Film

Szökés Pretoriából

  • 2020. május 23.

Mikrofilm

A fogságból való szabadulás archetipikus története különösen alkalmas megfilmesítésre. Ahogy az alagutat ássa, az álkulcsot reszelgeti, a megfelelő pillanat eljövetelét szervezi az igazságtalanul bebörtönzött rab (valódi bűnöző szerepeltetése ellenjavallt, egy rablógyilkossal nem üdvös azonosulni), az önmagában elég a néző zsöllyébe szegezéséhez. A Monte Cristo grófja számtalan feldolgozásától az Egy halálraítélt megszökött filmklasszikusán át a kasszasikeres Pillangóig vagy A remény rabjaiig ez az egyik legkedveltebb zsáner.

A bebörtönzött dél-afrikai (fehér!) polgárjogi aktivisták bravúros 1979. karácsonyi szökését feldolgozó film biztonsági játékot űz. Hősei a jó oldalon állnak, erre időnként humanista szólamok hangoztatásával emlékeztetik a közönséget. A főhős találékony kézművesként álkulcsokat s más, a szökést elősegítő szerkezeteket készít, ha kudarcot vall, újrakezdi, kitart és példát mutat társainak. A rezsim fenntartói pedig (bírótól börtön­őrig) elemi gonoszságú, az elnyomásban kéjelgő rasszisták. Mindez meglehet, korrekten közvetíti a faji elkülönítés rettenetes ideológiáján alapuló terrorállam viszonyait, de a film voltaképpeni tárgyához nem sok köze van. A szökés sikere egy percig sem kétséges, a miliő, a környezetfestés viszont nem emeli ki a filmet a középszerű thrillerek sivatagából. Pedig az obligát kulcsreszelgetésnél izgalmasabb, hogy mi van a bíró fáradt megvetése mögött, s az apartheid eszméjét elfogadó fehér társadalom sajátos rétegzettsége (miért búr minden smasszer?) is megért volna egy kicsivel elmélyültebb bemutatást.

Online elérhető

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.