Film

Bliss

  • - kg -
  • 2021. március 3.

Mikrofilm

Hány világ létezik párhuzamosan?

És vajon mindegyikben Salma Hayek és Owen Wilson ripacskodik? Mike Cahill filmje csak az első kérdést boncolgatja, ám azt alaposan. Harmadik, két világban játszódó, egysíkú művész sci-fijében egy szürkébbnél is szürkébb létezés áll szemben egy luxusélettel, amelyben a boldogsághoz medence is jár. A sivár verzióban hősünk (Wilson) elmélázó „hivatali patkányként” szürkül hozzá a tapétához, mígnem egy lefejelt asztal (nem ő fejeli le) és egy hajléktalant játszó színészre hasonlító nőalak (Hayek) rá nem ébresztik, hogy amit ő valóságnak vél, az puszta szimuláció. Bizonyos kristályok felszippantása után pedig vár rá egy napfényes lét, amelyben – nem vicc – Slavoj Žižek hologramként magyaráz a pokolról, és feltűnik a leghíresebb csokornyakkendős tudománynépszerűsítő, Bill Nye is. És van ugye medence, amelynek partján Salma Hayek, immár hajléktalan gúnyáját levetve decens tudósként és örök lelki társként néz mélyen a szemünkbe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.