SZÍNHÁZI MELLÉKLET

Furcsa kézfogás

Városmajori Szemle Off

Színház

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.

Hogy a színészképző iskolák vizs­ga­elő­adásai egy fesztivál keretében eljussanak egymáshoz és a szélesebb közönséghez, arra több kezdeményezést is láthattunk. Volt ilyen a megboldogult POSZT idején, néhány évig a miskolci színház szervezésében, a kecskeméti SZÍN-TÁR pedig már 15 éve várja a felsőfokú szín­művészeti képzőhelyek előadásait.

A Szemle Off merítése azonban nemcsak az az előbbiekre, hanem a művészeti szakiskolákra és az érettségit követő színészképzésekre is kiterjed. Az előadások után Szőcs Artur rendező és Rusznák András színművész vezetésével lehetett megbeszélni a látottakat.

Ahogy Benkő Nóra, a Városmajori Szabadtéri Színház igazgatója elmondta, a találkozó célja az volt, hogy a színészhallgatók a színházi és politikai megosztottságtól függetlenül megismerkedhessenek egymással, szakmai tapasztalatokban és személyes kapcsolatokban gazdagodjanak. Ez a fajta gazdagodás persze kívülről nem látható, főként nem azonnal, azt viszont a programsorozaton jártunkban-keltünkben láthattuk, hogy a fiatalok szép számmal nézték egymás előadásait, az azok közötti szünetekben pedig élénk beszélgetések folytak a Kristály Színtér melletti presszóban.

Más-más keretek között

A Színház- és Filmművészeti Egyetem két előadással érkezett, abból a praktikus okból, hogy a Funtek Frigyes és Quintus Konrád osztályába járó, jelenleg már negyedéves prózai színművész szakosokat kettéosztották: a Bernarda Alba házában csak színésznők, a Holt költők társaságában (egy kivétellel) csak férfiak játszanak, a szervezők pedig az osztály egyik felét sem akarták megfosztani a fesztiválrészvételtől. Mindkét előadást Funtek Frigyes rendezte.

 
Bernarda Alba háza
Fotók: Színház- és Filmművészeti Egyetem

A Bernarda Alba háza már az első percekben puritán eszközökkel (néhány szék, fekete függönyök, fekete jelmezek), szögletes mozdulatokból felépített nyitókoreográfiával teremti meg azt a rideg, önmagába záródott világot, amelyben az özvegyen maradt és nyolc év gyászra készülő Bernarda a lányaival él. Sikerül átélhetővé tenni a García Lorca-dráma fülledt, indulatokkal és elhallgatásokkal teli, balladai hangulatát. Ha néha túl sok is a hangerő vagy egy-egy gesztus, a zárómonológként felhangzó ballada, az Alvajáró románc egy egységes összképet mutató, impresszív előadást zár le.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Örökzöld

  • Upor László

Két évtizede a szerb országos színházi találkozó, az újvidéki Sterijino Pozorje konferenciáján adtam elő, a nemzeti színház eszménye és a gyakorlata témakörében. A meghívók feltételezték, hogy a soroksári úti cifra palota (alias: Nemzeti) okozta sokkból még fel sem ocsúdott budapesti szakértőként érdekes szempontokkal szolgálhatok. Nem tévedtek.