Tévésorozat

A szitokszavak története

  • SzSz
  • 2021. január 20.

Mikrofilm

Cage – angol szó, eredeti jelentése: ketrec; a szlengben azonban olyan, egykor tehetséges (?), Oscar-díjas és/vagy kultfigurákat illetünk vele, akik B és C filmek hátán olyan messze csúsztak a filmvilág csúcsától, hogy már a Hollywood-feliratot is alig látják. Lásd még: Cuba Gooding Jr.

Mint A szitokszavak történetéből kiderül, a legtöbb csúnya kifejezés ehhez hasonlóan teljesen ártalmatlan szóból vált káromkodássá, az elmúlt évtizedek internetes és mémkultúrája azonban a pussyt, a shitet és a dicket is a vállára vette. Ez történt Nicholas Cage-dzsel is: a mennybemenetele nem volt olyan dicsőséges, mint az isteni Keanué, de ma már snassz a rossz szerepeivel viccelődni – ennek egyik oka az, hogy Cage maga is baromi mémkompatibilis: teljes mértékben magáévá tette a „ciki az új cuki” irányelvet. Itt például öltönyben és szakállal sétál be az áldolgozószobába (figyelem, szintén mémutalás!), hogy manírosan a kamerába káromkodjon, puncit fessen, vagy épp megpróbáljon a dick-joke-okból Nick-joke-okat faragni – és ilyen remek alakítást évek óta nem láthattunk tőle.

A szitokszavak történetének gerincét random fun factek teszik ki, de a kifejezéseket írók, színészek, szótárszerkesztők és nyelvészek is elemzik. A szavak eredete, kulturális háttere, evolúciója néhány vicces kísérlettel és egy rakás popkulturális utalással – a show leginkább egy nagy költségvetésű YouTube-sorozatra hasonlít, amelyet minden irányban lehetett volna még bővíteni, hiszen 40 percben ugyanolyan szórakoztató lenne, mint 20-ban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."