Film

Casanova – Az utolsó szerelem

  • 2019. július 20.

Mikrofilm

A címszereplő író és polihisztor neve nem alaptalanul szinonimája a nőcsábász kalandornak. Egyik leghíresebb afférja mégis egy el nem hált szerelem, melynek kínjait érzékletesen írja le emlékirataiban. Egy Londonban élő ifjú prostituált ígéretes megközelíthetetlenségével az öngyilkosság szélére kergeti a gyakorlott hódítót. Ezt a kettős vereséggel záruló harcot dolgozta fel Buñuel A vágy titokzatos tárgya c. klasszikus filmjében, elszakadva az eredeti történet idejétől, környezetétől és szereplői­től, viszont „a” férfi s „a” nő között az uralomért folytatott örök küzdelem allegóriájává tágítva az esetet.

Benoît Jacquot filmje követi az emlékiratot, ám dekorativitásban és közhelyes bölcselkedésben elvesző feldolgozásából pont az egyetlen lényeges elem, az őrjítő vágy hiányzik. Vincent Lindon kiváló színész – de az az izzó szenvedély, amellyel a más filmjeinek sorsüldözött alakjai az emberi létezés tragikus volta ellen lázadnak, egészen más természetű, mint amit a beteljesedni nem tudó szerelmi vágy itt kivált. Snassz parókába kényszerített Casanovája nemcsak jóval idősebb annál, mint amennyi az Emlékiratok szerzője a londoni kaland idején volt, de nélkülözi mindazt a sármot, hódításra kész galantériát is, amitől elhisszük neki, hogy (a gonosz játszmát folytató kurtizán kivételével) képes megdobogtatni minden női szívet. Egyszerűen nincs affér, ami megtörténhetne, nincs kémia közte és a vágy célját amúgy eléggé enerváltan megjelenítő Stacy Martin között. Hiányoznak az emberek az artisztikusan bevilágított, gazdag díszletekből.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.