Egy rossz szóvicc miatt letiltották az amerikai szörnyfilmet Kínában

  • narancs.hu
  • 2020. december 10.

Mikrofilm

Ha Kínába jössz a filmjeiddel, nem poénkodhatsz rajtunk! – szól a hivatalos retorika.

 

Paul W.S. Anderson különös örömét leli abban, ha feleségét, Milla Jovovichot rögzítheti szörnyek és zombik kaszabolása közben – nagyjából ennyi a lényege az eddig elkészült hat Resident Evil-filmnek, melyből négyet ő maga rendezett. A páros legújabb, Monster Hunter – Szörnybirodalom című mozijával sem igyekszik görcsösen megújulni, a koncepció nagyjából ugyanaz: Jovovich egy játékadaptáció részeként szétrúg néhány túlvilági feneket. A film azonban hatalmas felháborodást keltett Kínában, egy tíz másodperces párbeszédet ugyanis sértőnek találtak az országra nézve.

A Monster Hunter december 4-én, három héttel az Amerikai premier előtt debütált Kínában, azonban már aznap elkezdtek terjedni a felháborodott kommentek a közösségi médiában. Másnap már csak az ország mozijainak 0,7%-ban (!) vetítették a filmet, azaz gyakorlatilag mindenhol törölték. Meg is érkezett a központi utasítás, hogy mindenhol vonják ki a forgalomból, a már eladott jegyek árát pedig térítsék vissza. Azt ígérték, hogy a mozi egy új verziója hamarosan elérhető lesz, immár a felháborítónak ítélt jelenet nélkül – ám ezt azóta sem mutatták be. A tüzet azonban nem sikerült teljesen eloltani, az ország legnépszerűbb közösségimédia-platformján, a Weibon többen követelik nemcsak a kínai gyártó Tencentnek, de a film alapjául szolgáló játék készítőjének, a Capcomnak a fejét is.

És hogy mi az, ami kiverte a biztosítékot Kínában? A film egyik főszereplője az ázsiai-amerikai Jin Au-Yeung (aki MC Jin néven rapperként is tevékenykedik) az egyik jelenetben egy fehér szereplőtársával együtt autózik. A sértőnek ítélt szóvicc valójában csak angolul értelmes: „Nézd a térdeimet!/ Look at my knees!” – kiáltja Jin. „Milyen térdek ezek?” – kérdezi útitársa. „Kínaiak!/Chi-nese!” – vagyis az ázsiai szereplő azzal poénkodik, hogy angolul a térd (knee) és kínai (Chinese) szavak rímelnek egymással.

Mindez innen, Európából csak egy béna szóviccnek tűnik, ám a kínaiaknak azért is esik rosszul, mert egy régi rasszista iskolás mondóka ugyanezen a rímpáron alakul: “Chi-nese, Jap-a-nese, dir-ty knees, look at these” – szól a rigmus, amelyet jellemzően térdet csapkodva, ázsiai sztereotípiákat imitálva adtak elő annak idején. Ráadásul a kínai fordítók úgy igyekeztek értelmet adni a viccnek, hogy egy közmondást idéztek meg vele, amelynek lényege hogy a férfiaknak muszáj méltósággal rendelkezniük és nem térdelhetnek le könnyedén mások előtt. „A férfiaknak arany van a térdük alatt ezért csak a mennyben és édesanyjuk előtt borulhatnak térdre” – szól a mondás szabad fordításban, melyből azt a bizonyos arany-utalást vették át a fordítók, kihagyva a kínai kifejezést. A fiatal, angolul is értő mozinézőknek azonban nemcsak hogy feltűnt mindez, de kifejezetten bedühödtek, hogy egy rasszista viccet egy ősi kínai bölcsességgel próbáltak rájuk sózni.

A neten hamar elterjedt a „Monster Hunter Inzultálta Kínát” hashtag, a film ellen pedig még a Kommunista Ifjúsági Liga is kikelt. Sőt, ők a tétet emelve egyenesen egy olyan fotót tettek közzé, melyen egy rendőr készül járókelőkre térdelni, miközben a „Floydék, kaptok levegőt?” felirat olvasható. Azaz párhuzamot vontak a film rasszista térdes poénja és George Floyd meggyilkolása, valamint az azt követő tüntetések között, képmutatónak és rasszistának bélyegezve az amerikaiakat. A posztot azóta törölték.

Az eset nem is annyira a Monster Hunter miatt érdekes, inkább azért, mert intő jelként szolgálhat a világ egyik legnagyobb filmpiacából részesedni kívánó amerikai cégeknek. Már a kifejezetten a kínai piacra szánt Mulan körül is tobzódtak a botrányok, tavaly pedig a Jetikölyök című animációt tiltották be egyetlen abban látható térkép miatt. A kínai piac jelentette hatalmas potenciál miatt az amerikaiak biztos nem hajlandóak lemondani róla, ám kénytelenek lesznek jobban figyelembe venni az országban uralkodó párt retorikáját, miszerint Kína évszázadok óta áldozat, akit félreértések és igazságtalanságok öveznek. Nem csoda, hogy elég egy meggondolatlan vicc, és a nézők kikelnek a külföldiek ellen, akik filmjeikkel igyekeznek gyarmatosítani őket.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.