Deák Dániel fesztiváligazgató a Friss Hús fesztiválról: A rövidfilmes tehetség mindig utat tör magának

  • Artner Szilvia
  • 2024. május 29.

Mikrofilm

A Friss Húsról általában azt mondják, olyan érzést kelt, mintha egy normális társadalomban élnénk - mondja interjúnkban a csütörtökön kezdődő rövidfilmfesztivál igazgatója.

rés a présen: Miben fejlődött, változott a kezdetekről idénre a Friss Hús Fesztivál?

Deák Dániel: 2013-ban szerveztük meg az első Friss Húst, ami akkor még nem szólt másról, mint hogy megmutassuk nagyvásznon a legújabb magyar rövidfilmeket. Mert jó magyar rövidfilmek mindig készülnek, függetlenül attól, hogy kapnak-e állami támogatást vagy bármifajta segítséget – elképesztő teremtő erő van a filmes tehetségekben, ezt igyekszik megmutatni azóta is minden évben a fesztiválunk. Ez az, amihez igyekszünk minél színesebb és izgalmasabb körítést találni, nemzetközi filmeket, vendégeket, okos és szórakoztató szakmázást, szabadtéri mozizást, és évről évre tágítjuk belterjességet. Idén először például országos elérést kínálunk: három egyetemi városban, Debrecenben, Pécsen és Szegeden is szimultán mennek a vetítések. Reméljük, jövőre még több város csatlakozik hozzájuk.

rap: Milyen szekciók lesznek idén a XII. Friss Húson és milyen szakmai programok?

DD: Idén száznál is több film került a programba. Örök slágerünk a magyar versenyfilmes szekció, amelyben a legújabb hazai filmek mutatkoznak be, de nagyon szeretjük a nemzetközi versenyfilmes blokkjainkat, amelyekbe a világ legjobb rövidfilmjeit gyűjtöttük össze. Ezek mellett évről évre megújuló különlegességekkel is készülünk: a Queer Dreams a szexuális kisebbségekkel foglalkozik, a Midnight horrorfilmes szekció borzongást és reszketést kínál, a Weirdcore a teljesen elborult, de nagyon kreatív filmeket mutatja be, illetve összeszedtük a balti államok bumfordi szocreál romantikájától fűtött rövidfilmjeit és animációit. Érdekes színfolt még a Műfajra magyar! blokkunk, amelyben hazai rendezők zsánerfilmes kísérleteit vetítjük.

 
Forrás: Friss Hús Rövidfilmfesztivál
 

rap: Kik válogatják, válogatták a filmeket a nemzetközi és a magyar versenyprogramba? Mi a bekerülés kritériuma? Milyen zsűri van idén?

DD: Mivel több ezer film érkezik a nevezési felhívásunkra, fizikai képtelenség volna az összeset egy válogatónak megnéznie. A hőskorban, tíz éve még egyedül meg tudtam oldani ezt a feladatot. Ma már előválogató csapattal dolgozunk, ami filmkritkusokból, filmszakos egyetemistákból, gyakorló filmkészítőkből áll. Egy sporteseményhez hasonló selejtezős rendszerben jutnak tovább a filmek, a végleges műsorral aztán a programfelelősök döntenek, a nemzetközi programot Osváth Gábor, a tavaly a 27 című animációs filmmel a cannes-i Arany Pálmát nyerő producer állítja össze, én csinálom a magyar blokkot, Jakab Veronika, a Friss Hús szervezői motorja pedig az országfókuszt, ami idén a baltiakat jelenti. Miután a Friss Hús nagyrészt a fiatalokról és a fiataloknak szól, igyekszünk fiatalabb generációkat is bevonni, így például a Weirdcore-t pedig a filmklubok és filmes események körül mozgó rendező-író, korszakos jelenség Dezső Bálint állítja össze.

rap: Hogy látod az idei filmfelhozatalt, és milyen irányba megy a rövidfilm készítés szerinted?

DD: Egyrészt egyre jobb helyzetben vannak a rövidfilmek, mert az eseményalapú filmnézés, mint amilyen a filmfesztivál is, reneszánszát éli – és ezekbe nagyon jól illeszkednek az izgalmasan programozható, sokszínű szórakozást kínáló kisfilmek, illetve az internet is új területet nyitott meg a rövidfilm-forgalmazásban. Másrészt egy rövidfilmnek szerintem bátornak kell lennie, feszegetnie kell a konvenciókat. A mai pályakezdőknek szűkös pályán mozognak, rengeteg elvárásnak kell megfelelniük, ami sokszor pont a konvenciók irányába kényszeríti őket. Minden évben van szerencsére sok olyan film, amely felül tud emelgetni ezeken, nekem ezek a kedvenceim. Illetve azt is szeretem, ha nem túl hosszú egy rövidfilm.

 
Deák Dániel
Fotó: Hirling Bálint
 

rap: Kik az idei filmcsillagok?

DD: A filmeket általában a rendezőkhöz kötjük, ez nincs másképp a rövidfilmeknél sem. Ugyanakkor a legtöbb fiatal színész is kisfilmekben kezdi a pályafutását, és a Friss Húson mutatkozik be. A Friss Csillag programunkkal az új színészgenerációk feltűnésére kívánjuk felhívni a figyelmet két izgalmas tehetség fókuszba helyezésével. Idén Gellért Dorottya és Ionescu Raul a két Friss Csillag – olyan művészek, akik az utóbbi években több rövidfilmben is kiemelkedő alakítást nyújtottak és ígéretes színészi pályájuk elején állnak. Kiemelten kezeljük a filmjeiket, karriertanácsokkal segítjük őket, megjelenési lehetőséget biztosítunk nekik, de részvételükkel megpróbálunk a többi pályakezdő színésznek is segíteni: castingról, marketingről beszélgetünk velük egy kerekasztal-beszélgetés keretében.

rap: A Friss Hús aztán igazán a szabad filmművészeté. Nem zavart ez eddig még senkit? Vagy túl őrültek vagytok ahhoz is, hogy belétek köthessen egy diktatúra?

DD: Ahogy említettem, a rövidfilmes tehetség mindig utat tör magának. Ezzel az energiával dolgozunk mi is. Végtelenül egyszerű a stratégiánk: csak az ízlésünkre hallgatunk, így nálunk feloldódnak olyan ellentétek, mint például a Freeszfe és az SZFE szembenállása. Teret adunk minden filmnek, ami megüti az általunk (és a közönségünk által) elvárt színvonalat; sok szakmai vita folyik nálunk, de mindig konstruktívak a beszélgetések. A Friss Húsról általában azt mondják az emberek, hogy olyan érzést kelt, mintha egy normális társadalomban élnénk. És ha ezt egyre többen megtapasztalják, azzal mindenki jól jár.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.