Tévétorrent

Little Fires Everywhere

Mikrofilm

Míves és fontos, de mégiscsak egy szappanopera. Celeste Ng regényének adaptációja tulajdonképpen szimbólumértékű, szemléletes kontrasztok összefonódása, ami a 90-es évek osztály- és rasszkonfliktusait használja alapanyagul korunk osztály- és rasszkonfliktusainak bemutatásához (természetesen nagyon mai nyelvezettel). Cleveland napsütötte kis kertvárosát, Shaker Heightst felbolydítja, amikor egy bohém fotóművész érkezik a környékre. Mia (Kerry Washington) lepukkant Chevyjével állandóan költözik, és egyedül neveli lányát. Főbérlője a helyi közösség habcsókszínű buzgómócsingja, Elena (Reese Witherspoon), aki mindenben az ellentéte: négy gyereke és unalmas férje van, rendmániás, és hiányzik belőle minden fantázia. Kapcsolatukat vágy és irigység, különböző alá- és fölérendeltségi viszonyok alakítják – talán túl didaktikusan is.

Az egész sorozat így működik: kapunk egy maroknyi statikus, néhány vonással leírható, de plasztikus karaktert, akik különböző konstellációkban csapnak össze nagyon szemléletes rassz- és osztálytörésvonalaktól szabdalt ügyek mentén. Nem fejlődnek, de ütközéseik során kibontakozik múltjuk, és a szappanoperába illő, erősen melo­drámai fordulatok éberen tartják a nézőt. A hangnem és a témák (anyaság, háztartás, nemi szerepek) erősen emlékeztetnek Todd Haynes 30-as, 40-es évek női filmjeit szubverzíven újragondoló melodrámáira. Minden dramaturgiai gyújtópont pontosan ki van számítva, mindegyik a néző okítására és érzékenyítésére van tervezve, épp ezért a meglepetés ereje is elvész.

Magyar felirat: marcoverde & elsys

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.