Nekrológ

Az amerikai srác

Peter Fonda (1940–2019)

  • - ts -
  • 2019. szeptember 22.

Mikrofilm

Verge Likens visszatért a kisvárosba, ahol egy helyi kiskirály évekkel ezelőtt meggyilkolta az apját. Úgy tesz, mintha minden rendben lenne, sokáig volt távol, alig páran ismerik már, ők persze összesúgnak a háta mögött, biztos azért jött haza, hogy bosszút álljon.

Verge Likens visszatért a kisvárosba, ahol egy helyi kiskirály évekkel ezelőtt meggyilkolta az apját. Úgy tesz, mintha minden rendben lenne, sokáig volt távol, alig páran ismerik már, ők persze összesúgnak a háta mögött, biztos azért jött haza, hogy bosszút álljon. De csak adja a jófiút, míg elvolt, egy szakmát is kitanult, figaró lett, jut is egy segédi állás neki a városka egyetlen fodrászműhelyében. A seriff is rajta tartja a szemét, vigyázz magadra, fiam, mert ha történik valami, tudjuk, hol keressünk. A tévéfilm fekete-fehér, minden egyes szereplő az ötvenes évek vidéki Amerikájának tipikus fazonja, egy rakás mívesen kidolgozott tanulmányfej, művészi miniatúra. Minden lenyalt frizura, minden cejgnadrág a helyén van; Alfred Hitchcock bemutatja: magát az Egyesült Államokat. Ám egyszer aztán Verge Likens azt mondja szegény bárgyú testvérének: I want him to know my name when I kill him, Wilford. A borbélynál pedig egymásnak adják a kilincset a kuncsaftok, hamar híre ment, hogy az új fiú milyen ügyesen borotvál… S benyit végre az is, akit már mióta várunk. Verge alaposan kirázza a köténykét, amit a kuncsaft nyakába köt, leporolja a szék párnáját, s hosszan, nagy szakértelemmel keveri a pemzlijével keményre a borotvaszappan habját. S mit csinál a fodrász meg a páciense üzem közben? Elcsevegnek. Hallom, fiam, hogy milyen jól dolgozol, hogy fellendítetted az öreg hogyishívják üzletét. Mi is a neved? A borotva könnyen siklik a szépen bekent dupla tokán. S Verge belekezd a messze földön tanultak részletes előadásába, színtiszta anatómia, itt az idegekkel sűrűn átszőtt részek vannak, emitt a nyaki verőér, amott a garat, egyébként Verge Likensnek hívnak, uram. Mire a borotválás véget ér, a bosszú bevégeztetett – egy csepp vér nélkül. Verge Likens mindig kényes volt a tudományára.

Nem, először nem a Szelíd motorosokban láthattuk Magyarországon Peter Fondát, hanem ebben Hitchcock-filmben, a Verge Likens visszatérésében (1964), melyben csak annyi volt a Hitchcock, hogy a maestrókám szokott testtartásában kiperdült a tévésorozat minden egyes darabja elé, s elmondta, hogy miféle rettenetek várnak ránk a következő órában. A darabokat más írta, más rendezte – de a levegő, az teljesen hitchcocki volt, valóban. A magyar tévé 1970. február hetedikén adta, szinte napra pontosan tizenegy hónappal azelőtt, hogy az 1969-es Szelíd motorosak a mozikba került. Verge Likens szerepében Peter Fonda (magyar hangja: Fodor Tamás) tökéletesen hozta az All-American boy (mozi)figuráját: nem volt jóképű, inkább olyan furcsa gyerek, pláne, ahogy megállt a kezében a borotva.

Mindezt persze csak azért meséljük el ennyire részletesen, hogy érzékeltessük, hősünk nem csupán azért játszott félidőket mindkét csapatban a papa mozija vs. a jövő filmjei meccsen, mert Henry Fonda fia és Jane Fonda öccse volt, hanem azért, mert kiváló színész volt – ami első megközelítésben nem elengedhetetlen feltétele a kultúrateremtésnek, a művészi újításnak, de még tisztán Hollywood új vágányra állításának sem. Az Easy Rider nem motoros film volt, hanem közérzületi film, mely elterelte az egész filmvilágot a szokott kerékvágásából. Az ilyesmihez elég csupán nagy művésznek lenni, nyugtalan szellemnek, de a színészmesterség nem elengedhetetlen. Ám mit tesz isten, Peter Fonda és Dennis Hopper nagyszerű színészek is voltak, már azon túl, hogy korszakalkotó egyéniségek. Mint ahogy a forgatáskor még névtelen Kovács László is kitűnő operatőr volt. Jack Nicholson más tészta, ő szupersztár lett, tőle ezt nem kérdezi senki, még akkor sem, amikor épp kéne – például az 1998-as Oscar-gálán.

Oltári szerencsénkre a szovjet csatlósvilág kéjes élvezettel pörgött a vietnami háborún, ezért Peter Fondát a hetvenes évek elején még egyszer láthattuk teljes színészi vértezetében: a Két amerikait 1973-ban mutatták be itt. Fonda egy Marrákesben dekkoló fiatalt játszik, aki meglépett a háborús behívó elől, ám most mégis hazakészül, tisztán lelkiismereti okokból, hogy feladja magát, s vállalja a börtönbüntetést. Csakhogy a Casablancába tartó vonaton találkozik a szépséges Lindsay Wagnerral, s egymásba gabalyodnak, a menő topmodell és a lógós együtt érkezik Párizsba, annál nem is kell megfelelőbb díszlet egy szerelmi és lelkiismereti drámához.

Peter Fonda e két filmjével a kor magyar mozinézőjének addig még sosem látott figurát rajzolt meg; teremtett egy ikont, a nagyon esendő, de nagyon szabad amerikai fiú ikonját. Addig csak a fenegyereket és az imperialistát ismertük. Azután is csak ezeket. S aztán gyorsan el is tűnt a szemünk elől, legközelebb a pesti mozikban saját magát (mármint wyatti magát) parodizálta a nyolcvanas évek elejének tán legblődebb szuperprodukciójában, az Ágyúgolyó futamban – ezt aztán élete végéig megcsinálta még egy csomószor (gondoljunk csak a 2007-es Faterok motoronra John Travoltával és a többi hasonszőrűvel).

Harminc évet simán lehúztunk nélküle, ő meg harminc évet a B mozikban – ott lehet igazán csak indie csávónak lenni, de az ilyesmit nem jegyzik fel az évkönyvek, pedig maga a nagybetűs lázadás.

1998-ban aztán megint jött egy vietnami veterán, nagyobb visszatérés az Ulee aranyánál máig nem létezik (még Travoltáé sem az a Ponyvaregényben, na, jó, azért egy lapon említhetők). A csendes méhész megformálása meg is hozza az Oscar-jelölést, 1998-at írunk ekkor, s a díjat egy piszok közepes romkomért (Lesz ez még így se!) elviszi Jack Nicholson pocakos írója. Ennyit a világ igazságáról. A lázadóknak mindig jobb életük van a B mozikban.

Wyatt most végleg eldobta a karóráját, s csatlakozott örökre a függetlenekhez – a papa mozija vidáman viszi eztán is a díjakat.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.