Tévétorrent

High Fidelity

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 9.

Mikrofilm

Nick Hornby Pop, csajok, satöbbi című regénye 1995-ben jelent meg; Stephen Frears 2000-ben rendezett belőle a közmegegyezés szerint azonos értékű, ha nem még szórakoztatóbb filmet John Cusack főszereplésével. 25 év kellett tehát, hogy a különc zeneboltos szerelmi Canossája Londonból Chicagón át New Yorkba kerüljön, a címbeli csajok pedig pasikká változzanak – a Hulu sorozatában már egy hősnő áll a középpontban. Minden más – lemezmánia, toplisták, pop, satöbbi – változatlan maradt. Sajnos.

A High Fidelity legnagyobb hibája ugyanis az, hogy tökéletesen olyan akar lenni, mint elődei, csak épp a főszereplő nemét cserélték ki. Az új Robot Zoë Kravitz alakítja, aki pont az a típusú übercool csaj, aki a filmváltozat Robjának szakítási top 5-jében is felférne a dobogóra. Megszólalásig hasonlít a Frears-mozi egzotikus énekesnőjére, Marie De Salle-ra, ami persze nem véletlen – Kravitz az őt alakító Lisa Bonet lánya (apja pedig Lenny Kravitz zenész). Hiába húzzák azonban rá a régi Rob kinyúlt Dickies pólóját és adnak ötpercenként a szájába egy szál hetykén lógó cigit, alapvető különbség van a két változat főhőse között. Cusack, a 80-as évek tinifilmjeinek esendő szerelmese, a 90-es évek Hétköznapi Hőse a Pop, csajokban tipikus felnőni képtelen gyerekember, neurotikus zenebuzi, aki egyszerre szánni való seggfej és esendő hősszerelmes. Kirohanásait, nagyképű, zenés monológjait hiába adják Kravitz szájába, a végeredmény teljesen más lesz. Mintha az Annie Hallt néznénk Annie Hall szemszögéből, s a nőalakokat feltöltötték volna a férfiak szövegével.

 

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.