, ma már csak Novák Katalin családokért felelős tárca nélküli miniszter (ah, már ez a poszt is!) külön engedélyével lehetséges az örökbefogadás az egyedülállók számára. Így, ha tetszik, az Anyáim története akár történelmi filmnek is mondható.

Amúgy a szülővé válás nehézségéről, egy szivárványcsalád kialakulásáról, annak mindennapjairól szól. Eleinte profi home videó, amely bepillantást enged egy leszbikus pár életébe. Ám amikor megérkezik a párhoz a roma kislány, Melissza, megkapó fejlődéstörténet kezdődik. Nóra és Virág azt keresik, hogyan maradhatnak önmaguk úgy, hogy alkalmazkodnak az új élethelyzethez, a gyerekhez. A dolgukat nehezíti, hogy más-más módon tekintenek az anyai szerepre. Ráadásul készülnek elköltözni az országból, ami extra terhet ró mindhármukra. Távozásuk ugyan idealizálva jelenik meg a filmen, de senki nem állítja, hogy Magyarországon ne lehetne szivárványcsaládként élni – azért nyilván nem egyszerű.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.