Richard Dreyfuss szexista és transzfób kirohanásai okoztak botrányt egy rendezvényen

  • narancs.hu
  • 2024. május 29.

Mikrofilm

Ki gondolta volna, hogy közel ötven évvel a premierje után is ekkora indulatok forrnak A cápa egyik vetítésén?

Egy este Richard Dreyfuss-szal + A cápa vetítés címmel hirdettek programot a Massachusetts állambeli Beverlyben. Az alig 43 ezer fős kisvárosban a rendezvény kiemelkedő eseménynek számított, amelyre minden jegy elkelt. Arra azonban valószínűleg a szervezők sem számítottak, hogy a rendezvény híre az egész világot bejárja majd.

Az eset akkor robbant ki, mikor a helyszínként szolgáló The Cabot színház Facebook-oldalán kirakott egy közleményt a május 25-i műsorral kapcsolatban. „Tisztában vagyunk és osztozunk azokban az aggodalmakban, amelyek legutóbbi, Richard Dreyfuss-szal kapcsolatos eseményünket övezik, mely A cápa című film vetítése előtt törént. A Mr. Dreyfuss által kifejezett nézetek nem tükrözik a tiszteletet és azokat az értékeket, amelyet szervezetként képviselünk. Nagyon sajnáljuk, hogy mindez több támogatónknak kellemetlenséget okozott. Sajnáljuk hogy egy rendezvény, amelynek egy ikonikus film ünnepléséről és az arról való társalgásról kellett volna szólnia, politikai nézetek platformjává vált” – szól a szöveg, melyben az intézmény teljes felelősséget vállal a történtekért.

De mégis mi történt?

Pontosan még mindig nem lehet tudni, de az eseményen készült videók, illetve a résztvevők azóta napvilágra került beszámolói alapján nagyjából sejteni lehet. Az egyik videó szerint Dreyfuss Taylor Swift egyik jól ismert slágerére, a Love Storyra vonult be női ruhát viselve, parodisztikusan illegetve magát. Egy pár színpadi munkás segítségével levetette ruháját és felvette öltönyét, majd már a beszélgetés elején megjegyezte, hogy a nők túl alázatosak és gyengék. Ekkor a nézők egy része még azt hitte, a színész a régi hollywoodi nőgyűlölő felfogást parodizálja. A folytatásból azonban kiderült, hogy paródiáról szó sincs: a szexizmust maga Dreyfuss testesíti meg. Barbara Streisandot, aki 1987-es Call girl ötszázért című filmje egyik főszereplője és producere, például zseninek nevezte, majd hozzátette: soha nem hallgatna rá, hiszen nő, a nőknek pedig soha nem kellene hatalmat adni.

Egy résztvevő beszámolója szerint ezután kikelt a MeToo-mozgalom, majd az LMBTQ-közösségek ellen: azt állította például, hogy a transz gyermekek szülei egyszerűen rossz szülők, és a nemváltást soha nem kellene engedélyezniük, a gyerekek ugyanis bármikor meggondolhatják magukat. „Ez az egész nem oké, egy 15 éves gyerek azt is mondhatja, hogy »Én egy polip vagyok!«” – tette hozzá. Ekkor már több néző kiabálva fejezte ki nemtetszését és olyanok is akadtak, akik elhagyták a mozitermet.

Nem ez Dreyfuss első ilyen jellegű megnyilvánulása. Egy Facebook-komment szerint az előző napi, New Hampshire-ben megtartott programon is melegellenes kijelentéseket tett, korábban pedig egy tévéműsorban azt mondta, hánynia kell az Akadémia azon szabályáról, amely az Oscar-díjak esetében előírja az inkluzivitást. „Ez művészeti forma. És a reklám és pénzszerzés egy formája is, de elsősorban művészet. És művészként senkinek sem kellene előírnia számomra, hogy melyik aktuális moralitásötlet előtt hajoljak meg” – magyarázta.

A 76 éves Richard Dreyfuss karrierje még a 60-as években indult tévésorozatokkal, a 70-es, 80-as évekre pedig Hollywood egyik legnagyobb sztárjává vált. Olyan filmekben szerepelt ekkor, mint az American Graffiti, A cápa, a Harmadik típusú találkozások, a Hölgyem, Isten áldja, melyért 1978-ban Oscar-díjat nyert, vagy az Állj mellém!. A 90-es években szintén olyan jelentős filmekben tűnt fel, mint a Rosencrantz és Guildenstern halott, a Képeslapok a szakadékból, vagy a Csendszimfónia, utóbbiért szintén Oscarra jelölték. Akciófilmekben (Zsarulesen-sorozat), komédiákban (Isten nem ver Bobbal, Alibi törzs) játszott, a 2000-es évektől azonban egyre inkább csak mellékszerepekben tűnt fel.  Legutóbbi filmje, amely a magyar mozikba is eljutott, a 2018-as Könyvklub volt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.