A rendező, aki nem tud szabadulni a sokasodó zaklatási vádaktól

  • Szabó Ádám
  • 2019. november 20.

Mikrofilm

A híres rendező tagad, pert fontolgat.

Valentine Monnier francia színésznő azzal vádolja a Roman Polanskit, hogy 1975-ben egy svájci síházban megerőszakolta őt – írta meg a Variety.

Az eset idején a nő 18 éves volt. Nem ismerte a rendezőt, egy baráti társasággal ment síelni Svájcba, ahol vacsora után Polanski felhívta a szobájába. Nem gyanakodott, felment hozzá, ahol ő már meztelenül várta, majd rátámadt, leszaggatta ruháit és megerőszakolta. A nő szerint egy pirulát is igyekezett leerőltetni a torkán.

A rendező közleményben tagadta a vádakat, és fontolgatja, hogy pert indít a Monnier sztoriját közlő újság ellen. Mint ismert, Polanskit 1977-ben az Egyesült Államokban tartóztatták le egy 13 éves kislány megrontásának vádjával – a börtönbüntetés elől ő azonban Franciaországba szökött, ahol lengyel-francia állampolgárként nem kellett félnie a kiadatástól.

Azóta sem tette be a lábát Amerikába.

A mostani vádakat is szinte biztosan megússza: Franciaországban 20 év az elévülési idő, az meg már rég letelt.„Az erőszak egy időbomba. Az emlékek nem halványodnak el, szellemmé válnak és követnek téged, amíg alattomosan meg nem változtatnak” – magyarázta Monnier, hogy miért csak most állt elő a történettel.

Polanski egy 2005-ös madridi eseményen

Polanski egy 2005-ös madridi eseményen

Fotó: Wikipédia

Ő is tudja, hogy a vádak nem járnak már jogi következményekkel – azt szeretné, hogy ne idealizáljuk az olyan ismert embereket, akik ezt nem érdemlik meg. Nem sokkal a történet megjelenése után jelentették be az idei Európai Filmdíj jelöltjeit, ahol az egekbe emelték Polanskit,J’accuse (Vádolom) című filmje négy nominációt kapott, köztük a legjobb film, rendező, forgatókönyv és színész díjára is jelölték.

A siker ellenére a mozi nem érdekli az amerikaiakat, akik a MeeToo korában a rendező eddigi bűneit sem felejtették el. Kérdés, az új vádak után sikerül-e amerikai forgalmazót találni filmjének, amely a Dreyfus-ügy apropóján mutatja be az üldöztetés kérdését.

Az amerikaiak nem kérnek Roman Polanskiból, Tarantino is tojik rá

De Polanski felesége visszavág. Úgy néz ki, elmúltak azok az idők, amikor a közönség eltekintett a rendezők kétes múltja felett azzal a mondással, hogy úgyis maga a mű számít, nem az, aki mögötte áll. Woody Allen magánéleti botrányaival hosszú évek óta mindenki tisztában volt, de ez nem akadályozta meg az Akadémiát, hogy 2012-ben Oscarral jutalmazza, két évvel később pedig ismét díjra jelöljék.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.