Film

Balekok a pácban

  • 2021. február 24.

Mikrofilm

Vannak emberek, akik rendelkeznek információkkal, amelyekkel mások nem, viszont nem rendelkeznek gátlásokkal, amelyekkel mások igen.

Ők szoktak lenni a legsúlyosabb válságok haszonélvezői. Az argentin film komikusra hangolni próbált, de inkább szomorú, mint vicces története az ország 2001-es gazdasági összeomlásának idején játszódik, hősei kisemmizett kisemberek, akik elégtételt vennének a kirobbanó válság tudatában őket kijátszó, vállalkozásindításhoz összegyűjtött megtakarításaikat egy banki trükkel tulajdonképpen ellopó pénzembereken. Van ilyen pénzügyi kárpótlásban utazó, vágybeteljesítős zsánerre kereslet. Nemrégiben a Pénzmosó című, sztárparádés amerikai film evezett hasonló vizeken. A valós események alapján készült szatírában az volt a truváj, hogy a főhősnő a milliárdos csalókat saját eszközeiket használva leplezte le, ügyesen, szellemesen, megértetve mintegy a nézővel is a pénzügyi manipulációk logikáját.

Az inspirációt bevallottan csupán a francia filmvígjátékokból merítő Balekok a pácban nem ilyen igényes. Itt nem kell furmányos tranzakciókat eszközölni a zsozsó visszaszerzéséhez, mert el van ásva a sok dollár az erdőben – tehát nem csak a károsultak balekok. A riasztórendszer megbabrálását kell csak kifundálni (ez a fundálás viszi el a játékidő harmadát), aztán jöhet a dinamit meg a markológép. Végül a kifosztott kifosztó toporzékol, mint a pórul járt farkas a No, megállj csak! (Nu págágyí!) című szovjet rajzfilmben. Mondjuk, az is egy referencia.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.