A rövidfilm forgalmazási szempontból az egyik legmostohább műfaj, a nézők ugyanis a legritkább esetben találkozhatnak velük – és akkoris legtöbbször csak a könnyedebb műfajjal; például a Pixar rövidanimációival, amelyek mindig az egész estés mesékkel egy pakkban érkeznek.
De vannak magyar szempontból is ígéretes kezdeményezések: a Vertigo Média idén januárban az osztrák Tranzit című dráma előtt vetítette Traub Viktória remek Sellők és rinocéroszok című animációját de Tóth Barnabás is kiváló nézőszámokat ért el az interneten, nem csak az Oscar-jelölt Susotázzsal, de az Újratervezéssel is.
Ezek azonban még mindig inkább csak szabályt erősítő kivételek– míg a legtöbb, nagy filmfesztiválon bemutatott vagy díjnyertes játékfilm előbb-utóbb elérhető vagy megnézhető valamilyen úton-módon, a rövidfilmek csak a legritkább esetben. Épp ezért örvendetesek az olyan kezdeményezések, mint például a Blue Danube Fesztivál, amit idén november 17. és 24. között immár harmadik alkalommal rendeznek meg a bécsi Schikaneder Kinóban és abudapesti Lurdy moziban.
A fesztiválra 1022 nevezés érkezett, ebből válogattak ki 59 filmet, melyeket 5 kategóriában, körülbelül másfél órás tömbökben láthatnak a nézők. A felhozatalban izgalmas kísérleti filmek, animációk és feltörekvő tehetségek mellett látható lesz Oscar- és cannesi Aranypálma-díjas és Európai Filmdíjra jelölt rövidfilm is.
Guy Nattiv Skin című, gyűlöletbűncselekményekről szóló rövidfilmje 2018-ban nyert Oscart. Ebben egy neonáci és egy afroamerikai család találkozása fajul el; az erőszakspirált az indítja be, hogy egy fekete férfi a szupermarketben egy fehér kisfiúra mosolyog. A Cannesban díjazott All these creaturest a kritikák nemcsak megkapónak, de gyönyörűnek is találták.
Ebben egy serdülőkorú fiú próbálja kibogozni gyerekkori emlékeit – azt igyekszik például megfejteni, a fertőzött, bogarakkal teli családi ház és az atipikus családja között milyen összefüggés van.
Az Európai Filmakadémia díjának három jelöltje is látható lesz majd.
A Watermelon juice-ban egy fiatal pár katalóniai nyaralásán szakadnak fel a múlt sebei; az Oslóban egy palesztin munkást nem engednek át az izraeli határon, így nem tud dolgozni – ő azonban vacsorát ígért a lányának, akit nem akar cserben hagyni, így muszáj kreatívan megoldania a problémát; a Patision Avenue-ban pedig egyszínésznő épp élete legfontosabb szerepének meghallgatására megy, mikor felfedezi, hogy gyermekét egyedül hagyta otthon.
Magyar rövidfilm is bekerült
a válogatásba: Molvay Norbert Jövő szerdáját a Friss hús fesztiválon is díjazták – ebben egy fiatal lány úgy igyekszik könnyíteni a lelkén, hogy egy sétát tesz a városban.
A 9 animációs film között két magyar is akad, mindkettő a MOME műhelyeiből: Buda Flóra Entrópiájában három, párhuzamos univerzumban élő lányt láthatunk, melyek az emberi lélek különböző oldalait reprezentálják; Hana Yamazaki The Act of Breathingje a légzés folyamatát mutatja be úgy, ahogy eddig még nem láttuk.
Ebből a szekcióból nem érdemes kihagyni a holland At first sightot sem, amelyben egy nő és egy férfi autója találkozik azúton – épp csak nem rohannak egymásba, ahhoz viszont mindketten túl makacsok, hogy utat adjanak a másiknak.
Külön szekciót kaptak a kísérleti filmek is. Itt látható például az osztrák Cavalcade, mely arra keresi a választ, hihetünk-e a saját szemünknek, vagy a finn Realms, amely egy téren és időn átívelőutazás, mely azt mutatja be, hogyan pusztítjuk el a saját földünket.
A dokumentumfilmek között is akadnak bőven csemegék:
a spanyol Pedro animációval rekonstruálja Stanley Kubrick 50 évvel ezelőtti interjúját; a Swatted úgy mutatja be a videójátékok világát, mintha ő maga is egy ilyen game lenne; a magyar Mignon pedig egy 80 éves, gyermeklelkű nyugdíjasról szól, aki lelkesedésével és szenvedélyeivel igyekszik elfedni múltjának sötét oldalát.
A fesztiválról és a filmekről további információk a honlapon vagy a Facebookon olvashatóak. A 3. Blue Danube Filmfesztivál vetítéseit november 17-24. között Bécsben, a Schikaneder filmszínházban, illetve Budapesten, a Lurdy moziban tartják.