Film

Bolti tolvajok

  • Szabó Ádám
  • 2019. február 24.

Mikrofilm

Tolvajtól lopni nem bűn; csak annyit végy el, amennyire szükséged van – szólnak a betyárbecsület előírásai. Mi is csak bólogatunk, amikor az ágrólszakadt kisfiú ételt lop a szupermarketből, sőt, még az őt betanító apa irányába is megenyhülünk, amikor látjuk, hogy legalább megpróbál dolgozni. De hol a határ, ahol a csíny bűnné változik? És mi kell ahhoz, hogy valaki elveszítse szimpátiánkat? Valami ilyesmit fejteget a Bolti tolvajok, hogy végül ettől sokkal messzebb jusson.

Oszamu és családja lopásokból és ügyeskedésből tartja fenn magát – szegényesen, egy kalyibába zsúfolva élnek, de láthatóan boldogok. Egyik este egy magányos kislányba botlanak, aki a dermesztő hideg ellenére az erkélyen bujdosik. Hazaviszik, vacsorát adnak neki és befogadják, hiszen ahol öt embernek van hely, ott elfér egy hatodik is. Hétköznapi képekben bomlik ki a család élete, ahol a mérhetetlen szegénység csak háttér; bármi történik velük, az valahogy mindig egy életigenlő mosolyban vagy egy ölelésben végződik – és mindez még csak művinek sem hat. Ez a feelgood dramedy aztán szinte észrevétlenül megy át kőkemény drámába. A sampon-, csipsz- és ruhalopást felváltják a kevésbé látványos, de egyre nagyobb stiklik, a családtagok pedig lassan a saját maguk által felállított szabályokat sem tartják tiszteletben.

Koreeda Hirokazu érzékenyen építi fel és szépen vezeti végig a filmen tolvajmetaforáját, és szerencsére az erkölcscsősz címére sem pályázik. A valóságban nincsenek ugyanis ökölszabályok és általános tanulságok.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."