Nolan és a szörnyek stúdiója is kiakadt az új filmterjesztési módszertől

  • narancs.hu
  • 2020. december 11.

Mikrofilm

A rendező több szempontból is bírálja a Warner Bros. döntését. És fel van háborodva.

Ahogy azt mi is megírtuk, a Warner Bros. stúdió úgy döntött, hogy egész 2021-es felhozatalát a Wonder Woman 1984-hez hasonlóan mutatja be: azaz a filmek egyszerre debütálnak majd a moziban és az HBO Max nevű streamingszolgáltatón. Várható volt, hogy mindez kiveri majd a biztosítékot azoknál, akik még mindig hisznek a nagyvászon varázsában. Christopher Nolan pedig még hozzájuk képest is elfogultnak számít.

Nolan az utolsó tradicionális felfogású rendezősztárok egyike; a digitális kamerák ellenére például még mindig régimódi filmszalagra szeret forgatni, ahogy tette azt legújabb mozija, a Tenet esetében is. Az ügyes marketingkampánynak és Nolan nevének köszönhetően az időutazós akció-sci-fi az idei év egyik legjobban várt filmje volt, ám a koronavírus és a mozibezárások megpecsételték a sorsát. A rendező azonban ragaszkodott hozzá, hogy nagyvásznon mutassák be a Tenetet, ezzel pedig a filmszínházaknak is mentőövet nyújtott, akik Messiásként várták Nolan eddigi talán legmegosztóbb alkotását. Végül nálunk augusztus végén, Amerikában pedig szeptember elején volt a premier – már ahol kinyithattak a mozik. Bár a rendező azt nyilatkozta, elégedett a bevételi adatokkal, a számok valójában elkeserítően alakultak: a még vírus előtt remélt 1 milliárd dolláros világszintű bevétel helyett a 400 millió dollárt sem érte el a film.

Nem csoda tehát, ha a filmvilágból elsőként Nolan fejezte ki csalódását a Warner Bros. döntése miatt. Olyan filmjei készültek a stúdió berkein belül, mint A sötét lovag, az Eredet, a Csillagok között vagy a Dunkirk. Mint elmondta, a világ legkiválóbb filmkészítői és legnagyobb sztárjai dolgoztak azért, hogy filmjük a nagyvászonra kerüljön – a munkájukat pedig a stúdió saját streamingplatformja veszteségcsökkentésére használja anélkül, hogy konzultált volna velük. Egy másik interjúban már konkrétan az HBO Maxnak ment neki, ahol a Warner új filmjei bemutatkoznak majd: „A filmipar legnagyobb alakjai egy nappal ezelőtt úgy feküdtek le hogy azt gondolhatták, a legjobb filmstúdiónak dolgoznak, majd úgy keltek fel hogy rá kellett jönniük, hogy inkább a legrosszabb streaminszolgáltatónak." Nolan szerint a döntés gazdaságilag sem indokolt; szerencsétlen dolognak tartja, hogy egyre több stúdió használja fel arra a pandémiát, hogy rövidtávú előnyökre tegyen szert. A rendező úgy véli, amint lesz vakcina és javul az egészségügyi helyzet, az emberek is hamar visszaszoknak majd a mozikba.

Az Indiewire szerint hasonlóan csalódottak voltak a stúdió döntése miatt a Legendary Entertainmentnél is. A kínai tulajdonú amerikai filmgyártó vállalat a Universal mellett épp a Warner Bros.-szal áll szerződésben, melyek értelmében közösen készítenek filmeket. Eddig főképp olyan szörnyfilmeken dolgoztak együtt, mint a Godzilla II – A szörnyek királya vagy a Kong: Koponya sziget. A hírek szerint a cég vezetői fél órával azelőtt tudták meg a Warner Bros. jövőre vonatkozó terjesztési tervét, hogy az nyilvánosságra került volna. Mindez a Legendary több filmjét is érinti: a Dűne-remake és a Godzilla vs. King gyártási költségeinek kb. 75%-át is ők állták. A cég jogi lépések megtételére készül, mivel a stúdió részéről senki nem egyeztetett velük a döntés előtt – korábban a pletykák szerint a Netflix 250 millió dollárért megvette volna Godzilla vs. King jogait, ám a Warner anyavállalata közbelépett.

A Godzilla-film a Legendary SzörnyUniverzumának negyedik felvonása, várhatóan május 21-én debütál majd. A Dűne október 1-jén érkezhet a vászonra és az HBO Maxra. Frank Herbert kultklasszikusának adaptációját Denis Villeneuve, az Érkezés rendezője csak úgy vállalta el, hogy lehetővé tették számára, hogy az első epizódot két filmben valósítsa meg; a siker esetén ráadásul filmes és sorozatos univerzum épülne a Dűnéből. Kérdés, így mi lesz ezekkel a tervekkel.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.