Az úszóbotrányokon túl is van élet: lányok a kacsaúsztatóból

  • - legát -
  • 2019. november 16.

Mikrofilm

Kiskunhalas finoman szólva sem egy úszóparadicsom.

A magyar úszósporttal kapcsolatban csak szélsőségeket ismerünk. Alapvetés, hogy csak az arany csillog szépen, aki nem győz, az el lesz felejtve. Mert az úszás kizárólag a világversenyek idején érdekes, akkor is csak magyar győzelmek esetén.

Nagy Anikó Mária rendező ezt az igazságtalanságot próbálja tompítani. Kamerájával két évig követte a kiskunhalasi Juhász testvérek úszókarrierjét. A szokványosnak nem mondható, mégis hétköznapi történet nem tipikus sportfilm, megtekintése után nem ostromolják majd gyerektömegek az uszodákat, de megmutatja, hogyan lehetséges az emberfeletti teljesítmény egy olyan közegben, ahová legfeljebb morzsák jutnak el a kormányzati szupertámogatásokból.

Juhász Janka és Adél tehetségük mellett két dolognak köszönhetik, hogy immár nemzetközi szinten jegyzett úszók: edzőjüknek és édesanyjuknak. Az ő hitük és fanatizmusuk nélkül a két gyerek vélhetően abbahagyta volna, ugyanis Kiskunhalas enyhén szólva sem egy úszóparadicsom, az edzéseket

19 méteres medencében,

ún. kacsaúszatóban tartják, nincs személyzet, korszerű eszközök, dietetikus, pszichológus: ami egy nagyobb egyesületnél megadatik a
tehetségeknek.

De Novotny Attila, ez a régivágású, bazmegolós edző ebben a közegben is összehozott egy rakás korosztályos bajnoki címet, és sikerült a Juhász lányokból is válogatottat faragnia. A Vonal felett mégsem a szokásos sikertörténet; a válságos időkre a fókuszál, amikor nem jönnek az eredmények, és szinte természetes, hogy a lányok – hiszen kamaszokról van szó – abba akarják hagyni.

Legalább ekkora dráma, hogy ebben az esetben mihez kezd a film valódi főhőse, az elhagyott, gyerekkorában bántalmazott anya, aki szószerint az életét tette fel gyerekei sportkarrierjére. Aki képes negyvenvalahány évesen leérettségizni, majd egyetemre menni sportmenedzser-szakra (ebből csak annyit látunk, hogy ugyanazt kell teljesítenie a tornateremben, mint feleannyi idős évfolyamtársainak).

Így aztán neki még jobban szurkolunk, mint a lányainak, közben pedig megtudhatjuk, mi munka van még egy világbajnoki 27. helyezés mögött is.

A Vonal felett című filmet című filmet vasárnap fél négykor vetítik a Toldi kistermében.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.