Dokumentumfilm

Az underground kórház

  • - kg -
  • 2020. március 6.

Mikrofilm

Képzeljünk el egy kórházat, amelynek dolgozói messze az erejükön felül végzik munkájukat. Képzeljük hozzá, hogy a kórház a föld alatt van, mert a föld fölött háborús körülmények dúlnak. Egészítsük ki a képet azzal, hogy Szíriában vagyunk, közel Damaszkuszhoz, a kormányerők ostromolta, lázadók uralta, agyonbombázott, vegyi támadásnak is kitett Kelet-Gútában. 2018-ban az UNICEF igazgatója csak annyit mondott elszörnyedve, amikor sikerült bejuttatni egy segélyszállítmányt: pokol a gyerekeknek.

Ferasz Fajjad, az Aszad-rezsim börtönét is megjárt filmes feltett szándéka volt, hogy bemutatja az eredeti címben (The Cave) barlangnak nevezett föld alatti kórház mindennapjait: a háborús állapotokat éppúgy, mint azt a társadalmat, amelyben egy nőt akkor is sarokba állítana a férfitársadalom, ha épp életeket ment és kórházat vezet a föld alatt. Ő Amani Ballur gyerekorvos, jelenlegi státusza: menekült. 2018-ban kellett feladnia a kórházat, miután győzött a kormányerők ostroma.

A rendező nem jutott be Kelet-Gútába, de három helyi operatőre igen: Fajjad az általuk felvett anyagból gyúrta össze a filmjét. Hamarosan eldől, mennyire találta megrázónak a szíriai poklot és a benne működő hős orvosokat az Amerikai Filmakadémia: Fajjad filmje a dokumentumfilmek kategóriájában várja a hétfő hajnali Oscar-osztást. A rendező is ott lesz, pedig úgy nézett ki, nem csak Kelet-Gútába, de az USA-ba sem sikerül bejutnia – csak hosszas procedúra után kapta meg az amerikai vízumot.

Vetíti a National Geographic Channel, február 14-én

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.