Film

Árva Brooklyn

  • - kg -
  • 2020. május 9.

Mikrofilm

Végre! Edward Norton megcsinálta! Hála a szeretett színésznek és alkalmi rendezőnek, újra áll New York építészeti remeke, a Penn Station, amelyet 1963-ban, a modernizálás lázában romboltak le az örökségvédelemre vak városatyák. Egy valódi hőstett ez: nincs az a várostörténeti doku, mely megengedhetné magának, hogy ilyen szeretetteljes részletességgel elénk varázsolja CGI-vel, számítógépes eljárással egy hajdani pályaudvar épületét. Olyan érdem ez, amit senki nem vehet el Nortontól, bár felmerül a kérdés: ha a Penn Station ódon szerkezete alig néhány percre tűnik csak fel, mit kínál a maradék 140 perc, ami Norton filmjét kiteszi? A megengedő olvasat szerint mindez arra megy el, hogy Norton, a rendező-forgatókönyvíró a maga képére formálja Jonathan Lethem közkedvelt detektívregényét, a Motherless Brooklynt, melyben egy önjelölt, Tourette-szindrómás nyomozó igyekezett a könyv megjelenésének idejében (1999-ben) megfejteni főnöke meggyilkolásának rejtélyét. A kevésbé megengedő olvasat szerint, melyet a film végigülése csak megerősít, Nortont, a rendezőt rabul ejtette Norton, a színész puha kalapos képe, ezért került át az ’50-es évekbe a sztori. Nincs is ennél szebb egy színésznek: kalapban, görcsös szóáradatok közepette nyomozgatni, miközben szól a jazz, pislákol a neon, és a félhomályban felködlik a Brooklyn híd képe. És felködlik más is: egy igazi reneszánsz ember, egy rendkívül művelt művész alakja, aki miközben a The Power Brokert, Robert Caro 1336 oldalas művét bújja, fél szemmel Ric Burns 1050 perces dokumentumfilmjét, a New Yorkot nézegeti. Remek időtöltés mindkettő.

 

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.