Film

Collini nem beszél

  • 2020. november 1.

Mikrofilm

Ferdinand von Schirach sztárügyvéd bestsellere, illetve az abból rendezett film részben tárgyalótermi dráma, részben krimi – de nem az elkövető, hanem az áldozat ismeretlen (nem a személyazonosságát, hanem valódi kilétét tekintve). Meg az indíték.

Sejtjük kezdettől, hogy a valósággal kivégzett gyáriparost nem véletlenül lőtték fejbe II. világháborúban használatos pisztollyal, s hogy az üzletember nem mindig volt az az önzetlen emberbarát, akinek a világ ismerte. És a ravaszt meghúzó, s még a holttestet is megtaposó olasz bevándorló (tisztes, szerény nyugdíjas) sem ok nélkül hallgat makacsul, kirendelt ügyvédje segítségét is elutasítva. A főhős a nyomozni sem restellő ügyvéd, aki pályakezdő, romlatlan – és török. Ráadásul éppen a pót­apjaként tekintett áldozat jóvoltából szerezhetett diplomát, s annak unokájához fűzik gyengéd szálak. Azután még tanár példaképével is meg kell küzdenie a tárgyalás során. A sok egybeesésből ugyan csikorgó modellszerűség lesz, de nem a fordulatok tartogatják a legnagyobb meglepetést, hanem a valóság: terítékre kerül egy 1968-as, a náci háborús bűnösöknek burkoltan amnesztiát biztosító (eufemisztikusan „közigazgatási szabálysértésekről” szóló) német törvény. Amelyet exnácik írtak (négy német igazságügyi alkalmazottból három volt ilyen akkortájt), hogy a múlt felhánytorgatása ne zavarja többé az egykori bajtársak gazdasági-társadalmi szerepvállalását. Mindez személyes ügye az írónak, aki – igen, innen ismerős a név – maga is egy háborús főbűnös unokája.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.