Film

Szökés Pretoriából

  • 2020. május 23.

Mikrofilm

A fogságból való szabadulás archetipikus története különösen alkalmas megfilmesítésre. Ahogy az alagutat ássa, az álkulcsot reszelgeti, a megfelelő pillanat eljövetelét szervezi az igazságtalanul bebörtönzött rab (valódi bűnöző szerepeltetése ellenjavallt, egy rablógyilkossal nem üdvös azonosulni), az önmagában elég a néző zsöllyébe szegezéséhez. A Monte Cristo grófja számtalan feldolgozásától az Egy halálraítélt megszökött filmklasszikusán át a kasszasikeres Pillangóig vagy A remény rabjaiig ez az egyik legkedveltebb zsáner.

A bebörtönzött dél-afrikai (fehér!) polgárjogi aktivisták bravúros 1979. karácsonyi szökését feldolgozó film biztonsági játékot űz. Hősei a jó oldalon állnak, erre időnként humanista szólamok hangoztatásával emlékeztetik a közönséget. A főhős találékony kézművesként álkulcsokat s más, a szökést elősegítő szerkezeteket készít, ha kudarcot vall, újrakezdi, kitart és példát mutat társainak. A rezsim fenntartói pedig (bírótól börtön­őrig) elemi gonoszságú, az elnyomásban kéjelgő rasszisták. Mindez meglehet, korrekten közvetíti a faji elkülönítés rettenetes ideológiáján alapuló terrorállam viszonyait, de a film voltaképpeni tárgyához nem sok köze van. A szökés sikere egy percig sem kétséges, a miliő, a környezetfestés viszont nem emeli ki a filmet a középszerű thrillerek sivatagából. Pedig az obligát kulcsreszelgetésnél izgalmasabb, hogy mi van a bíró fáradt megvetése mögött, s az apartheid eszméjét elfogadó fehér társadalom sajátos rétegzettsége (miért búr minden smasszer?) is megért volna egy kicsivel elmélyültebb bemutatást.

Online elérhető

 

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.