Nolan és a szörnyek stúdiója is kiakadt az új filmterjesztési módszertől

  • narancs.hu
  • 2020. december 11.

Mikrofilm

A rendező több szempontból is bírálja a Warner Bros. döntését. És fel van háborodva.

Ahogy azt mi is megírtuk, a Warner Bros. stúdió úgy döntött, hogy egész 2021-es felhozatalát a Wonder Woman 1984-hez hasonlóan mutatja be: azaz a filmek egyszerre debütálnak majd a moziban és az HBO Max nevű streamingszolgáltatón. Várható volt, hogy mindez kiveri majd a biztosítékot azoknál, akik még mindig hisznek a nagyvászon varázsában. Christopher Nolan pedig még hozzájuk képest is elfogultnak számít.

Nolan az utolsó tradicionális felfogású rendezősztárok egyike; a digitális kamerák ellenére például még mindig régimódi filmszalagra szeret forgatni, ahogy tette azt legújabb mozija, a Tenet esetében is. Az ügyes marketingkampánynak és Nolan nevének köszönhetően az időutazós akció-sci-fi az idei év egyik legjobban várt filmje volt, ám a koronavírus és a mozibezárások megpecsételték a sorsát. A rendező azonban ragaszkodott hozzá, hogy nagyvásznon mutassák be a Tenetet, ezzel pedig a filmszínházaknak is mentőövet nyújtott, akik Messiásként várták Nolan eddigi talán legmegosztóbb alkotását. Végül nálunk augusztus végén, Amerikában pedig szeptember elején volt a premier – már ahol kinyithattak a mozik. Bár a rendező azt nyilatkozta, elégedett a bevételi adatokkal, a számok valójában elkeserítően alakultak: a még vírus előtt remélt 1 milliárd dolláros világszintű bevétel helyett a 400 millió dollárt sem érte el a film.

Nem csoda tehát, ha a filmvilágból elsőként Nolan fejezte ki csalódását a Warner Bros. döntése miatt. Olyan filmjei készültek a stúdió berkein belül, mint A sötét lovag, az Eredet, a Csillagok között vagy a Dunkirk. Mint elmondta, a világ legkiválóbb filmkészítői és legnagyobb sztárjai dolgoztak azért, hogy filmjük a nagyvászonra kerüljön – a munkájukat pedig a stúdió saját streamingplatformja veszteségcsökkentésére használja anélkül, hogy konzultált volna velük. Egy másik interjúban már konkrétan az HBO Maxnak ment neki, ahol a Warner új filmjei bemutatkoznak majd: „A filmipar legnagyobb alakjai egy nappal ezelőtt úgy feküdtek le hogy azt gondolhatták, a legjobb filmstúdiónak dolgoznak, majd úgy keltek fel hogy rá kellett jönniük, hogy inkább a legrosszabb streaminszolgáltatónak." Nolan szerint a döntés gazdaságilag sem indokolt; szerencsétlen dolognak tartja, hogy egyre több stúdió használja fel arra a pandémiát, hogy rövidtávú előnyökre tegyen szert. A rendező úgy véli, amint lesz vakcina és javul az egészségügyi helyzet, az emberek is hamar visszaszoknak majd a mozikba.

Az Indiewire szerint hasonlóan csalódottak voltak a stúdió döntése miatt a Legendary Entertainmentnél is. A kínai tulajdonú amerikai filmgyártó vállalat a Universal mellett épp a Warner Bros.-szal áll szerződésben, melyek értelmében közösen készítenek filmeket. Eddig főképp olyan szörnyfilmeken dolgoztak együtt, mint a Godzilla II – A szörnyek királya vagy a Kong: Koponya sziget. A hírek szerint a cég vezetői fél órával azelőtt tudták meg a Warner Bros. jövőre vonatkozó terjesztési tervét, hogy az nyilvánosságra került volna. Mindez a Legendary több filmjét is érinti: a Dűne-remake és a Godzilla vs. King gyártási költségeinek kb. 75%-át is ők állták. A cég jogi lépések megtételére készül, mivel a stúdió részéről senki nem egyeztetett velük a döntés előtt – korábban a pletykák szerint a Netflix 250 millió dollárért megvette volna Godzilla vs. King jogait, ám a Warner anyavállalata közbelépett.

A Godzilla-film a Legendary SzörnyUniverzumának negyedik felvonása, várhatóan május 21-én debütál majd. A Dűne október 1-jén érkezhet a vászonra és az HBO Maxra. Frank Herbert kultklasszikusának adaptációját Denis Villeneuve, az Érkezés rendezője csak úgy vállalta el, hogy lehetővé tették számára, hogy az első epizódot két filmben valósítsa meg; a siker esetén ráadásul filmes és sorozatos univerzum épülne a Dűnéből. Kérdés, így mi lesz ezekkel a tervekkel.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.