Berágtak a mozik, amiért az éneklő trollok egyből a netre költöztek
mozi-1280x960_top_story_lead.jpg

Berágtak a mozik, amiért az éneklő trollok egyből a netre költöztek

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 2.

Mikrofilm

Lehet, hogy mi magyarok is dínók, minyonok és kocsik nélkül maradunk.

A járványkezelés okozta mozibezárások miatt a stúdiók addig nem látott stratégiákat alkalmazva igyekszenek pénzüknél maradni: a szokásosnál jóval hamarabb elérhetővé teszik a filmjeiket online, de akadt olyan darab is, melyet inkább jó pénzért eladnak a Netflixnek és társainak, akik egyből műsorra tudják azt tűzni. Legtovább mindebben a Universal stúdió ment: ahogy mi is megírtuk, nem várták ki a mozik újranyitását, inkább egyből felrakták az internetre Trollok a világ körül című új animációs filmjüket, mely így meg is döntött mindenféle streaming-rekordot.

A karantén nyertesei: az éneklő trollok

A nagy hollywoodi stúdiók a bezárt mozik ellenére is kaszálnak - a helyzet vesztesei így egyedül mi, nézők vagyunk. Különc tigrisbolondokat, aktualitását továbbra sem vesztő vírusmozit és családi filmeket néznek az emberek a karanténba zárt Amerikában - írtuk nemrég.

A hírek szerint a mese három hét alatt közel 100 millió dolláros bevételt hozott online, ami nem is rossz azt tekintve, hogy elődje, a 2016-os Trollok egész mozis pályafutása alatt 156 millió dollárt fialt Amerikában. A streamingjogoktól a stúdió ráadásul nyilvánvalóan sokkal nagyobb részesedést kap, mint amit a mozis bevételek fialnának. Jeff Shell, a stúdió fejese a siker láttán ezt nyilatkozta:

a mozik nyitása után is lesz olyan film, amelyet egyből az online videótékában (PVOD) indítanak majd, kikerülve a filmszínházakat.

A nyilatkozat óriási felháborodást váltott ki a filmbizniszben, a világ legnagyobb mozilánca az AMC például bejelentette, hogy egyetlen Universal-filmet sem hajlandók műsorra tűzni amerikai, európai és közel-keleti mozijaikban, ugyanis a stúdió ezzel felrúgta a kettejük közötti megállapodást. Most minden szem a Universalra szegeződik, pedig más stúdió is élt e gyakorlattal: a Warner például szintén úgy döntött, Scoob! című Scooby-Doo-s meséjével nem várja meg a mozik nyitását, inkább máus 15-én bemutatja a filmet online.

Az AMC több ezer mozijának kiesése persze hatalmas érvágást jelentene a stúdiónak, de ha a tiltás valóban fennmarad a mozik nyitása után is, azt a mozilánc is biztosan megérezné: olyan filmeket kellene kizárniuk, mint a Halálos iramban-, a Minyonok- vagy a Jurassic Park-franchise legújabb darabja. Épp ezért simán elképzelhető, hogy a tiltásnál és az elveknél sokkal erősebb lesz a várható profit hívószava. Egyelőre azonban úgy néz ki, a moziláncok összetartanak: a második legnagyobbnak számító Regal is az AMC mellé állt az ügyben, ez így már elég lehet ahhoz, hogy a Universal meghátráljon.

Akárhogy is történik, a stúdió a Trollokkal már átlépte a Rubicont,

ha folytatódik a moziba járók számának csökkenése és a streaminget használók számának növekedése, egészen biztos, hogy más stúdió is elgondolkodik majd terjesztési modelljének megreformálásán.

Mindez pedig, minket, magyarokat is érinthet: ahogy arra az Index felhívta a figyelmet, a Regalt birtokló Cineworld tulajdonában áll a legnagyobb hazai mozilánc, a Cinema City is. Ha tehát a felek nem jutnak megegyezésre, elképzelhető, hogy mi is sárga minyonok és kocsis hajszák nélkül maradunk.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.