Miért veszítette el tekintélyét az Oscar-díj és miért húzott meglepőt most az Akadémia?

  • Szabó Ádám
  • 2020. február 16.

Mikrofilm

Az Oscar évek óta értékválságban van - a dél-koreai film jelentheti számára a fényt az alagút végén.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, a dél-koreai Élősködők tarolt az idei Oscar-gálán: a legnagyobb esélyesnek tartott 1917-et kiütve elnyerte a Legjobb film, a Legjobb rendezés, a Legjobb eredeti forgatókönyv és a Legjobb nemzetközi film díját.

Ez akkora meglepetést okozott, hogy a filmes szakírók a mai napig találgatják, hogyan történhetett meg a csoda – a legtöbben a Holdfény három évvel ezelőtti diadalához hasonlítják az esetet, és máris vannak, aki Barry Jenkins filmjéhez hasonlóan az elmúlt évtized legjobb Oscar-díjas filmjeként emlegeti Bong Joon-ho moziját.

A legjobb film díját elnyerő Élősködők című dél-koreai alkotás rendezője, Bong Dzsun Ho Kang Ho Szong színésszel

A legjobb film díját elnyerő Élősködők rendezője, Bong Joon Ho Kang Ho Szong színésszel

Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello

Néhány hónappal ezelőtt kevesen gondolták, hogy az idei díjszezon nem a két veterán rendezőről, Tarantinóról és Scorseséről fog szólni. Érdemes tehát megvizsgálni, mit is jelent a koreai film Oscar-diadala. Azt, hogy csoda történt, Mark Ronson producer szavai is alátámasztják. Az Akadémia idegennyelvű filmekért felelős bizottságának elnöke, nemrég így nyilatkozott: "öt éve az Élősködők biztosan nem nyert volna".

Persze, maga a film zseniális, de ez talán a siker legkisebb összetevője.

Az Oscart az elmúlt években divattá vált utálni, a rossz hírnevére pedig rá is szolgált. Elég csak végignézni az elmúlt 10 év győzteseinek listáján:

  • Zöld könyv - Útmutató az élethez
  • A víz érintése
  • Holdfény
  • Spotlight - Egy nyomozás részletei
  • Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
  • 12 év rabszolgaság
  • Az Argo-akció
  • The Artist - A némafilmes
  • A király beszéde
  • A bombák földjén

Az Oscarnak nem az a feladata, hogy a legmaradandóbb filmeket díjazza – azt, hogy végül melyik film állja ki az idő próbáját és lesz kultikus alkotás, sok mindentől függ, sok Oscar-díjas mozira már nem is emlékszünk. Azt viszont nyugodtan kijelenthetjük, hogy a fenti filmek jórésze tényleg jó, igaz, azt már nem mondhatjuk, hogy az adott év legjobb filmje kapta minden esetben a díjat. Ez különösen azért bosszantó, mert sokszor vészesen közel volt ahhoz az Akadémia, hogy telibe találjon (A közösségi háló; Gravitáció; Sráckor), de inkább a közhelyesen kényelmes utat választotta.

Az Oscar tehát mégsem olyan fontos, mint aminek feltüntetik, vagy sokan hiszik. Nem ezen a díjon múlik, hogy egy film kap-e patinát vagy sem. Az elmúlt évtizedekben viszont egyre nagyobb figyelem szegeződött az Akadémiára: az Oscarért folyó kampány nagyobb pénzeket emészt fel, mint valaha.

Mindenkit érdekel tehát az Oscar – mégis egyre kevesebbeket.

Miért? Mert az Oscar továbbra is biztos pontnak számít: a legnagyobb, legnépszerűbb filmes díjnak, ami az elmúlt tíz év fiaskói ellenére még mindig olyan asszociációkat hoz elő az emberekben, mint a "legjobb" vagy "legértékesebb". Ezért hajtanak rá a fogyatkozó számú hagyományos stúdiók, sőt, már a streamingszolgáltatók is. Ám az Oscar immár jó ideje identitásválságban szenved.

Az egyik ok a nézői ízlés gyökeres változása. Gondoljunk csak a klasszikus amerikai filmekre – az Elfújta a szélre, a Híd a Kwai folyónra, a Ben Hur-ra, a Keresztapára, a Rocky-ra vagy az Esőemberre. Nemcsak a díjat csípték meg, de egytől egyig ezek voltak saját évük legnagyobb bevételű filmjei az USA-ban. Persze nem lehet párhuzamot vonni napjaink és a 60-as évek között: sokkal több film készül, ott vannak a függetlenek, a digitális terjesztők és az egyre nagyobb szeletet kihasító külföldi filmek is. Azt azonban elmondhatjuk, hogy ma A nagy balhénak vagy a My fair lady-nek nem sok esélye lenne a pénztáraknál, mi több: a moziig sem jutna el. Ilyesmit ma már inkább a tévében nézünk; a moziban akcióra, effektekre és szuperhősökre kíváncsiak a nézők.

