Borbély Alexandra filmjét jelöli Szlovákia az Oscarra

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 17.

Mikrofilm

Az Emma és a halálfejes lepke egy szlovák-magyar határon élő özvegyről szól.

Úgy tűnik, a Semmelweisen túl is lesz magyar érdekeltség az Oscaron: Szlovákia az Emma és a halálfejes lepke (angolul The Hungarian Dressmaker) című filmet nevezte be, Borbély Alexandrával a főszerepben. Az Iveta Grófová rendezésében készült film főhőse a saját életét kockáztató Marika, a szlovák–magyar határon élő özvegy, aki egy zsidó kisfiút rejteget, miközben egy szlovák Hlinka-gárdista százados és egy német náci tiszt is ostromolja. A film nagy sikert aratott a Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztiválon, Magyarországon a Cinefesten mutatták be.

Borbély Alexandra korábban a Testről és lélekről című filmmel indult az Oscarért a „nemzetközi film” kategóriában, és bár Enyedi Ildikó alkotása bejutott a jelöltek közé, végül nem nyerte el a díjat 2018-ban.

Az Amerikai Filmakadémia szabályzata szerint a jövő márciusban 97. alkalommal kiosztandó Oscar-díjakra a „nemzetközi film” kategóriában minden ország egy mozifilmet nevezhet azok közül, amelyeket 2023. november 1-je és 2024. szeptember 30-a között mutattak be az adott országban. Az eddig beérkezett 88 nevezés közül a kategória legnagyobb esélyeseként az Érdekvédelmi terület című brit filmet tartják számon.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."