Az Amazon végre megoldotta az egyik legidegesítőbb, filmnézés közbeni problémát

  • narancs.hu
  • 2023. április 19.

Mikrofilm

Sajnos egyelőre csak angol nyelven.

Nem halljuk a párbeszédeket, ezért feljebb vesszük a hangerőt – hogy aztán a robbanások, durranások és zenei betétek beszakítsák a dobhártyánkat. Gyorsan lejjebb tekerjük a hangerőt – hogy aztán ismét ne halljunk semmit a dialógusokból. Valószínűleg mindenkivel előfordult már ez, nem véletlenül szentelt a The New York Times is cikket a jelenségnek, az Amazon pedig végre előállt egy megoldással az életünket megkeserítő apróságra: „Dialogue Boost”, azaz „Párbeszéd fokozó” módot építettek be Prime nevű streamingszolgáltatásukba.

A mesterséges intelligenciával (AI) működő funkció lényege, hogy

a dialógusok hangereje a háttérzajokhoz, az effektekhez és a zenéhez képest automatikusan megemelkedik, de a felhasználók elméletileg személyre is szabhatják, milyen mértékben szeretnék, hogy a beszédek kiemelkedjenek, azaz végre érthetőbbé váljanak.

Amint ez a blogposzt magyarázza, a technika lényege, hogy az AI a hangsáv elemzésével meghatározza azokat a pontokat, ahol a párbeszédek kevésbé hallhatóak a háttérzajok és -zene miatt, és különválasztja a párbeszédeket. Bizonyos modernebb filmszínházak és okostévék már rendelkeznek hasonló technikával, de az Amazon Prime az első streaming ami bevezeti ezt – persze kizárólag eredeti, angol nyelven.

A funkció egyelőre az Amazon olyan, saját gyártású tartalmainál érhető el, mint a Jack Ryan, A csodálatos Mrs. Maisel és a Harlem című sorozatok, valamint a Rögtönzött szerelem, Az élet Ricardóéknál és a Csodálatos fiú című filmek. A tervek szerint azonban még idén bővül majd a lista.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.