Film

Mindig az ördöggel

Mikrofilm

Egy kicsit William Faulkner, egy kicsit Flannery O’Connor és egy kicsit Cormac McCarthy örököse Antonio Campos ambiciózus adaptációja (az eredeti regény Donald Ray Pollock munkája, ő a film reszelős hangú narrátora is). Vannak itt groteszk, az erőszak megtörhetetlen köreiben vergődő déli figurák, családban öröklődő sötét traumák és nyomasztó szimbolizmus – csoda, hogy Campos egyben tudja tartani ezt az egészet.

Az epikus hosszúságú és szerkezetű film cselekménye a Tom Holland megformálta Arvin körül sűrűsödik össze, aki egy isten háta mögötti déli kisvárosban küzd családja nehéz örökségével, és próbálja elkerülni, hogy olyan keserű, bosszúszomjas állattá váljon, mint az apja. Körülötte stopposokat gyilkoló párocskák, elvakult és kéjvágyó prédikátorok, naiv és hitbuzgó lányok, korrupt seriffek csoportosulnak, akiket bonyolult, labirintusszerű hálózatban köt össze a történet az egymástól távol fekvő nyugat-virginiai Coal Creekben és az ohiói Knockemstiffben.

Campos remekül ráérez Pollock stílusára, és sikerül életre keltenie a szerző paródia és szutykos naturalizmus között egyensúlyozó figuráit, az elfajzott vallásosságot és az amerikai Délre jellemző fülledt, koszlott miliőt. Ám hiába a forró, zsigeri erőszak és a heves, elfajzott szenvedélyek, a film valahogyan hideg marad, mivel Campos leginkább arra összpontosít, hogy minden fordulatot betűhíven megőrizzen. Szerencsére a színészei helytállnak (az apró, sápadt Holland különösen intenzív alakítást nyújt). A Mindig az ördöggel még gyengébb pillanataiban is egészen hipnotikus.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.