SZÍNHÁZI MELLÉKLET - olvasópróba

Akinek nem bűne…

Színház

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Hegymegi Máté rendező először dolgozik a társulattal, a Dosztojevszkij-művel – színészként – már volt két színpadi találkozása. Nagy kihívás egy monumentális regényt színpadra átdolgozni, és a néző számára befogadható hosszúságúra gyúrni, ezért az előadáshoz Garai Judit dramaturggal új szövegkönyvet írtak. Egy interjúban elmondta, hogy érdeklik azok a helyzetek, amelyekben a kiszolgáltatottság dühe, az önérzetesség aránytalan bosszúhoz vezet: „Raszkolnyikov az anyagi helyzete miatt kénytelen otthagyni az egyetemet. A pénztelensége, a lakhatási problémái és főként az igazság­érzete a lázadás felé tolja, gyilkol. A dühe jogos, de a bosszúja aránytalan, és az alanyával is célt téveszt. Kérdés, hogyan juthat el idáig az ember, és milyen érzelmi állapotokon megy keresztül a gyilkosságot megelőzően, majd azt követően. Ezt a küzdelmet vizsgálja Dosztojevszkij, amit szeretnék hangsúlyozni az áldozatok, Lizaveta és a zálogosnő kiemelt jelenlétével.” Raszkolnyikovot Csabai Csongor játssza, akit tavaly Hamletként láthattak a helyi nézők. A zálogosnő Egri Márta, Lizaveta Barna Lilla lesz, Szonya szerepében pedig a frissen végzett Erdős Lili mutatkozhat be Tatabányán. (Jászai Mari Színház, október 4.)

De mi van akkor, ha a bűnt talán el sem követték, vagy ha mégis, inkább azok, akik mást bűnnel vádolnak? Arthur Miller drámáját, A salemi boszorkányokat gyakran játsszák a hazai színpadokon. Most egy különleges feldolgozásba, a Salem című színházi társasjátékba kapcsolódhatnak be a nézők a Jurányi Házban. Ez az este elsősorban azoknak ajánlható, akik nem ragaszkodnak a passzív nézői pozícióhoz. A Freeszfe előadása a boszorkányperek világába kalauzol. Az alaptörténet szerint egy békés közösségben fiatal lányokat vádolnak meg méregkeveréssel és gyilkossággal, ők pedig azzal védekeznek, hogy a gonosz furakodott be közéjük. „Az előadás a csoportnyomás, a pletyka és a kollektív félelem mechanizmusait vizsgálja egy bírósági peren keresztül. A nézők mindvégig aktív alakítói a történetnek. Mint a törvényszék tagjai, hozhatnak döntéseket, szavazhatnak a történet folytatásáról. A vádlottak sorsának alakulása pedig csak az ő ítéletükön múlik” – áll a színlapon. Az átiratot Kocsonya Zsófi rendező és Horváth Panna dramaturg készítették. (Jurányi Ház, október 10.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.

Örökzöld

  • Upor László

Két évtizede a szerb országos színházi találkozó, az újvidéki Sterijino Pozorje konferenciáján adtam elő, a nemzeti színház eszménye és a gyakorlata témakörében. A meghívók feltételezték, hogy a soroksári úti cifra palota (alias: Nemzeti) okozta sokkból még fel sem ocsúdott budapesti szakértőként érdekes szempontokkal szolgálhatok. Nem tévedtek.