Dokumentumfilm

Az underground kórház

  • - kg -
  • 2020. március 6.

Mikrofilm

Képzeljünk el egy kórházat, amelynek dolgozói messze az erejükön felül végzik munkájukat. Képzeljük hozzá, hogy a kórház a föld alatt van, mert a föld fölött háborús körülmények dúlnak. Egészítsük ki a képet azzal, hogy Szíriában vagyunk, közel Damaszkuszhoz, a kormányerők ostromolta, lázadók uralta, agyonbombázott, vegyi támadásnak is kitett Kelet-Gútában. 2018-ban az UNICEF igazgatója csak annyit mondott elszörnyedve, amikor sikerült bejuttatni egy segélyszállítmányt: pokol a gyerekeknek.

Ferasz Fajjad, az Aszad-rezsim börtönét is megjárt filmes feltett szándéka volt, hogy bemutatja az eredeti címben (The Cave) barlangnak nevezett föld alatti kórház mindennapjait: a háborús állapotokat éppúgy, mint azt a társadalmat, amelyben egy nőt akkor is sarokba állítana a férfitársadalom, ha épp életeket ment és kórházat vezet a föld alatt. Ő Amani Ballur gyerekorvos, jelenlegi státusza: menekült. 2018-ban kellett feladnia a kórházat, miután győzött a kormányerők ostroma.

A rendező nem jutott be Kelet-Gútába, de három helyi operatőre igen: Fajjad az általuk felvett anyagból gyúrta össze a filmjét. Hamarosan eldől, mennyire találta megrázónak a szíriai poklot és a benne működő hős orvosokat az Amerikai Filmakadémia: Fajjad filmje a dokumentumfilmek kategóriájában várja a hétfő hajnali Oscar-osztást. A rendező is ott lesz, pedig úgy nézett ki, nem csak Kelet-Gútába, de az USA-ba sem sikerül bejutnia – csak hosszas procedúra után kapta meg az amerikai vízumot.

Vetíti a National Geographic Channel, február 14-én

 

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.