Film

Collini nem beszél

  • 2020. november 1.

Mikrofilm

Ferdinand von Schirach sztárügyvéd bestsellere, illetve az abból rendezett film részben tárgyalótermi dráma, részben krimi – de nem az elkövető, hanem az áldozat ismeretlen (nem a személyazonosságát, hanem valódi kilétét tekintve). Meg az indíték.

Sejtjük kezdettől, hogy a valósággal kivégzett gyáriparost nem véletlenül lőtték fejbe II. világháborúban használatos pisztollyal, s hogy az üzletember nem mindig volt az az önzetlen emberbarát, akinek a világ ismerte. És a ravaszt meghúzó, s még a holttestet is megtaposó olasz bevándorló (tisztes, szerény nyugdíjas) sem ok nélkül hallgat makacsul, kirendelt ügyvédje segítségét is elutasítva. A főhős a nyomozni sem restellő ügyvéd, aki pályakezdő, romlatlan – és török. Ráadásul éppen a pót­apjaként tekintett áldozat jóvoltából szerezhetett diplomát, s annak unokájához fűzik gyengéd szálak. Azután még tanár példaképével is meg kell küzdenie a tárgyalás során. A sok egybeesésből ugyan csikorgó modellszerűség lesz, de nem a fordulatok tartogatják a legnagyobb meglepetést, hanem a valóság: terítékre kerül egy 1968-as, a náci háborús bűnösöknek burkoltan amnesztiát biztosító (eufemisztikusan „közigazgatási szabálysértésekről” szóló) német törvény. Amelyet exnácik írtak (négy német igazságügyi alkalmazottból három volt ilyen akkortájt), hogy a múlt felhánytorgatása ne zavarja többé az egykori bajtársak gazdasági-társadalmi szerepvállalását. Mindez személyes ügye az írónak, aki – igen, innen ismerős a név – maga is egy háborús főbűnös unokája.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."