Nolan és a szörnyek stúdiója is kiakadt az új filmterjesztési módszertől

  • narancs.hu
  • 2020. december 11.

Mikrofilm

A rendező több szempontból is bírálja a Warner Bros. döntését. És fel van háborodva.

Ahogy azt mi is megírtuk, a Warner Bros. stúdió úgy döntött, hogy egész 2021-es felhozatalát a Wonder Woman 1984-hez hasonlóan mutatja be: azaz a filmek egyszerre debütálnak majd a moziban és az HBO Max nevű streamingszolgáltatón. Várható volt, hogy mindez kiveri majd a biztosítékot azoknál, akik még mindig hisznek a nagyvászon varázsában. Christopher Nolan pedig még hozzájuk képest is elfogultnak számít.

Nolan az utolsó tradicionális felfogású rendezősztárok egyike; a digitális kamerák ellenére például még mindig régimódi filmszalagra szeret forgatni, ahogy tette azt legújabb mozija, a Tenet esetében is. Az ügyes marketingkampánynak és Nolan nevének köszönhetően az időutazós akció-sci-fi az idei év egyik legjobban várt filmje volt, ám a koronavírus és a mozibezárások megpecsételték a sorsát. A rendező azonban ragaszkodott hozzá, hogy nagyvásznon mutassák be a Tenetet, ezzel pedig a filmszínházaknak is mentőövet nyújtott, akik Messiásként várták Nolan eddigi talán legmegosztóbb alkotását. Végül nálunk augusztus végén, Amerikában pedig szeptember elején volt a premier – már ahol kinyithattak a mozik. Bár a rendező azt nyilatkozta, elégedett a bevételi adatokkal, a számok valójában elkeserítően alakultak: a még vírus előtt remélt 1 milliárd dolláros világszintű bevétel helyett a 400 millió dollárt sem érte el a film.

Nem csoda tehát, ha a filmvilágból elsőként Nolan fejezte ki csalódását a Warner Bros. döntése miatt. Olyan filmjei készültek a stúdió berkein belül, mint A sötét lovag, az Eredet, a Csillagok között vagy a Dunkirk. Mint elmondta, a világ legkiválóbb filmkészítői és legnagyobb sztárjai dolgoztak azért, hogy filmjük a nagyvászonra kerüljön – a munkájukat pedig a stúdió saját streamingplatformja veszteségcsökkentésére használja anélkül, hogy konzultált volna velük. Egy másik interjúban már konkrétan az HBO Maxnak ment neki, ahol a Warner új filmjei bemutatkoznak majd: „A filmipar legnagyobb alakjai egy nappal ezelőtt úgy feküdtek le hogy azt gondolhatták, a legjobb filmstúdiónak dolgoznak, majd úgy keltek fel hogy rá kellett jönniük, hogy inkább a legrosszabb streaminszolgáltatónak." Nolan szerint a döntés gazdaságilag sem indokolt; szerencsétlen dolognak tartja, hogy egyre több stúdió használja fel arra a pandémiát, hogy rövidtávú előnyökre tegyen szert. A rendező úgy véli, amint lesz vakcina és javul az egészségügyi helyzet, az emberek is hamar visszaszoknak majd a mozikba.

Az Indiewire szerint hasonlóan csalódottak voltak a stúdió döntése miatt a Legendary Entertainmentnél is. A kínai tulajdonú amerikai filmgyártó vállalat a Universal mellett épp a Warner Bros.-szal áll szerződésben, melyek értelmében közösen készítenek filmeket. Eddig főképp olyan szörnyfilmeken dolgoztak együtt, mint a Godzilla II – A szörnyek királya vagy a Kong: Koponya sziget. A hírek szerint a cég vezetői fél órával azelőtt tudták meg a Warner Bros. jövőre vonatkozó terjesztési tervét, hogy az nyilvánosságra került volna. Mindez a Legendary több filmjét is érinti: a Dűne-remake és a Godzilla vs. King gyártási költségeinek kb. 75%-át is ők állták. A cég jogi lépések megtételére készül, mivel a stúdió részéről senki nem egyeztetett velük a döntés előtt – korábban a pletykák szerint a Netflix 250 millió dollárért megvette volna Godzilla vs. King jogait, ám a Warner anyavállalata közbelépett.

A Godzilla-film a Legendary SzörnyUniverzumának negyedik felvonása, várhatóan május 21-én debütál majd. A Dűne október 1-jén érkezhet a vászonra és az HBO Maxra. Frank Herbert kultklasszikusának adaptációját Denis Villeneuve, az Érkezés rendezője csak úgy vállalta el, hogy lehetővé tették számára, hogy az első epizódot két filmben valósítsa meg; a siker esetén ráadásul filmes és sorozatos univerzum épülne a Dűnéből. Kérdés, így mi lesz ezekkel a tervekkel.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.