Az Apokalipszis most után ismét gigaprojektbe vágna Francis Ford Coppola

  • Szabó Ádám
  • 2019. április 6.

Mikrofilm

A Megalopolis terve New York nagy utópiájáról szól.

Az Apokalipszis most az a fajta filmtörténeti mérföldkő, amelyről nemcsak legendák keringnek, de a forgatás nehézségeit és az azt környékező őrületet dokumentumfilm is megörökíti.

Az elmúlt 40 évben hasonló ambiciózus filmmel Coppola nem is próbálkozott – nyolcvanadik születésnapja alkalmából azonban beavatta terveibe a Deadline újságíróját és kiderült:

egyáltalán nem mondott le a nagyratörő filmekről.

Több éve dolgozik ugyanis egy Megalopolis nevű filmterven, amelynek már meg is van a forgatókönyve – épp csak a sztárok hiányoznak belőle. Felmerült például Jude Law neve is – többet viszont nem árult el az esetleges szereposztásról.

Coppola álomterve New Yokban játszódik, és egy építészről szól, aki a városon belül szeretne egy utópiát létrehozni. A filmhez még 9/11 előtt felvettek néhány totált a metropoliszról, így akár a WTC tornyai is feltűnhetnek majd a vásznon. A rendező a filmbeli építészhez hasonlóan egyfajta összegző munkára készül – mint elmondta, a Megalopolisban szeretné kamatoztatni mindazt a tudását és tapasztalatát, amit a karrierje során összegyűjtött. Egy olyan nagyszabású produkcióra készül, melyben keverednek majd eddigi filmjének stílusai – mindezt pedig sok szereplővel, nagy stábbal valósítaná meg, ahogy kell.

Közben pedig Coppola nemrég készült el immár 40 éves mesterművének legújabb vágásával – az Apokalipszis most Végső vágást az idei Tribeca filmfesztiválon mutatják majd be. Mint elmondta, az eredeti változatot túlságosan megkurtították, a 2001-es rendezői változatot pedig túl hosszúnak érezte, ezért volt szükség az újabb vágásra.

Kapcsolódó:

A bor mindig jól jön - Francis Ford Coppola

Annyi szó esik manapság a független filmkészítésről nálunk is, hogy úgy gondoltuk, megkérdezünk egy ősfüggetlent: el is küldtük kérdéseinket Francis Ford Coppolának. Borok, függetlenek, keresztapák, apokalipszisek, Tony Soprano és Han Solo - FFC válaszai következnek. magyarnarancs.hu: Már a hetvenes években is független volt, a 2000-es évekre meg még függetlenebb lett: a legutóbbi három filmjét (Youth Without Youth, Tetro, Twixt) saját zsebből finanszírozta.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.