Az elfújta a szél híres jelenete

Az elfújta a szél híres jelenete

 

A New York Times remek, szemléletes cikkben szedte össze, hogyan mélyült a szakadék az Oscar és a nézők között: 1980 és 2004 között majdnem minden győztes film ott volt az év 20 legnagyobb bevételű mozija között; azóta csak elvétve találunk ilyet. A király visszatér volt az utolsó film, ami a pénztáraknál és az Oscaron is első lett, a 80-as évek óta csak három hasonló esetre volt példa (Titanic, Forrest Gump, Esőember). Az Akadémia persze igyekszik kárpótolni a közönséget, rendszeresen jelölnek legalább egy olyan box office-sikert, amit a kritikusok is szeretnek, de a díjat már nem adják oda. A leglátványosabb eset a 2010-es gála volt: minden idők egyik legnagyobb bevételű filmjét, az Avatart minden idők legalacsonyabb bevételű győztese, A bombák földjén ütötte ki.

Így aztán nem meglepő, hogy a ceremónia nézettsége évről évre csökken: olyan filmek versenyeznek, amelyeket az emberek nem láttak és/vagy nem is érdekli őket. Ám mivel a díjátadó nem a Netflixen vagy az Amazon Prime-on, hanem egy hagyományos tévéadón fut, igenis fontos a nézettség. Miközben abból sem akar lejjebb adni az Akadémia, hogy az Oscar még mindig egy presztízsdíj; így nem hajlandóak a teljes jelöltlistát képregényfilmekkkel feltölteni. Tehát

a mozi óriási változásokon megy keresztül,

az Oscar-díj pedig mindezzel láthatóan nem tud mit kezdeni.

  • Kövesse a széles közönség ízlését, mint anno és díjazza a szuperhős filmeket?
  • Vagy Cannes-hoz hasonlóan egyedül a művészi teljesítményre koncentráljon? (Ennek szellemében értékelték a Holdfényt, és hasonlóan gondolkodtak az Élősködők esetében.) Félő azonban, hogy ha az Oscar elindul ezen az úton, akkor Cannes-hoz hasonlóan még inkább marginalizálódik.

Így viszont marad az identitásválság és a káosz: egyszer odaadják a díjat a Holdfénynek, a következő két évben pedig visszakozva olyanok kapják a díjat, mint A víz érintése vagy a Zöld könyv. Ezeket sokkal többen nézték meg, de messze nem annyian, mint a Marvel kapitányt vagy az Aquamant, ám művészi értékük kérdéses, így az ínyenc filmrajongók szintén elégedetlenek.

Az Akadémia tehát két szék között a földre esett.

Az Élősködők sikerétől most a legtöbben azt várják, hogy végre irányt mutat: sokan abban bíznak, segít a díjnak magára találni. Bong Joon-ho filmje a pénztáraknál is siker (bár a Marvel-filmekhez nem mérhető); a kritikusok és a szakma is szerette, ráadásul kinyithat egy kaput a többi nemzetközi film előtt.

Jöjjenek a szuperhősök?

Jöjjenek a szuperhősök?

 

Ugyanis eddig a nemzetközi filmeket az Oscar se lenyelni, se kiköpni nem tudta: az Élősködők előtt eddig 10 idegennyelvű film kapott jelölést a Legjobb film-díjra; az ilyen mozik hagyományosan az 1956-ban létrehozott Legjobb idegennyelvű filmeknél versenyeznek, amit idén átneveznek a Legjobb nemzetközi filmre. Míg azonban évtizedekkel ezelőtt kegynek számított, hogy külön kategóriát hozott létre az Akadémia a külföldieknek, ma ezt már máshogy látjuk: "Az Élősködőknek sikerült kitörniük a külföldi filmek gettójából" – írta például a Guardian újságírója.

Bár a filmvilág központja még mindig Hollywood, ma már egy világsikerre pályázó film sem engedheti meg, hogy csak Amerikára koncentráljon. És ez igaz az olyan díjakra is, mint az Oscar: ha meg akarja tartani (vagy épp vissza akarja szerezni) tekintélyét, muszáj nyitnia a külföldi mozik felé. Mert – igen helyesen – az Oscar arra törekszik, hogy Amerika helyett az egész világ filmes díjává válhasson. A dél-koreai filmmel óriási szerencséjük volt, hiszen minden klappolt: a nézők, a kritikusok és a szakma is szerette – amerikai filmek mögött ritkán van ekkora konszenzus.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.