Az Oscar ezentúl előírja majd a diverzitást

Mikrofilm

Hollywood magától nem akart változni, ezért az Akadémia bekeményített.

Az Oscart odaítélő Akadémia évek óta azért küzd, hogy lemossa magáról a "Középkorú Fehér Férfiak Gyülekezete"-címkét. A több ezer fős tagságát az utóbbi időben szisztematikusan igyekezett felfrissíteni, hogy nagyobb súlyt kapjanak a nők, a külföldiek, vagy épp a különböző nemzetiségek. Egy éve például közel ezerrel bővült a tagság létszáma, többek között Lady Gaga is bekerült a szavazók közé. A testület abban reménykedik ugyanis, hogy ha a tagok fiatalabbak és diverzebbek, akkor talán több női alkotó, vagy épp színesbőrű színész kap majd jelölést –

így hátha végre eljön az az idő, amikor a jelöltek kihirdetésekor nem az #OscarSoWhite válik a Twitter legmenőbb hashtagjévé.

A Holdfény 2017-es győzelmekor sokan azt hitték, megindult a változás, de az Oscar további sorsa inkább az egy lépés előre, két lépés hátra mintát mutatta: egy évvel később A víz érintése, majd a Zöld könyv győzött a főkategóriában. Idén azonban csoda történt: egy dél-koreai film, az Élősködők vitte el az aranyszobrot. Hogy ez milyen változásokat hozhat a díj odaítélésében, azt ebben a cikkünkben fejtegettük.

Miért veszítette el tekintélyét az Oscar-díj és miért húzott meglepőt most az Akadémia?

Az Oscar évek óta értékválságban van - a dél-koreai film jelentheti számára a fényt az alagút végén. Ahogy arról mi is beszámoltunk, a dél-koreai Élősködők tarolt az idei Oscar-gálán: a legnagyobb esélyesnek tartott 1917-et kiütve elnyerte a Legjobb film, a Legjobb rendezés, a Legjobb eredeti forgatókönyv és a Legjobb nemzetközi film díját.

Az Élősködők győzelme után azonban történt egy s más. A világ ismét a feketék esélyegyenlőségéről beszél, a polgárjogi mozgalmak rég nem látott tömegeket mozgatnak meg. Épp ezért az Akadémia is igyekszik előremenekülni Épp elég bajuk van a streamingplatformok miatt, nem hiányzik nekik egy újabb botrány, épp ezért szabálymódosítással igyekeztek jelezni:

nemcsak hogy elkötelezettek a diverzitás és az elnyomott csoportok iránt, de egyenesen csak azokat a filmeket díjazzák, akik ugyanígy tesznek.

Emlékezetes, hogy két éve Frances McDormand a Három óriásplakát Ebbing határában Oscar-díjának átvételekor beszédét az "inclusion rider" kifejezéssel zárta: ennek lényege, hogy a legnagyobb sztárok szerződésükben foglalva köteleznék a produciókat, hogy az azon dolgozó stáb minél sokszínűbb legyen.

Ha Hollywood nem is, de az Akadémia hallgatott szavára: szabálymódosításuk értelmében a 96. Oscar-díjkiosztó gálától, vagyis 2024-től kezdve csak azok a filmek jelölhetőek majd a Legjobb film kategóriában, akik megfelelnek a szervezet diverzitást előíró követelményeinek.

Az Oscar négy fő követelmény-kategóriát hirdetett ki, amelyből legalább kettőt teljesítenie kell a jelölésre vágyó filmnek.

A filmvásznon

  • a főszereplőnek, vagy legalább egy jelentős mellékszereplőnek valamelyik alulreprezentált csoportból kell származnia (ázsiai, latin, fekete, őslakos, keleti, hawaii vagy egyéb kisebbségi etnikumba tartozó)
  • a szereplők legalább 30%-nak alulreprezentált csoportból kell származnia (nők, faji vagy etnikai csoport, LGBTQ+, kognitív vagy fizikai fogyatékossággal rendelkező, siket vagy halláskárosult)
  • a témának vagy történetválasztásnak szintén a fenti csoport tagjaira kell fókuszálnia

 

A film készítése során

  • a gyártás kreatív oldalának vezetői (operatőr, író, casting, kosztüm, zeneszerző, smink és haj stb.) közül legalább kettőnek az alulreprezentált csoportból, legalább egynek pedig a különböző kisebbségi etnikumok csoportjából kell származnia
  • legalább hat másik stábtagnak is ezekből a csoportokból kell származniuk
  • a stáb legalább 30%-nak az alulreprezentált kisebbségi csoportokból kell származniuk

 

Iparági hozzáférhetőség és lehetőségek

  • a filmet terjesztő és finanszírozó cégek fizetett gyakornokainak szintén képviselniük kell az alulreprezentált csoportokat és etnikumokat
  • emellett pedig tréningeket és képzési programokat is kell nyújtaniuk számukra

 

Közönség tájékoztatása

  • a stúdiók és filmes vállalatok marketing, publicity és terjesztői csapatában szintén képviseltetniük kell magukat az alulreprezentált csoportoknak és etnikumoknak

 

Mindez azonban még elég messze van; egyelőre annak kell szurkolnunk, hogy a koronavírus okozta fejreállás után a nevezési határidőt jövő február végéig meghosszabbító Akadémia meg tudja rendezni az áprili 25-re tervezett díjátadót

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.