Az Apokalipszis most után ismét gigaprojektbe vágna Francis Ford Coppola

  • Szabó Ádám
  • 2019. április 6.

Mikrofilm

A Megalopolis terve New York nagy utópiájáról szól.

Az Apokalipszis most az a fajta filmtörténeti mérföldkő, amelyről nemcsak legendák keringnek, de a forgatás nehézségeit és az azt környékező őrületet dokumentumfilm is megörökíti.

Az elmúlt 40 évben hasonló ambiciózus filmmel Coppola nem is próbálkozott – nyolcvanadik születésnapja alkalmából azonban beavatta terveibe a Deadline újságíróját és kiderült:

egyáltalán nem mondott le a nagyratörő filmekről.

Több éve dolgozik ugyanis egy Megalopolis nevű filmterven, amelynek már meg is van a forgatókönyve – épp csak a sztárok hiányoznak belőle. Felmerült például Jude Law neve is – többet viszont nem árult el az esetleges szereposztásról.

Coppola álomterve New Yokban játszódik, és egy építészről szól, aki a városon belül szeretne egy utópiát létrehozni. A filmhez még 9/11 előtt felvettek néhány totált a metropoliszról, így akár a WTC tornyai is feltűnhetnek majd a vásznon. A rendező a filmbeli építészhez hasonlóan egyfajta összegző munkára készül – mint elmondta, a Megalopolisban szeretné kamatoztatni mindazt a tudását és tapasztalatát, amit a karrierje során összegyűjtött. Egy olyan nagyszabású produkcióra készül, melyben keverednek majd eddigi filmjének stílusai – mindezt pedig sok szereplővel, nagy stábbal valósítaná meg, ahogy kell.

Közben pedig Coppola nemrég készült el immár 40 éves mesterművének legújabb vágásával – az Apokalipszis most Végső vágást az idei Tribeca filmfesztiválon mutatják majd be. Mint elmondta, az eredeti változatot túlságosan megkurtították, a 2001-es rendezői változatot pedig túl hosszúnak érezte, ezért volt szükség az újabb vágásra.

Kapcsolódó:

A bor mindig jól jön - Francis Ford Coppola

Annyi szó esik manapság a független filmkészítésről nálunk is, hogy úgy gondoltuk, megkérdezünk egy ősfüggetlent: el is küldtük kérdéseinket Francis Ford Coppolának. Borok, függetlenek, keresztapák, apokalipszisek, Tony Soprano és Han Solo - FFC válaszai következnek. magyarnarancs.hu: Már a hetvenes években is független volt, a 2000-es évekre meg még függetlenebb lett: a legutóbbi három filmjét (Youth Without Youth, Tetro, Twixt) saját zsebből finanszírozta.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.