Film

Árva Brooklyn

  • - kg -
  • 2020. május 9.

Mikrofilm

Végre! Edward Norton megcsinálta! Hála a szeretett színésznek és alkalmi rendezőnek, újra áll New York építészeti remeke, a Penn Station, amelyet 1963-ban, a modernizálás lázában romboltak le az örökségvédelemre vak városatyák. Egy valódi hőstett ez: nincs az a várostörténeti doku, mely megengedhetné magának, hogy ilyen szeretetteljes részletességgel elénk varázsolja CGI-vel, számítógépes eljárással egy hajdani pályaudvar épületét. Olyan érdem ez, amit senki nem vehet el Nortontól, bár felmerül a kérdés: ha a Penn Station ódon szerkezete alig néhány percre tűnik csak fel, mit kínál a maradék 140 perc, ami Norton filmjét kiteszi? A megengedő olvasat szerint mindez arra megy el, hogy Norton, a rendező-forgatókönyvíró a maga képére formálja Jonathan Lethem közkedvelt detektívregényét, a Motherless Brooklynt, melyben egy önjelölt, Tourette-szindrómás nyomozó igyekezett a könyv megjelenésének idejében (1999-ben) megfejteni főnöke meggyilkolásának rejtélyét. A kevésbé megengedő olvasat szerint, melyet a film végigülése csak megerősít, Nortont, a rendezőt rabul ejtette Norton, a színész puha kalapos képe, ezért került át az ’50-es évekbe a sztori. Nincs is ennél szebb egy színésznek: kalapban, görcsös szóáradatok közepette nyomozgatni, miközben szól a jazz, pislákol a neon, és a félhomályban felködlik a Brooklyn híd képe. És felködlik más is: egy igazi reneszánsz ember, egy rendkívül művelt művész alakja, aki miközben a The Power Brokert, Robert Caro 1336 oldalas művét bújja, fél szemmel Ric Burns 1050 perces dokumentumfilmjét, a New Yorkot nézegeti. Remek időtöltés mindkettő.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.