Film

Little Big Women

Mikrofilm

A tajvani Joseph Hszu Csen-csie nem tartogat sok meglepetést, inkább a családi konfliktusokkal operáló melo­drámák szokott forgatókönyvét követi, ha nem is a nyugati filmek intenzív, érzelmi tetőpontokra hegyezett stílusában. Ő hosszabban elnyújtva és több sérelmet előásva dolgozik.

A sok szálon futó történet középpontjában a hetvenedik születésnapját ünneplő étterem-tulajdonos, Sojing áll, aki vasmarokkal irányítja családját. Igazi matriárka, aki szelíd erőszakkal terelgeti három lányát, jótékonyan elfojtja a családot mérgező múltbeli konfliktusokat, és méltósággal viseli, hogy csapodár férje elhagyta. Három lánygyermeke a maga módján küzd az eltemetett titkokkal és a hiányzó apával: a legidősebb Csing fittyet hányva a társadalmi elvárásokra, táncosként járja a saját útját, Ju engedelmesen folytatja a családi tradíciót és orvos lesz, de saját lányát megnyomorítja magas elvárásaival, Csia-csia pedig feláldozza egyetemi tanulmányait, hogy átvegye a családi éttermet. A törékeny egyensúly akkor borul fel, amikor az évek óta távol lévő apa meghal.

Hszu szentimentális filmjében ábrázolt érzelmek egyszerre áthatóak és fojtottak, a nagy titkok és az ősrégi epe csak lassan szivárognak fel a felszínre, ettől pedig vontatottá válik az egész. A rendező azonban menti a menthetőt: szemet gyönyörködtető főzési és étkezési jelenetekkel tölti ki az üresjáratokat, komótosan végigjártatja a kamerát a szereplők környezetén, a neonfényes belvároson és a rendezett kerteken. Kicsit elálmosodunk, de azért melengető élményben van részünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.