Dokumentumfilm

Az élet jó

Szabó Réka: A létezés eufóriája

Mikrofilm

Fahidi Éva 89 évesen lépett először színpadra. Már kisgyerekként is vonzotta a mozgáskultúra, hol a tükör előtt kísérletezett, hol a debreceni Szoboszlói utat táncolta végig, amikor senki sem látta.

Úgy tartja, minden emberben van némi egészséges exhibicionizmus, belé meg valamivel több szorult a kelleténél. De nem csak erről van szó. 20 évesen egyedül jött vissza Auschwitzból. 49 családtagja veszett oda a holokauszt idején. Ezt követően egész életében mindenről, ami vele történt, az volt az érzése, hogy „neki ez jár”. Amikor Szabó Réka, a Tünet Együttes rendezője táncszínházi duettet tervezett vele és a nála közel 60 évvel fiatalabb táncossal, Cuhorka Emesével, gondolkodás nélkül igent mondott. Úgy tűnt, neki még ez (is) jár. Sóvirág címmel hoztak létre előadást, amelyben a két nő élete és teste lép párbeszédbe. Három hónapig próbáltak, improvizáltak és beszélgettek. Arra keresték a választ, vajon mennyit tud megélni az egyik ember a másik életéből. A megértés rétegeit, a kapcsolódás határait kutatták, meg akarták fejteni a múltat és a jelent. Így a különleges produkció egyszerre szól a 20. század történelméről, a tánc erejéről, múlandóságról, testről és életről.

A dokumentumfilm az előadás próbafolyamatát követi végig, de valójában sokkal többre vállalkozik ennél. Három nő találkozásának különleges pillanatát rögzíti. Szabó Réka, ahogy az előadás során, a dokumentumfilmben is természetes módon kreál jeleneteket: megfigyelőként láttatja az előadás létrejöttének folyamatát, elbeszélővé teszi szereplőit, miközben Fahidit, mint kulcsszereplőt kiemelve mutatja be a darab születését. Évát követve egyértelműsíti, micsoda vállalkozás ez az ő korában, na, meg alkotói oldalról mekkora kaland és mekkora kockázat. Próbatermi jelenetek, visszaemlékezések, hétköznapi eseményfoszlányok, az élet legkülönfélébb részleteiről szóló diskurzus, a színházi bemutató, és sok apró emberi gesztus sora alakítja a filmet dokumentummá. Kicsit hosszan, a film dramaturgiájának dinamikáját elnyújtva, ami csak azért kár, mert remek kulcsjeleneteket emelhetett volna ki, melyek mégsem maradnak kellőképp hangsúlyosak. Fahidi Éva elmondása szerint már túl van minden drámán. Szókimondó, nem kertel, már-már meghökkentően őszinte. Személyes varázsa teszi vonzóvá a filmet. Bölcs döntés volt a filmkészítők részéről lemondani a portrékészítés oly felette kézenfekvő lehetőségéről, hisz’ nyilván izgalmasabb a lehetetlennek tűnő vállalkozás teljesítése közben képet adni e sokat élt nő személyes traumájáról, életének fontos mozzanatairól, a Cuhorkával létrejött találkozás különlegességéről.

A film szándékoltan nem beszél a holokausztról többet, mint amennyit, mondjuk úgy, muszáj. Az életről szól, a meg- és átélés értelméről. Fahidi azt mondja, „mindig tudni kellett, hogy nagyon jó dolog élni. A létezés ténye önmagában euforikus.” Ezt közvetíti a film is a maga lényegre törő egyszerűségével.

Forgalmazza az ELF Pictures

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.