Film

Mindig az ördöggel

Mikrofilm

Egy kicsit William Faulkner, egy kicsit Flannery O’Connor és egy kicsit Cormac McCarthy örököse Antonio Campos ambiciózus adaptációja (az eredeti regény Donald Ray Pollock munkája, ő a film reszelős hangú narrátora is). Vannak itt groteszk, az erőszak megtörhetetlen köreiben vergődő déli figurák, családban öröklődő sötét traumák és nyomasztó szimbolizmus – csoda, hogy Campos egyben tudja tartani ezt az egészet.

Az epikus hosszúságú és szerkezetű film cselekménye a Tom Holland megformálta Arvin körül sűrűsödik össze, aki egy isten háta mögötti déli kisvárosban küzd családja nehéz örökségével, és próbálja elkerülni, hogy olyan keserű, bosszúszomjas állattá váljon, mint az apja. Körülötte stopposokat gyilkoló párocskák, elvakult és kéjvágyó prédikátorok, naiv és hitbuzgó lányok, korrupt seriffek csoportosulnak, akiket bonyolult, labirintusszerű hálózatban köt össze a történet az egymástól távol fekvő nyugat-virginiai Coal Creekben és az ohiói Knockemstiffben.

Campos remekül ráérez Pollock stílusára, és sikerül életre keltenie a szerző paródia és szutykos naturalizmus között egyensúlyozó figuráit, az elfajzott vallásosságot és az amerikai Délre jellemző fülledt, koszlott miliőt. Ám hiába a forró, zsigeri erőszak és a heves, elfajzott szenvedélyek, a film valahogyan hideg marad, mivel Campos leginkább arra összpontosít, hogy minden fordulatot betűhíven megőrizzen. Szerencsére a színészei helytállnak (az apró, sápadt Holland különösen intenzív alakítást nyújt). A Mindig az ördöggel még gyengébb pillanataiban is egészen hipnotikus.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."