Film

Casanova – Az utolsó szerelem

  • 2019. július 20.

Mikrofilm

A címszereplő író és polihisztor neve nem alaptalanul szinonimája a nőcsábász kalandornak. Egyik leghíresebb afférja mégis egy el nem hált szerelem, melynek kínjait érzékletesen írja le emlékirataiban. Egy Londonban élő ifjú prostituált ígéretes megközelíthetetlenségével az öngyilkosság szélére kergeti a gyakorlott hódítót. Ezt a kettős vereséggel záruló harcot dolgozta fel Buñuel A vágy titokzatos tárgya c. klasszikus filmjében, elszakadva az eredeti történet idejétől, környezetétől és szereplői­től, viszont „a” férfi s „a” nő között az uralomért folytatott örök küzdelem allegóriájává tágítva az esetet.

Benoît Jacquot filmje követi az emlékiratot, ám dekorativitásban és közhelyes bölcselkedésben elvesző feldolgozásából pont az egyetlen lényeges elem, az őrjítő vágy hiányzik. Vincent Lindon kiváló színész – de az az izzó szenvedély, amellyel a más filmjeinek sorsüldözött alakjai az emberi létezés tragikus volta ellen lázadnak, egészen más természetű, mint amit a beteljesedni nem tudó szerelmi vágy itt kivált. Snassz parókába kényszerített Casanovája nemcsak jóval idősebb annál, mint amennyi az Emlékiratok szerzője a londoni kaland idején volt, de nélkülözi mindazt a sármot, hódításra kész galantériát is, amitől elhisszük neki, hogy (a gonosz játszmát folytató kurtizán kivételével) képes megdobogtatni minden női szívet. Egyszerűen nincs affér, ami megtörténhetne, nincs kémia közte és a vágy célját amúgy eléggé enerváltan megjelenítő Stacy Martin között. Hiányoznak az emberek az artisztikusan bevilágított, gazdag díszletekből.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."