SZÍNHÁZI MELLÉKLET

Furcsa kézfogás

Városmajori Szemle Off

Színház

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.

Hogy a színészképző iskolák vizs­ga­elő­adásai egy fesztivál keretében eljussanak egymáshoz és a szélesebb közönséghez, arra több kezdeményezést is láthattunk. Volt ilyen a megboldogult POSZT idején, néhány évig a miskolci színház szervezésében, a kecskeméti SZÍN-TÁR pedig már 15 éve várja a felsőfokú szín­művészeti képzőhelyek előadásait.

A Szemle Off merítése azonban nemcsak az az előbbiekre, hanem a művészeti szakiskolákra és az érettségit követő színészképzésekre is kiterjed. Az előadások után Szőcs Artur rendező és Rusznák András színművész vezetésével lehetett megbeszélni a látottakat.

Ahogy Benkő Nóra, a Városmajori Szabadtéri Színház igazgatója elmondta, a találkozó célja az volt, hogy a színészhallgatók a színházi és politikai megosztottságtól függetlenül megismerkedhessenek egymással, szakmai tapasztalatokban és személyes kapcsolatokban gazdagodjanak. Ez a fajta gazdagodás persze kívülről nem látható, főként nem azonnal, azt viszont a programsorozaton jártunkban-keltünkben láthattuk, hogy a fiatalok szép számmal nézték egymás előadásait, az azok közötti szünetekben pedig élénk beszélgetések folytak a Kristály Színtér melletti presszóban.

Más-más keretek között

A Színház- és Filmművészeti Egyetem két előadással érkezett, abból a praktikus okból, hogy a Funtek Frigyes és Quintus Konrád osztályába járó, jelenleg már negyedéves prózai színművész szakosokat kettéosztották: a Bernarda Alba házában csak színésznők, a Holt költők társaságában (egy kivétellel) csak férfiak játszanak, a szervezők pedig az osztály egyik felét sem akarták megfosztani a fesztiválrészvételtől. Mindkét előadást Funtek Frigyes rendezte.

 
Bernarda Alba háza
Fotók: Színház- és Filmművészeti Egyetem

A Bernarda Alba háza már az első percekben puritán eszközökkel (néhány szék, fekete függönyök, fekete jelmezek), szögletes mozdulatokból felépített nyitókoreográfiával teremti meg azt a rideg, önmagába záródott világot, amelyben az özvegyen maradt és nyolc év gyászra készülő Bernarda a lányaival él. Sikerül átélhetővé tenni a García Lorca-dráma fülledt, indulatokkal és elhallgatásokkal teli, balladai hangulatát. Ha néha túl sok is a hangerő vagy egy-egy gesztus, a zárómonológként felhangzó ballada, az Alvajáró románc egy egységes összképet mutató, impresszív előadást zár le.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.