Borbély Alexandra filmjét jelöli Szlovákia az Oscarra

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 17.

Mikrofilm

Az Emma és a halálfejes lepke egy szlovák-magyar határon élő özvegyről szól.

Úgy tűnik, a Semmelweisen túl is lesz magyar érdekeltség az Oscaron: Szlovákia az Emma és a halálfejes lepke (angolul The Hungarian Dressmaker) című filmet nevezte be, Borbély Alexandrával a főszerepben. Az Iveta Grófová rendezésében készült film főhőse a saját életét kockáztató Marika, a szlovák–magyar határon élő özvegy, aki egy zsidó kisfiút rejteget, miközben egy szlovák Hlinka-gárdista százados és egy német náci tiszt is ostromolja. A film nagy sikert aratott a Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztiválon, Magyarországon a Cinefesten mutatták be.

Borbély Alexandra korábban a Testről és lélekről című filmmel indult az Oscarért a „nemzetközi film” kategóriában, és bár Enyedi Ildikó alkotása bejutott a jelöltek közé, végül nem nyerte el a díjat 2018-ban.

Az Amerikai Filmakadémia szabályzata szerint a jövő márciusban 97. alkalommal kiosztandó Oscar-díjakra a „nemzetközi film” kategóriában minden ország egy mozifilmet nevezhet azok közül, amelyeket 2023. november 1-je és 2024. szeptember 30-a között mutattak be az adott országban. Az eddig beérkezett 88 nevezés közül a kategória legnagyobb esélyeseként az Érdekvédelmi terület című brit filmet tartják számon.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.