rés a présen: Miben fejlődött, változott a kezdetekről idénre a Friss Hús Fesztivál?
Deák Dániel: 2013-ban szerveztük meg az első Friss Húst, ami akkor még nem szólt másról, mint hogy megmutassuk nagyvásznon a legújabb magyar rövidfilmeket. Mert jó magyar rövidfilmek mindig készülnek, függetlenül attól, hogy kapnak-e állami támogatást vagy bármifajta segítséget – elképesztő teremtő erő van a filmes tehetségekben, ezt igyekszik megmutatni azóta is minden évben a fesztiválunk. Ez az, amihez igyekszünk minél színesebb és izgalmasabb körítést találni, nemzetközi filmeket, vendégeket, okos és szórakoztató szakmázást, szabadtéri mozizást, és évről évre tágítjuk belterjességet. Idén először például országos elérést kínálunk: három egyetemi városban, Debrecenben, Pécsen és Szegeden is szimultán mennek a vetítések. Reméljük, jövőre még több város csatlakozik hozzájuk.
rap: Milyen szekciók lesznek idén a XII. Friss Húson és milyen szakmai programok?
DD: Idén száznál is több film került a programba. Örök slágerünk a magyar versenyfilmes szekció, amelyben a legújabb hazai filmek mutatkoznak be, de nagyon szeretjük a nemzetközi versenyfilmes blokkjainkat, amelyekbe a világ legjobb rövidfilmjeit gyűjtöttük össze. Ezek mellett évről évre megújuló különlegességekkel is készülünk: a Queer Dreams a szexuális kisebbségekkel foglalkozik, a Midnight horrorfilmes szekció borzongást és reszketést kínál, a Weirdcore a teljesen elborult, de nagyon kreatív filmeket mutatja be, illetve összeszedtük a balti államok bumfordi szocreál romantikájától fűtött rövidfilmjeit és animációit. Érdekes színfolt még a Műfajra magyar! blokkunk, amelyben hazai rendezők zsánerfilmes kísérleteit vetítjük.
rap: Kik válogatják, válogatták a filmeket a nemzetközi és a magyar versenyprogramba? Mi a bekerülés kritériuma? Milyen zsűri van idén?
DD: Mivel több ezer film érkezik a nevezési felhívásunkra, fizikai képtelenség volna az összeset egy válogatónak megnéznie. A hőskorban, tíz éve még egyedül meg tudtam oldani ezt a feladatot. Ma már előválogató csapattal dolgozunk, ami filmkritkusokból, filmszakos egyetemistákból, gyakorló filmkészítőkből áll. Egy sporteseményhez hasonló selejtezős rendszerben jutnak tovább a filmek, a végleges műsorral aztán a programfelelősök döntenek, a nemzetközi programot Osváth Gábor, a tavaly a 27 című animációs filmmel a cannes-i Arany Pálmát nyerő producer állítja össze, én csinálom a magyar blokkot, Jakab Veronika, a Friss Hús szervezői motorja pedig az országfókuszt, ami idén a baltiakat jelenti. Miután a Friss Hús nagyrészt a fiatalokról és a fiataloknak szól, igyekszünk fiatalabb generációkat is bevonni, így például a Weirdcore-t pedig a filmklubok és filmes események körül mozgó rendező-író, korszakos jelenség Dezső Bálint állítja össze.
rap: Hogy látod az idei filmfelhozatalt, és milyen irányba megy a rövidfilm készítés szerinted?
DD: Egyrészt egyre jobb helyzetben vannak a rövidfilmek, mert az eseményalapú filmnézés, mint amilyen a filmfesztivál is, reneszánszát éli – és ezekbe nagyon jól illeszkednek az izgalmasan programozható, sokszínű szórakozást kínáló kisfilmek, illetve az internet is új területet nyitott meg a rövidfilm-forgalmazásban. Másrészt egy rövidfilmnek szerintem bátornak kell lennie, feszegetnie kell a konvenciókat. A mai pályakezdőknek szűkös pályán mozognak, rengeteg elvárásnak kell megfelelniük, ami sokszor pont a konvenciók irányába kényszeríti őket. Minden évben van szerencsére sok olyan film, amely felül tud emelgetni ezeken, nekem ezek a kedvenceim. Illetve azt is szeretem, ha nem túl hosszú egy rövidfilm.
rap: Kik az idei filmcsillagok?
DD: A filmeket általában a rendezőkhöz kötjük, ez nincs másképp a rövidfilmeknél sem. Ugyanakkor a legtöbb fiatal színész is kisfilmekben kezdi a pályafutását, és a Friss Húson mutatkozik be. A Friss Csillag programunkkal az új színészgenerációk feltűnésére kívánjuk felhívni a figyelmet két izgalmas tehetség fókuszba helyezésével. Idén Gellért Dorottya és Ionescu Raul a két Friss Csillag – olyan művészek, akik az utóbbi években több rövidfilmben is kiemelkedő alakítást nyújtottak és ígéretes színészi pályájuk elején állnak. Kiemelten kezeljük a filmjeiket, karriertanácsokkal segítjük őket, megjelenési lehetőséget biztosítunk nekik, de részvételükkel megpróbálunk a többi pályakezdő színésznek is segíteni: castingról, marketingről beszélgetünk velük egy kerekasztal-beszélgetés keretében.
rap: A Friss Hús aztán igazán a szabad filmművészeté. Nem zavart ez eddig még senkit? Vagy túl őrültek vagytok ahhoz is, hogy belétek köthessen egy diktatúra?
DD: Ahogy említettem, a rövidfilmes tehetség mindig utat tör magának. Ezzel az energiával dolgozunk mi is. Végtelenül egyszerű a stratégiánk: csak az ízlésünkre hallgatunk, így nálunk feloldódnak olyan ellentétek, mint például a Freeszfe és az SZFE szembenállása. Teret adunk minden filmnek, ami megüti az általunk (és a közönségünk által) elvárt színvonalat; sok szakmai vita folyik nálunk, de mindig konstruktívak a beszélgetések. A Friss Húsról általában azt mondják az emberek, hogy olyan érzést kelt, mintha egy normális társadalomban élnénk. És ha ezt egyre többen megtapasztalják, azzal mindenki jól jár.