Film

Ásatás

  • - kg -
  • 2021. február 3.

Mikrofilm

„Az a szép zöld gyep!” – tört fel Rajz Jánosból 1979-ben a filmtörténetileg jelentős sóhaj, a legjobb mondat, ami parkőr száját filmen csak elhagyta.

Poldi bácsi szelleme Ralph Fiennes-ba költözött, a brit színész ugyanis, akitől eddig sem voltak idegenek a magyar jellem bizonyos rezdülései, egy hasonló sóhajjal játssza végig új filmjét: „Az a szép suffolki föld!”

Fiennes mélyebbre ás, mint a felszínt kapargató nagy magyar sóhajtó, egy autodidakta régészt játszik, aki ásójával és Poldi bácsis kitartásával olyat talál a suffolki földben, amiről tanult kollégái álmodni sem mernek: egy 6. századi temetkezési helyet. Basil Brown 1939-ben tényleg kiásott egy majd’ 1500 éves késésben lévő hajót Sutton Hoo-ban, egy kedves és beteges földbirtokos asszony földjén, a szakma képviselőinek rosszalló tekintetétől sújtva. Az összevont szemöldököket is nagy brit színészek játsszák, van olyan régész, akinek a szerelmi életét is megismerjük, egy 6. századi hajós azért ezen bealudna, de a film címe nem az Ásítás. Fiennes viszont úgy ás, mint egy bentlakásos földműves elit iskola eminense, kiejtésben pedig suffolkibb egy suffolkinál. És ahogy biciklire pattan, meg a tarkóját vakargatva álldogál! Annak láttán John Gielgud és Laurence Olivier egyszerre csettintene. A hajó is nagyot alakít, és Carey Mulligan sem ma kezdte a szomorkás, de eltökélt nézést. Annyira profi mindenki, hogy ha átterelnék a stábot egy Jane Austen-filmbe, ugyanúgy brillíroznának kerti szerszám nélkül is. A szereposztásból ki is jönne egy Értelem és érzelem, csak az a szép hajó maradna munka nélkül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."