Film

Szökés Pretoriából

  • 2020. május 23.

Mikrofilm

A fogságból való szabadulás archetipikus története különösen alkalmas megfilmesítésre. Ahogy az alagutat ássa, az álkulcsot reszelgeti, a megfelelő pillanat eljövetelét szervezi az igazságtalanul bebörtönzött rab (valódi bűnöző szerepeltetése ellenjavallt, egy rablógyilkossal nem üdvös azonosulni), az önmagában elég a néző zsöllyébe szegezéséhez. A Monte Cristo grófja számtalan feldolgozásától az Egy halálraítélt megszökött filmklasszikusán át a kasszasikeres Pillangóig vagy A remény rabjaiig ez az egyik legkedveltebb zsáner.

A bebörtönzött dél-afrikai (fehér!) polgárjogi aktivisták bravúros 1979. karácsonyi szökését feldolgozó film biztonsági játékot űz. Hősei a jó oldalon állnak, erre időnként humanista szólamok hangoztatásával emlékeztetik a közönséget. A főhős találékony kézművesként álkulcsokat s más, a szökést elősegítő szerkezeteket készít, ha kudarcot vall, újrakezdi, kitart és példát mutat társainak. A rezsim fenntartói pedig (bírótól börtön­őrig) elemi gonoszságú, az elnyomásban kéjelgő rasszisták. Mindez meglehet, korrekten közvetíti a faji elkülönítés rettenetes ideológiáján alapuló terrorállam viszonyait, de a film voltaképpeni tárgyához nem sok köze van. A szökés sikere egy percig sem kétséges, a miliő, a környezetfestés viszont nem emeli ki a filmet a középszerű thrillerek sivatagából. Pedig az obligát kulcsreszelgetésnél izgalmasabb, hogy mi van a bíró fáradt megvetése mögött, s az apartheid eszméjét elfogadó fehér társadalom sajátos rétegzettsége (miért búr minden smasszer?) is megért volna egy kicsivel elmélyültebb bemutatást.

Online elérhető

 

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.