Az Oscar ezentúl előírja majd a diverzitást

Mikrofilm

Hollywood magától nem akart változni, ezért az Akadémia bekeményített.

Az Oscart odaítélő Akadémia évek óta azért küzd, hogy lemossa magáról a "Középkorú Fehér Férfiak Gyülekezete"-címkét. A több ezer fős tagságát az utóbbi időben szisztematikusan igyekezett felfrissíteni, hogy nagyobb súlyt kapjanak a nők, a külföldiek, vagy épp a különböző nemzetiségek. Egy éve például közel ezerrel bővült a tagság létszáma, többek között Lady Gaga is bekerült a szavazók közé. A testület abban reménykedik ugyanis, hogy ha a tagok fiatalabbak és diverzebbek, akkor talán több női alkotó, vagy épp színesbőrű színész kap majd jelölést –

így hátha végre eljön az az idő, amikor a jelöltek kihirdetésekor nem az #OscarSoWhite válik a Twitter legmenőbb hashtagjévé.

A Holdfény 2017-es győzelmekor sokan azt hitték, megindult a változás, de az Oscar további sorsa inkább az egy lépés előre, két lépés hátra mintát mutatta: egy évvel később A víz érintése, majd a Zöld könyv győzött a főkategóriában. Idén azonban csoda történt: egy dél-koreai film, az Élősködők vitte el az aranyszobrot. Hogy ez milyen változásokat hozhat a díj odaítélésében, azt ebben a cikkünkben fejtegettük.

Miért veszítette el tekintélyét az Oscar-díj és miért húzott meglepőt most az Akadémia?

Az Oscar évek óta értékválságban van - a dél-koreai film jelentheti számára a fényt az alagút végén. Ahogy arról mi is beszámoltunk, a dél-koreai Élősködők tarolt az idei Oscar-gálán: a legnagyobb esélyesnek tartott 1917-et kiütve elnyerte a Legjobb film, a Legjobb rendezés, a Legjobb eredeti forgatókönyv és a Legjobb nemzetközi film díját.

Az Élősködők győzelme után azonban történt egy s más. A világ ismét a feketék esélyegyenlőségéről beszél, a polgárjogi mozgalmak rég nem látott tömegeket mozgatnak meg. Épp ezért az Akadémia is igyekszik előremenekülni Épp elég bajuk van a streamingplatformok miatt, nem hiányzik nekik egy újabb botrány, épp ezért szabálymódosítással igyekeztek jelezni:

nemcsak hogy elkötelezettek a diverzitás és az elnyomott csoportok iránt, de egyenesen csak azokat a filmeket díjazzák, akik ugyanígy tesznek.

Emlékezetes, hogy két éve Frances McDormand a Három óriásplakát Ebbing határában Oscar-díjának átvételekor beszédét az "inclusion rider" kifejezéssel zárta: ennek lényege, hogy a legnagyobb sztárok szerződésükben foglalva köteleznék a produciókat, hogy az azon dolgozó stáb minél sokszínűbb legyen.

Ha Hollywood nem is, de az Akadémia hallgatott szavára: szabálymódosításuk értelmében a 96. Oscar-díjkiosztó gálától, vagyis 2024-től kezdve csak azok a filmek jelölhetőek majd a Legjobb film kategóriában, akik megfelelnek a szervezet diverzitást előíró követelményeinek.

Az Oscar négy fő követelmény-kategóriát hirdetett ki, amelyből legalább kettőt teljesítenie kell a jelölésre vágyó filmnek.

A filmvásznon

  • a főszereplőnek, vagy legalább egy jelentős mellékszereplőnek valamelyik alulreprezentált csoportból kell származnia (ázsiai, latin, fekete, őslakos, keleti, hawaii vagy egyéb kisebbségi etnikumba tartozó)
  • a szereplők legalább 30%-nak alulreprezentált csoportból kell származnia (nők, faji vagy etnikai csoport, LGBTQ+, kognitív vagy fizikai fogyatékossággal rendelkező, siket vagy halláskárosult)
  • a témának vagy történetválasztásnak szintén a fenti csoport tagjaira kell fókuszálnia

 

A film készítése során

  • a gyártás kreatív oldalának vezetői (operatőr, író, casting, kosztüm, zeneszerző, smink és haj stb.) közül legalább kettőnek az alulreprezentált csoportból, legalább egynek pedig a különböző kisebbségi etnikumok csoportjából kell származnia
  • legalább hat másik stábtagnak is ezekből a csoportokból kell származniuk
  • a stáb legalább 30%-nak az alulreprezentált kisebbségi csoportokból kell származniuk

 

Iparági hozzáférhetőség és lehetőségek

  • a filmet terjesztő és finanszírozó cégek fizetett gyakornokainak szintén képviselniük kell az alulreprezentált csoportokat és etnikumokat
  • emellett pedig tréningeket és képzési programokat is kell nyújtaniuk számukra

 

Közönség tájékoztatása

  • a stúdiók és filmes vállalatok marketing, publicity és terjesztői csapatában szintén képviseltetniük kell magukat az alulreprezentált csoportoknak és etnikumoknak

 

Mindez azonban még elég messze van; egyelőre annak kell szurkolnunk, hogy a koronavírus okozta fejreállás után a nevezési határidőt jövő február végéig meghosszabbító Akadémia meg tudja rendezni az áprili 25-re tervezett díjátadót

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.