Film

Kisasszonyok

  • 2020. március 6.

Mikrofilm

A maga idejében kifejezetten újszerűnek számított Louisa May Alcott immár száz­ötven éve töretlen népszerűségű, a Jane Austin-opusokkal nemcsak szemléletmódját, de színvonalát tekintve is összemérhető regénye, amennyiben önálló gondolatokkal és érzelmekkel, elvekkel és élettervvel bíró lényekként tekintett női hőseire, akik mást, többet is akarnak az élettől, mint szerencsésen férjhez menni. De persze csak férjhez megy végül mindenki, úgyhogy romantikus lányregényként is befogadható a négy massachusettsi nővérnek a polgárháborús években s az azokat követően zajló felnövéstörténete. Több mint húsz mozgókép készült a mű alapján: tévéfilm vagy -sorozat, animáció és persze mozifilm, egyebek közt egy sztárparádés hollywoodi kasszasiker, 1994-ből.

Greta Gerwig (Lady Bird) verziója eltávolítja a tetszetős, de kissé porlepte rózsaszín fátylat a sztoriról – amelyet felbontott időrendben tálal, az egyes motívumok ismétlődését, illetve eltérését kiemelendő. A környezetrajzot reálissá teszi, a konfliktusokat kiélezi, a nővérek viszonyában észrevéteti a vetélkedést és a féltékenységet, és legfőként a hangsúlyt a címbéli kisasszonyok küzdelmére helyezi, amelyet a kiteljesedésért, önmegvalósításért folytatnak. Tétje lesz a voltaképpeni főhős, Alcott alteregója, Jo irodalmi, illetve a legfiatalabb lány (és szerelmi vetélytárs), Amy festői próbálkozásainak. S nemcsak az irodalmi élet fogadja be a kitartó női szerzőt, de nővérei­nek a női életlehetőségek beszűkültsége miatt hamvukba hullt művészi ambíciói is beteljesülnek.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.