Tévétorrent

Little Fires Everywhere

Mikrofilm

Míves és fontos, de mégiscsak egy szappanopera. Celeste Ng regényének adaptációja tulajdonképpen szimbólumértékű, szemléletes kontrasztok összefonódása, ami a 90-es évek osztály- és rasszkonfliktusait használja alapanyagul korunk osztály- és rasszkonfliktusainak bemutatásához (természetesen nagyon mai nyelvezettel). Cleveland napsütötte kis kertvárosát, Shaker Heightst felbolydítja, amikor egy bohém fotóművész érkezik a környékre. Mia (Kerry Washington) lepukkant Chevyjével állandóan költözik, és egyedül neveli lányát. Főbérlője a helyi közösség habcsókszínű buzgómócsingja, Elena (Reese Witherspoon), aki mindenben az ellentéte: négy gyereke és unalmas férje van, rendmániás, és hiányzik belőle minden fantázia. Kapcsolatukat vágy és irigység, különböző alá- és fölérendeltségi viszonyok alakítják – talán túl didaktikusan is.

Az egész sorozat így működik: kapunk egy maroknyi statikus, néhány vonással leírható, de plasztikus karaktert, akik különböző konstellációkban csapnak össze nagyon szemléletes rassz- és osztálytörésvonalaktól szabdalt ügyek mentén. Nem fejlődnek, de ütközéseik során kibontakozik múltjuk, és a szappanoperába illő, erősen melo­drámai fordulatok éberen tartják a nézőt. A hangnem és a témák (anyaság, háztartás, nemi szerepek) erősen emlékeztetnek Todd Haynes 30-as, 40-es évek női filmjeit szubverzíven újragondoló melodrámáira. Minden dramaturgiai gyújtópont pontosan ki van számítva, mindegyik a néző okítására és érzékenyítésére van tervezve, épp ezért a meglepetés ereje is elvész.

Magyar felirat: marcoverde & elsys

 

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.