Dokumentumfilm

Tiger

  • SzSz
  • 2021. március 3.

Mikrofilm

Jó pár évnek el kell még telnie, hogy egy sportdokut ne a tavalyi Michael Jordan – Az utolsó bajnokságighoz mérjünk majd.

Az HBO Tiger Woods-dokumentumfilmje esetében a párhuzam több szempontból is adja magát: mindkettő főhőse egy rekordokat döntögető, a sportágát megváltoztató fenomén, a sporton is túlmutató ikon, aki bőrszíne ellenére képes volt a világ leggazdagabb hírességei közé emelkedni. A Jordan-sorozat 8 órát meghaladó játékidejében ennek majd’ minden elemét ki is bontja, ráadásul maga a kosaras a leggyakoribb megszólaló benne – az exkluzivitás ára azonban az volt, hogy teljes kontrollt gyakorolhatott a felhasznált felvételek felett.

A Tiger alig több mint 3 órában próbálja bemutatni főszereplőjét, ám Woods és családtagjai nem nyilatkoznak. Megszólal viszont a volt caddyje („fegyverhordozója”), gyerekkori szerelme, egykori barátja, leghíresebb szeretője. Nem is a mondandójuk az érdekes, hanem az, hogy annak ellenére, hogy Tiger kitörölte őket az életéből, csakis a tisztelet hangján tudnak beszélni róla. Ez a mértéktartás jellemzi magát a filmet is: az eső epizódban megismerhetjük Woods sportolói karrierjét, és az azt inspiráló, illetve arra árnyékot vető apját is. A világ legjobbjának lenni áldozatokkal jár – látszólag ennyi az epizód tanulsága, ám a szexbotrányt bemutató, bulvárban tocsogó második felvonás után a látottak átértelmeződnek. A Tigerben lett volna még potenciál, ám így is érzékletesen beszél arról, hogy milyen ára van a hírnévnek és a perfekcionizmusnak, és mi történik akkor, ha valaki túl közel repül a Naphoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.