Film

Az éjféli égbolt

  • - kg -
  • 2021. január 20.

Mikrofilm

Minden nézés közül a legkönnyebben díjra váltható a világvége-nézés.

Persze, ezt is nehéz jól csinálni. A túlzott erőlködésből könnyen Leslie Nielsen-poén lehet, de a brit rezerváltság sem mindig célravezető: a szájszeglet izmainak diszkrét remegését könnyű összetéveszteni egy odaégett pirítós feletti érzelmi viharral. George Clooney viszont úgy tud szembenézni a világ szépen fényképezett végével, hogy az embernek szinte gusztusa támad kipróbálni az apokalipszist – ilyen lehet egy Nespresso-reklám Tarkovszkij rendezésében. A kritikák külön kiemelik a színész világvége-szakállát, amely hamarosan a barbershopok falairól fog visszaköszönni – hát, igen, kávét és világvégét csakis Clooney-tól!

Az éjféli égbolt egyetlen apró problémája, hogy nem másfél percig tart, hanem közel két órán át, ez pedig baj, mert Clooney-nak, aki maga rendezte a filmet, semmi mása nincs, csak ez a szakállból indított fagyos, de lassan felengedő nézése. Igaz, ott van a Föld felé közelítő űrhajó, amelyet figyelmeztetni kéne a veszélyre, és ott van a nagy fehér sarkvidéki semmiben feltűnő kislány alakja – Clooney Lily Brooks-Dalton sikerregényéből dolgozott, de mintha egy közepes PR-cégtől vette volna az ötleteit: kislánnyal, űrhajóval és világvégével kifizetődő forgatni. Macska nincs? Nincs, de ott van a nagy tudós életének tragédiája: aki a csillagoknak szenteli az életét és nem a földi örömöknek, az bizony ráfarag. Na, ja, de ez csak a földi halandókra értendő, és nem azokra, akik haldokolva is oly nemesen emelik az éjféli égboltra tekintetüket, mint a nagy George.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.