Film

Kisasszonyok

  • 2020. március 6.

Mikrofilm

A maga idejében kifejezetten újszerűnek számított Louisa May Alcott immár száz­ötven éve töretlen népszerűségű, a Jane Austin-opusokkal nemcsak szemléletmódját, de színvonalát tekintve is összemérhető regénye, amennyiben önálló gondolatokkal és érzelmekkel, elvekkel és élettervvel bíró lényekként tekintett női hőseire, akik mást, többet is akarnak az élettől, mint szerencsésen férjhez menni. De persze csak férjhez megy végül mindenki, úgyhogy romantikus lányregényként is befogadható a négy massachusettsi nővérnek a polgárháborús években s az azokat követően zajló felnövéstörténete. Több mint húsz mozgókép készült a mű alapján: tévéfilm vagy -sorozat, animáció és persze mozifilm, egyebek közt egy sztárparádés hollywoodi kasszasiker, 1994-ből.

Greta Gerwig (Lady Bird) verziója eltávolítja a tetszetős, de kissé porlepte rózsaszín fátylat a sztoriról – amelyet felbontott időrendben tálal, az egyes motívumok ismétlődését, illetve eltérését kiemelendő. A környezetrajzot reálissá teszi, a konfliktusokat kiélezi, a nővérek viszonyában észrevéteti a vetélkedést és a féltékenységet, és legfőként a hangsúlyt a címbéli kisasszonyok küzdelmére helyezi, amelyet a kiteljesedésért, önmegvalósításért folytatnak. Tétje lesz a voltaképpeni főhős, Alcott alteregója, Jo irodalmi, illetve a legfiatalabb lány (és szerelmi vetélytárs), Amy festői próbálkozásainak. S nemcsak az irodalmi élet fogadja be a kitartó női szerzőt, de nővérei­nek a női életlehetőségek beszűkültsége miatt hamvukba hullt művészi ambíciói is beteljesülnek.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.