Film

Árva Brooklyn

  • - kg -
  • 2020. május 9.

Mikrofilm

Végre! Edward Norton megcsinálta! Hála a szeretett színésznek és alkalmi rendezőnek, újra áll New York építészeti remeke, a Penn Station, amelyet 1963-ban, a modernizálás lázában romboltak le az örökségvédelemre vak városatyák. Egy valódi hőstett ez: nincs az a várostörténeti doku, mely megengedhetné magának, hogy ilyen szeretetteljes részletességgel elénk varázsolja CGI-vel, számítógépes eljárással egy hajdani pályaudvar épületét. Olyan érdem ez, amit senki nem vehet el Nortontól, bár felmerül a kérdés: ha a Penn Station ódon szerkezete alig néhány percre tűnik csak fel, mit kínál a maradék 140 perc, ami Norton filmjét kiteszi? A megengedő olvasat szerint mindez arra megy el, hogy Norton, a rendező-forgatókönyvíró a maga képére formálja Jonathan Lethem közkedvelt detektívregényét, a Motherless Brooklynt, melyben egy önjelölt, Tourette-szindrómás nyomozó igyekezett a könyv megjelenésének idejében (1999-ben) megfejteni főnöke meggyilkolásának rejtélyét. A kevésbé megengedő olvasat szerint, melyet a film végigülése csak megerősít, Nortont, a rendezőt rabul ejtette Norton, a színész puha kalapos képe, ezért került át az ’50-es évekbe a sztori. Nincs is ennél szebb egy színésznek: kalapban, görcsös szóáradatok közepette nyomozgatni, miközben szól a jazz, pislákol a neon, és a félhomályban felködlik a Brooklyn híd képe. És felködlik más is: egy igazi reneszánsz ember, egy rendkívül művelt művész alakja, aki miközben a The Power Brokert, Robert Caro 1336 oldalas művét bújja, fél szemmel Ric Burns 1050 perces dokumentumfilmjét, a New Yorkot nézegeti. Remek időtöltés mindkettő.

 

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.