Tévésorozat

Gentefied

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 23.

Mikrofilm

Mivel fix előfizetői bázisra támaszkodik, a Netflix megteheti, hogy kiszolgálja azt a közönségréteget is, amely ugyan egyre növekszik, ám a hagyományos tévé számára még mindig láthatatlan: a Gentefied például a latinókat célozza meg, de persze úgy, hogy az mindenkinek szórakoztató legyen.

Nehéz idők járnak egy kis mexikói családi étteremre: a környék dzsentrifikációja miatt a bérleti díj növekszik, de a törzsközönségnek számító spanyolajkúak egyre nehezebben tudnak megélni, így a bevétel folyamatosan csökken. Az éttermet vezető Papának tehát meg kell felelnie visszajáró vendégeinek, miközben meg is kell újulnia, hogy újabbakat szerezzen. Lényegében ez a kérdés gyötri a sorozat összes szereplőjét: mennyit engedjek identitásomból, hogy még önmagam maradjak? Csak hát az egyes történetszálak nem újabb és újabb jelentésréteget pakolnak a nagyon is valós felvetésre, hanem részről részre ugyanazokat a köröket futják le. A művészeti babérokra törő lánynak meg kell tanulnia úgy kiteljesedni, hogy közben ne adja el magát; a profi séfnek készülő fiúnak az amerikai álom hajszolása közben meg kell őriznie mexikói gyökereit; Papának olyan burritót kell alkotnia, amelyet a mariachik is elfogadnak. A Gentefied úgy foglalkozik az Amerikába szakadt latinók identitásválságával, hogy közben minden hozzájuk köthető sztereotípiát felhasznál – elvégre a Netflix azokat is igyekszik kiszolgálni, akiknek Mexikóról csak a sombrero jut eszükbe. Pedig a One Day at a Time ugyanitt már bemutatta, hogy lehet mindezt eredeti módon is művelni.

Elérhető a Netflixen

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.