Tévésorozat

A spanyol hercegnő

Mikrofilm

Philippa Gregory a kiráy(né)regények keresett kismestere, aki ugyanúgy termel a bestsellerlistáknak, mint a filmstúdióknak, de főként a televízióknak (A másik Boleyn lány, A fehér királyné, A fehér hercegnő).

Most épp 1501-et írunk nála.
A sztori ott indul, ahol A fehér királyné (vagyis a rózsák háborúja) véget ér. Angliában VII. Henrik igyekszik megerősíteni trónját és szövetségre lépni a spanyolokkal, akik ezért elküldik a zord és rideg angol földre a hároméves kora óta királynénak nevelt fiatal hercegnőt, Aragóniai Katalint. Katalinnak nem egyszerű az útja a politikai házasság beteljesedéséig: Artúr, az első férj ugyan meghal fiatalon, de nem könnyű az elhálatlan frigyre hivatkozva hozzámenni az új trónörököshöz, Henrikhez. Miután mégis sikerül, akkor jön csak a nagy túlélőjáték; Katalinnak ez is összejön, ha nem is horzsolások nélkül, de túléli VIII. Henrik távolról sem szokványos házastársi szokásait.

A történelem a legjobb dráma­író, Gregorynak nincs tehát nehéz dolga, de a „női sors” előtérbe helyezésével valamennyire igyekszik saját nézőpontot találni, s ez akkor is dicsérendő, ha nem feltétlenül úttörő vállalkozás. A konfliktusok hol az egyéni boldogulás, hol a politika színterén bontakoznak ki, de jó arányokban felosztva. Aki arra vár, hogy itt tanulja meg az érettségire valót, csalódni fog, cserébe viszont illúziókeltő és részletekben gazdag látványt, illetve jól kidolgozott figurákat kap. Végül a főszereplő (Charlotte Hope) is bebizonyítja, hogy a Trónok harca mellékszerepéből is el lehet jutni a trónig.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."