Film

Az angyal

  • 2019. november 24.

Mikrofilm

Ebben a valódi bűnöző valódi gaztettein alapuló thrillerben elhagynak minden fölösleges ballasztot (motiváció, jellemfejlődés, netán reflexió, sőt önreflexió) annak érdekében, hogy felhőtlenül élvezhesse a rablások és gyilkosságok esztétikusan részletezett jeleneteit az örömét ebben lelő néző. Már az elején közli velünk egy belső monológ keretében az ártatlan megjelenésűnek mondott, valójában tenyérbemászóan ellenszenves tinédzser főhős, hogy őt az isten tolvajnak teremtette (meg nyilván gyilkosnak is), tehát mint­egy küldetést teljesít be olykor élvezettel, olykor melankolikus szenvtelenséggel véghez vitt, de teljes mértékben gátlástalan tevékenységével. Gátlása a címszereplőnek szintén kamaszkorú tettestársával szemben van, akihez szívesen közelítene testileg is, de annyira azért őt sem szereti, hogy el ne árulja, majd meg ne ölje. Ám ez az öncélú és kibontatlanul maradó rendezői ötlet (a valódi bűnöző a lányokat preferálta) sem ad mélységet a karakternek.

Van tehát egy film, amelyben (olykor emberöléssel végződő) rablások megszervezését, kivitelezését látjuk főként. Nincs semmi titok, semmi csak később felfedezhető árnyalat, nincs egyetlen, mégoly szimpla gondolatocska a világ folyásáról, csak vérfürdős pörgés, a végén hajtóvadászattal meg kommandóval. Azonosulást a film legfeljebb lappangó pszichopaták számára kínál, üzenete annyi, mint az ötlábú borjúnál tett látogatásé, hogy jé, hát ennek meg öt lába van. Mindez perfekt technikai színvonalon, kifejezetten jó alakításokkal, tehetségesen megírt párbeszédekkel. Csak minek.

Forgalmazza a Mozinet

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.