Tévésorozat

A spanyol hercegnő

Mikrofilm

Philippa Gregory a kiráy(né)regények keresett kismestere, aki ugyanúgy termel a bestsellerlistáknak, mint a filmstúdióknak, de főként a televízióknak (A másik Boleyn lány, A fehér királyné, A fehér hercegnő).

Most épp 1501-et írunk nála.
A sztori ott indul, ahol A fehér királyné (vagyis a rózsák háborúja) véget ér. Angliában VII. Henrik igyekszik megerősíteni trónját és szövetségre lépni a spanyolokkal, akik ezért elküldik a zord és rideg angol földre a hároméves kora óta királynénak nevelt fiatal hercegnőt, Aragóniai Katalint. Katalinnak nem egyszerű az útja a politikai házasság beteljesedéséig: Artúr, az első férj ugyan meghal fiatalon, de nem könnyű az elhálatlan frigyre hivatkozva hozzámenni az új trónörököshöz, Henrikhez. Miután mégis sikerül, akkor jön csak a nagy túlélőjáték; Katalinnak ez is összejön, ha nem is horzsolások nélkül, de túléli VIII. Henrik távolról sem szokványos házastársi szokásait.

A történelem a legjobb dráma­író, Gregorynak nincs tehát nehéz dolga, de a „női sors” előtérbe helyezésével valamennyire igyekszik saját nézőpontot találni, s ez akkor is dicsérendő, ha nem feltétlenül úttörő vállalkozás. A konfliktusok hol az egyéni boldogulás, hol a politika színterén bontakoznak ki, de jó arányokban felosztva. Aki arra vár, hogy itt tanulja meg az érettségire valót, csalódni fog, cserébe viszont illúziókeltő és részletekben gazdag látványt, illetve jól kidolgozott figurákat kap. Végül a főszereplő (Charlotte Hope) is bebizonyítja, hogy a Trónok harca mellékszerepéből is el lehet jutni a trónig.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.