"Lelkén szárad, a foglyok kínzása" – Adam McKay a 8 Oscarra jelölt film címszereplőjéről

  • narancs.hu
  • 2019. február 23.

Mikrofilm

Hétfőn hajnalban osztják az Oscarokat. A 8 díjra jelölt Alelnök rendezőjével beszélgettünk.

Adam McKay a Will Ferrell-vígjátékokról váltott a komolyabb témákra, de a humorérzéket akkor sem vesztette el, amikor a pénzügyi válságról készített filmet. A nagy dobással nyert is egy Oscart és a szobrokat osztó Amerikai Filmakadémia szeretete azóta sem hagyta cserben: új filmje, az ifjabb Busht bábuként mozgató Dick Cheney machinációiról szóló Alelnök 8 jelöléssel várja a díjkiosztót.

Köves Gábor interjúja a rendező-forgatókönyvíróval a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvasható. Ízelítő:

false

Magyar Narancs: A Golden Globe átvételekor a Cheney-t alakító Christian Bale a Sátánnak köszönte meg az inspirációt. Megáll a Sátán–Cheney-párhuzam?

Adam McKay: Az a gyanúm, Christian sem egészen így gondolja, csak viccelt. Persze van, aki Cheney-ben valóban az ördögöt látja, de a filmünknek épp az volt a célja, hogy előássuk a politikusban lakozó embert. Cheney nem valami főgonoszként kezdte, meglehetősen átlagos fickóként indult, sok-sok év kellett ahhoz, hogy olyanná váljék, amilyennek ma a legtöbben ismerik. De senkit sem írnék le csupán annyival, hogy maga lenne az ördög. Christian csak viccelt.

MN: Mit tart az ezek szerint nem teljesen ördögi Cheney főbűnének?

AM: Az iraki háborút. Tudatosan manipulálták a hírszerzési adatokat, egyértelműen megcáfolt információkat húztak elő, kampányszerűen űzték a félretájékoztatást, hogy háborúba rángassák az országot, hogy megtámadjuk Irakot. A másik főbűn, ami Cheney lelkén szárad, a foglyok kínzása. És még hosszan sorolhatnám.

A teljes interjút keresse a Magyar Narancsban, a lapot pedig az újságárusoknál. Ne felejtse el tehát megvenni a Narancsot vagy fizessen elő rá itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.