SZÍNHÁZI MELLÉKLET - olvasópróba

Akinek nem bűne…

Színház

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Hegymegi Máté rendező először dolgozik a társulattal, a Dosztojevszkij-művel – színészként – már volt két színpadi találkozása. Nagy kihívás egy monumentális regényt színpadra átdolgozni, és a néző számára befogadható hosszúságúra gyúrni, ezért az előadáshoz Garai Judit dramaturggal új szövegkönyvet írtak. Egy interjúban elmondta, hogy érdeklik azok a helyzetek, amelyekben a kiszolgáltatottság dühe, az önérzetesség aránytalan bosszúhoz vezet: „Raszkolnyikov az anyagi helyzete miatt kénytelen otthagyni az egyetemet. A pénztelensége, a lakhatási problémái és főként az igazság­érzete a lázadás felé tolja, gyilkol. A dühe jogos, de a bosszúja aránytalan, és az alanyával is célt téveszt. Kérdés, hogyan juthat el idáig az ember, és milyen érzelmi állapotokon megy keresztül a gyilkosságot megelőzően, majd azt követően. Ezt a küzdelmet vizsgálja Dosztojevszkij, amit szeretnék hangsúlyozni az áldozatok, Lizaveta és a zálogosnő kiemelt jelenlétével.” Raszkolnyikovot Csabai Csongor játssza, akit tavaly Hamletként láthattak a helyi nézők. A zálogosnő Egri Márta, Lizaveta Barna Lilla lesz, Szonya szerepében pedig a frissen végzett Erdős Lili mutatkozhat be Tatabányán. (Jászai Mari Színház, október 4.)

De mi van akkor, ha a bűnt talán el sem követték, vagy ha mégis, inkább azok, akik mást bűnnel vádolnak? Arthur Miller drámáját, A salemi boszorkányokat gyakran játsszák a hazai színpadokon. Most egy különleges feldolgozásba, a Salem című színházi társasjátékba kapcsolódhatnak be a nézők a Jurányi Házban. Ez az este elsősorban azoknak ajánlható, akik nem ragaszkodnak a passzív nézői pozícióhoz. A Freeszfe előadása a boszorkányperek világába kalauzol. Az alaptörténet szerint egy békés közösségben fiatal lányokat vádolnak meg méregkeveréssel és gyilkossággal, ők pedig azzal védekeznek, hogy a gonosz furakodott be közéjük. „Az előadás a csoportnyomás, a pletyka és a kollektív félelem mechanizmusait vizsgálja egy bírósági peren keresztül. A nézők mindvégig aktív alakítói a történetnek. Mint a törvényszék tagjai, hozhatnak döntéseket, szavazhatnak a történet folytatásáról. A vádlottak sorsának alakulása pedig csak az ő ítéletükön múlik” – áll a színlapon. Az átiratot Kocsonya Zsófi rendező és Horváth Panna dramaturg készítették. (Jurányi Ház, október 10.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.