Dokumentumfilm

Az underground kórház

  • - kg -
  • 2020. március 6.

Mikrofilm

Képzeljünk el egy kórházat, amelynek dolgozói messze az erejükön felül végzik munkájukat. Képzeljük hozzá, hogy a kórház a föld alatt van, mert a föld fölött háborús körülmények dúlnak. Egészítsük ki a képet azzal, hogy Szíriában vagyunk, közel Damaszkuszhoz, a kormányerők ostromolta, lázadók uralta, agyonbombázott, vegyi támadásnak is kitett Kelet-Gútában. 2018-ban az UNICEF igazgatója csak annyit mondott elszörnyedve, amikor sikerült bejuttatni egy segélyszállítmányt: pokol a gyerekeknek.

Ferasz Fajjad, az Aszad-rezsim börtönét is megjárt filmes feltett szándéka volt, hogy bemutatja az eredeti címben (The Cave) barlangnak nevezett föld alatti kórház mindennapjait: a háborús állapotokat éppúgy, mint azt a társadalmat, amelyben egy nőt akkor is sarokba állítana a férfitársadalom, ha épp életeket ment és kórházat vezet a föld alatt. Ő Amani Ballur gyerekorvos, jelenlegi státusza: menekült. 2018-ban kellett feladnia a kórházat, miután győzött a kormányerők ostroma.

A rendező nem jutott be Kelet-Gútába, de három helyi operatőre igen: Fajjad az általuk felvett anyagból gyúrta össze a filmjét. Hamarosan eldől, mennyire találta megrázónak a szíriai poklot és a benne működő hős orvosokat az Amerikai Filmakadémia: Fajjad filmje a dokumentumfilmek kategóriájában várja a hétfő hajnali Oscar-osztást. A rendező is ott lesz, pedig úgy nézett ki, nem csak Kelet-Gútába, de az USA-ba sem sikerül bejutnia – csak hosszas procedúra után kapta meg az amerikai vízumot.

Vetíti a National Geographic Channel, február 14-én

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.