A kisember mocskos nagy megváltása 13+1 felvonásban

Mikrofilm

A Berlin, Alexanderplatz 15 óra tömény mozi, amit most Ön is megnézhet – nem ígérjük, hogy jobb emberré is válik tőle, de biztos, hogy felejthetetlen élménnyel gazdagodik.

Rainer Werner Fassbinder 35 éves volt, amikor 1980-ban elkészítette a Berlin, Alexanderplatz című minisorozatát.  A rendezőről (tragikusan fiatalon elhunyt, misztikusan termékeny zseni; a német újfilm legnagyobb alakja) és a sorozatról (a rendező életművének legkomplexebb és legnagyszerűbb műve; egy közönséges ember cinizmusba és humanizmusba áztatott, hatalmas portréja, amint egy hitvány időszakban küzd a túlélésért) is van mit mondani, akkora kultstátusz kerekedett körülöttük az elmúlt évtizedek alatt. Vagy ami ettől is csábítóbb:

a filmtörténészi és újságírói okoskodásokra fittyet hányva akár saját magunk is megismerkedhetünk velük.

Ez a célja a Goethe Intézetnek, ahol a rendező 75. születésnapja alkalmából (Fassbinder 1982-ben halt meg 37 évesen) idén több projektet is szenteltek az alkotónak és filmjeinek, melyek hatása máig érezhető. Nyáron például rövidfilmpályázatot hirdettek, az emlékév zárásaként pedig levetítik monumentális, 13+1 részen és 910 percen át pörgő művét, a Berlin, Alexanderplatzot, melyre a Budapest Film Távmozi rendszerén keresztül az első 200 jelentkező ingyen igényelhet jegyet.

Az eposz eredetileg a német televíziónak készült Alfred Döblin azonos című, 1929-ben megjelent modernista regényéből. Az író ekkor még nem tudhatta, milyen sötét lapok következnek az ország történelmében, ám pontosan észlelte az irányt és érzékelte a társadalmi folyamatokat. Fassbinder 1980-ban azonban már a múltat illető tények tudatában készítette el az adaptációt, így filmje – ő ugyanis egyetlen, egységes fimként tekintett rá – egyszerre látlelet a Weimari Köztársaságról és tanulmány az emberi lélekről. Tarr Béla így nyilatkozott róla: „…ez a film az élet igenléséről szól... Nem ad esélyt a feladásra, kierőszakolja belőlünk az életben maradáshoz szükséges ellenállást, felemel minket a sárból, kiprovokálja belőlünk a nemességet. Valami ilyesmit hívhattak a görögök katarzisnak”.

A Berlin, Alexanderplatz történetét legalább olyan nehéz összefoglalni, mint hangulatát vagy mondanivalóját: „durva kis epizódok sorozata, melyek mind helytállnának a legobszcénabb bulvárlapok legeslegobszcénabb híreiként” – nyilatkozta maga a rendező. Az első rész címe „Kezdődik a büntetés”, amely már csak azért is ironikus, mert a főhős, Franz Biberkopf (neve megegyezik A szabadság ököljoga Fassbinder-alakította karakterével, de a rendező interjúkban is megerősítette az alteregóelméletet) az epizód kezdetén épp a börtönből szabadul, ahol négy évet ült barátnője meggyilkolásáért. A büntetése letöltése után igyekszik emberi életet teremteni magának, ám úgy merül el a társadalomban, mintha húsdarálóba eresztették volna; személyisége a korszakhoz és környezethez hasonlóan egyszerre vonzó és taszító, a legtöbbször pedig mindkettő egyszerre.

A Fassbinder-filmekben ott van a világ az összes mocska, még azt sem mondhatjuk, hogy e szenny nem befolyásolja filmjeinek történetét, ne irányítaná szereplőinek majd minden mozdulatát, csakhogy nem erről van szó. Nem arról szólnak ezek a filmek, hogy a világ rossz. Fassbinder konkrét, mint egy anális elhatározás. Nem ködösít, nincs szüksége a rossz fülöncsípéséhez olyan segédeszközökre, mint a világ, az élet, a környezet és hasonló megfoghatatlanságok.” – írtuk a rendezőre emlékező cikkünkben.  

A Berlin, Alexanderplatzot vetítették már tévében, moziban és a MoMA-ban is. A Goethe Intézet jóvoltából most a Budapest Film Távmozi rendszerén keresztül, otthonunkban merülhetünk el benne. December 11-én (18:00-22:30), 12-én (18:00-23:00) és 13-án (17:00-23:00) zajlanak az online vetítések, naponként 200 ingyenes jegy ütheti a markát a leggyorsabbaknak. A vetítés mellé online beszélgetést is szerveznek Király Edit irodalmár és Stőhr Lóránt filmtörténész részvételével.

További információ ezen az oldalon olvasható, a jegyfoglalás pedig itt elérhető.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.