Richard Dreyfuss szexista és transzfób kirohanásai okoztak botrányt egy rendezvényen

  • narancs.hu
  • 2024. május 29.

Mikrofilm

Ki gondolta volna, hogy közel ötven évvel a premierje után is ekkora indulatok forrnak A cápa egyik vetítésén?

Egy este Richard Dreyfuss-szal + A cápa vetítés címmel hirdettek programot a Massachusetts állambeli Beverlyben. Az alig 43 ezer fős kisvárosban a rendezvény kiemelkedő eseménynek számított, amelyre minden jegy elkelt. Arra azonban valószínűleg a szervezők sem számítottak, hogy a rendezvény híre az egész világot bejárja majd.

Az eset akkor robbant ki, mikor a helyszínként szolgáló The Cabot színház Facebook-oldalán kirakott egy közleményt a május 25-i műsorral kapcsolatban. „Tisztában vagyunk és osztozunk azokban az aggodalmakban, amelyek legutóbbi, Richard Dreyfuss-szal kapcsolatos eseményünket övezik, mely A cápa című film vetítése előtt törént. A Mr. Dreyfuss által kifejezett nézetek nem tükrözik a tiszteletet és azokat az értékeket, amelyet szervezetként képviselünk. Nagyon sajnáljuk, hogy mindez több támogatónknak kellemetlenséget okozott. Sajnáljuk hogy egy rendezvény, amelynek egy ikonikus film ünnepléséről és az arról való társalgásról kellett volna szólnia, politikai nézetek platformjává vált” – szól a szöveg, melyben az intézmény teljes felelősséget vállal a történtekért.

De mégis mi történt?

Pontosan még mindig nem lehet tudni, de az eseményen készült videók, illetve a résztvevők azóta napvilágra került beszámolói alapján nagyjából sejteni lehet. Az egyik videó szerint Dreyfuss Taylor Swift egyik jól ismert slágerére, a Love Storyra vonult be női ruhát viselve, parodisztikusan illegetve magát. Egy pár színpadi munkás segítségével levetette ruháját és felvette öltönyét, majd már a beszélgetés elején megjegyezte, hogy a nők túl alázatosak és gyengék. Ekkor a nézők egy része még azt hitte, a színész a régi hollywoodi nőgyűlölő felfogást parodizálja. A folytatásból azonban kiderült, hogy paródiáról szó sincs: a szexizmust maga Dreyfuss testesíti meg. Barbara Streisandot, aki 1987-es Call girl ötszázért című filmje egyik főszereplője és producere, például zseninek nevezte, majd hozzátette: soha nem hallgatna rá, hiszen nő, a nőknek pedig soha nem kellene hatalmat adni.

Egy résztvevő beszámolója szerint ezután kikelt a MeToo-mozgalom, majd az LMBTQ-közösségek ellen: azt állította például, hogy a transz gyermekek szülei egyszerűen rossz szülők, és a nemváltást soha nem kellene engedélyezniük, a gyerekek ugyanis bármikor meggondolhatják magukat. „Ez az egész nem oké, egy 15 éves gyerek azt is mondhatja, hogy »Én egy polip vagyok!«” – tette hozzá. Ekkor már több néző kiabálva fejezte ki nemtetszését és olyanok is akadtak, akik elhagyták a mozitermet.

Nem ez Dreyfuss első ilyen jellegű megnyilvánulása. Egy Facebook-komment szerint az előző napi, New Hampshire-ben megtartott programon is melegellenes kijelentéseket tett, korábban pedig egy tévéműsorban azt mondta, hánynia kell az Akadémia azon szabályáról, amely az Oscar-díjak esetében előírja az inkluzivitást. „Ez művészeti forma. És a reklám és pénzszerzés egy formája is, de elsősorban művészet. És művészként senkinek sem kellene előírnia számomra, hogy melyik aktuális moralitásötlet előtt hajoljak meg” – magyarázta.

A 76 éves Richard Dreyfuss karrierje még a 60-as években indult tévésorozatokkal, a 70-es, 80-as évekre pedig Hollywood egyik legnagyobb sztárjává vált. Olyan filmekben szerepelt ekkor, mint az American Graffiti, A cápa, a Harmadik típusú találkozások, a Hölgyem, Isten áldja, melyért 1978-ban Oscar-díjat nyert, vagy az Állj mellém!. A 90-es években szintén olyan jelentős filmekben tűnt fel, mint a Rosencrantz és Guildenstern halott, a Képeslapok a szakadékból, vagy a Csendszimfónia, utóbbiért szintén Oscarra jelölték. Akciófilmekben (Zsarulesen-sorozat), komédiákban (Isten nem ver Bobbal, Alibi törzs) játszott, a 2000-es évektől azonban egyre inkább csak mellékszerepekben tűnt fel.  Legutóbbi filmje, amely a magyar mozikba is eljutott, a 2018-as Könyvklub volt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.