Nekrológ

Az amerikai srác

Peter Fonda (1940–2019)

  • - ts -
  • 2019. szeptember 22.

Mikrofilm

Verge Likens visszatért a kisvárosba, ahol egy helyi kiskirály évekkel ezelőtt meggyilkolta az apját. Úgy tesz, mintha minden rendben lenne, sokáig volt távol, alig páran ismerik már, ők persze összesúgnak a háta mögött, biztos azért jött haza, hogy bosszút álljon.

Verge Likens visszatért a kisvárosba, ahol egy helyi kiskirály évekkel ezelőtt meggyilkolta az apját. Úgy tesz, mintha minden rendben lenne, sokáig volt távol, alig páran ismerik már, ők persze összesúgnak a háta mögött, biztos azért jött haza, hogy bosszút álljon. De csak adja a jófiút, míg elvolt, egy szakmát is kitanult, figaró lett, jut is egy segédi állás neki a városka egyetlen fodrászműhelyében. A seriff is rajta tartja a szemét, vigyázz magadra, fiam, mert ha történik valami, tudjuk, hol keressünk. A tévéfilm fekete-fehér, minden egyes szereplő az ötvenes évek vidéki Amerikájának tipikus fazonja, egy rakás mívesen kidolgozott tanulmányfej, művészi miniatúra. Minden lenyalt frizura, minden cejgnadrág a helyén van; Alfred Hitchcock bemutatja: magát az Egyesült Államokat. Ám egyszer aztán Verge Likens azt mondja szegény bárgyú testvérének: I want him to know my name when I kill him, Wilford. A borbélynál pedig egymásnak adják a kilincset a kuncsaftok, hamar híre ment, hogy az új fiú milyen ügyesen borotvál… S benyit végre az is, akit már mióta várunk. Verge alaposan kirázza a köténykét, amit a kuncsaft nyakába köt, leporolja a szék párnáját, s hosszan, nagy szakértelemmel keveri a pemzlijével keményre a borotvaszappan habját. S mit csinál a fodrász meg a páciense üzem közben? Elcsevegnek. Hallom, fiam, hogy milyen jól dolgozol, hogy fellendítetted az öreg hogyishívják üzletét. Mi is a neved? A borotva könnyen siklik a szépen bekent dupla tokán. S Verge belekezd a messze földön tanultak részletes előadásába, színtiszta anatómia, itt az idegekkel sűrűn átszőtt részek vannak, emitt a nyaki verőér, amott a garat, egyébként Verge Likensnek hívnak, uram. Mire a borotválás véget ér, a bosszú bevégeztetett – egy csepp vér nélkül. Verge Likens mindig kényes volt a tudományára.

Nem, először nem a Szelíd motorosokban láthattuk Magyarországon Peter Fondát, hanem ebben Hitchcock-filmben, a Verge Likens visszatérésében (1964), melyben csak annyi volt a Hitchcock, hogy a maestrókám szokott testtartásában kiperdült a tévésorozat minden egyes darabja elé, s elmondta, hogy miféle rettenetek várnak ránk a következő órában. A darabokat más írta, más rendezte – de a levegő, az teljesen hitchcocki volt, valóban. A magyar tévé 1970. február hetedikén adta, szinte napra pontosan tizenegy hónappal azelőtt, hogy az 1969-es Szelíd motorosak a mozikba került. Verge Likens szerepében Peter Fonda (magyar hangja: Fodor Tamás) tökéletesen hozta az All-American boy (mozi)figuráját: nem volt jóképű, inkább olyan furcsa gyerek, pláne, ahogy megállt a kezében a borotva.

Mindezt persze csak azért meséljük el ennyire részletesen, hogy érzékeltessük, hősünk nem csupán azért játszott félidőket mindkét csapatban a papa mozija vs. a jövő filmjei meccsen, mert Henry Fonda fia és Jane Fonda öccse volt, hanem azért, mert kiváló színész volt – ami első megközelítésben nem elengedhetetlen feltétele a kultúrateremtésnek, a művészi újításnak, de még tisztán Hollywood új vágányra állításának sem. Az Easy Rider nem motoros film volt, hanem közérzületi film, mely elterelte az egész filmvilágot a szokott kerékvágásából. Az ilyesmihez elég csupán nagy művésznek lenni, nyugtalan szellemnek, de a színészmesterség nem elengedhetetlen. Ám mit tesz isten, Peter Fonda és Dennis Hopper nagyszerű színészek is voltak, már azon túl, hogy korszakalkotó egyéniségek. Mint ahogy a forgatáskor még névtelen Kovács László is kitűnő operatőr volt. Jack Nicholson más tészta, ő szupersztár lett, tőle ezt nem kérdezi senki, még akkor sem, amikor épp kéne – például az 1998-as Oscar-gálán.

Oltári szerencsénkre a szovjet csatlósvilág kéjes élvezettel pörgött a vietnami háborún, ezért Peter Fondát a hetvenes évek elején még egyszer láthattuk teljes színészi vértezetében: a Két amerikait 1973-ban mutatták be itt. Fonda egy Marrákesben dekkoló fiatalt játszik, aki meglépett a háborús behívó elől, ám most mégis hazakészül, tisztán lelkiismereti okokból, hogy feladja magát, s vállalja a börtönbüntetést. Csakhogy a Casablancába tartó vonaton találkozik a szépséges Lindsay Wagnerral, s egymásba gabalyodnak, a menő topmodell és a lógós együtt érkezik Párizsba, annál nem is kell megfelelőbb díszlet egy szerelmi és lelkiismereti drámához.

Peter Fonda e két filmjével a kor magyar mozinézőjének addig még sosem látott figurát rajzolt meg; teremtett egy ikont, a nagyon esendő, de nagyon szabad amerikai fiú ikonját. Addig csak a fenegyereket és az imperialistát ismertük. Azután is csak ezeket. S aztán gyorsan el is tűnt a szemünk elől, legközelebb a pesti mozikban saját magát (mármint wyatti magát) parodizálta a nyolcvanas évek elejének tán legblődebb szuperprodukciójában, az Ágyúgolyó futamban – ezt aztán élete végéig megcsinálta még egy csomószor (gondoljunk csak a 2007-es Faterok motoronra John Travoltával és a többi hasonszőrűvel).

Harminc évet simán lehúztunk nélküle, ő meg harminc évet a B mozikban – ott lehet igazán csak indie csávónak lenni, de az ilyesmit nem jegyzik fel az évkönyvek, pedig maga a nagybetűs lázadás.

1998-ban aztán megint jött egy vietnami veterán, nagyobb visszatérés az Ulee aranyánál máig nem létezik (még Travoltáé sem az a Ponyvaregényben, na, jó, azért egy lapon említhetők). A csendes méhész megformálása meg is hozza az Oscar-jelölést, 1998-at írunk ekkor, s a díjat egy piszok közepes romkomért (Lesz ez még így se!) elviszi Jack Nicholson pocakos írója. Ennyit a világ igazságáról. A lázadóknak mindig jobb életük van a B mozikban.

Wyatt most végleg eldobta a karóráját, s csatlakozott örökre a függetlenekhez – a papa mozija vidáman viszi eztán is a díjakat.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.