Egyetlen beállítás a munkáról – workshop és kiállítás Harun Farocki tiszteletére

  • narancs.hu
  • 2022. július 8.

Mikrofilm

A Goethe Intézet ingyenes, háromhetes workshopjának témája a „munka”, 1-2 perces videókban, egyetlen beállítással.

Harun Farocki német filmrendező, esszéista, médiaművész és médiateoretikus 2014-ben halt meg, Egyetlen beállítás a munkáról – Labour in a Single Shot című workshopját azóta felesége, Antje Ehmann vezeti. Ennek lényege, hogy 1-2 perces, vágás nélküli, egyetlen beállításból álló videók készüljenek a „munka” témájára – legyen az fizetett vagy ingyenes, fizikai vagy szellemi, hagyományos vagy rendhagyó munka.

Az angol nyelvű workshopot a budapesti Goethe Intézet szervezi, a lehetőségen korhatár nélkül, teljesen ingyenesen lehet részt venni. További részletek ezen és ezen a linken olvashatóak.

A program szeptember 12-től indul, jelentkezni július 17-ig lehet.

A workshop mellett a Goethe Intézet az aqb galériával közösen kiállítást is szervez a rendező installációiból.

Harun Farocki az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb hatású és legkülönösebb német filmrendezője: minimalista-realista dokumentumfilmjeiben és filmkölteményeiben helyre akarta állítani a képek öntörvényűségét azok politikai és kulturális jelentésrétegeinek felszínre hozásával. Pontosan elemezte az új médiavilágot, miközben végig ragaszkodott maximájához: a beállítás beállítódás. „Nem kell új képeket keresni, de a meglevő képeket úgy kell feldolgozni, hogy újak legyenek” – vallotta. Szerinte a képkivágás, a kamera helyzete világlátást és politikai beállítódást fejez ki, ugyanis a mai, mediális világban minden és mindenki képekkel fejez ki, reprezentál, konstruál vagy dekonstruál.

Egyik első filmjében, a Nem oltható tűzben (Nicht löschbares Feuer, 1968), saját testét, na meg egy cigarettát használ arra, hogy szemléltesse a napalm pusztító hatását. Hírolvasóként, öltönyben a pult mögött ülve arról beszélve, hogy nem igazán lehet szemléltetni, a pusztító fegyver milyen hatással van a testünkre. Majd elnyomja a cigit a karját: „Egy cigaretta körülbelül 400 fokon ég – mondja, és úgy fordítja a kezét, hogy látható legyen az égési seb –, a napalm körülbelül 3000 fokon.” 1996-os A fellépés (Der Aufritt) című dokumentumfilmje látszólag összefüggéstelen képekkel és dialógusokkal egy reklámkampány megtervezését mutatja be. Különösen közel állt hozzá Bertolt Brecht elidegenítésteóriája, ő maga is igyekezett a néző bevett látásmódját és filmnézési szokásait irritálni, összezavarni és elbizonytalanítani. 2003-as Felismerni és követni (Erkennen und Verfolgen) című filmjében például a képekkel kapcsolatos új politikát boncolgatta az első öbölháború nyomán: ebben teljesen újraértékeli, szétszedi, majd különböző fókusszal, ismétlésekkel, lassításokkal újra összeteszi a háború sokat látott képeit.

Több mint 90 filmet készített, esszéket írt, szerkesztette az 1984-ben megszűnt Filmkritik folyóiratot, dramaturg volt, színházi rendező és filmfőiskolai tanár. Életműve rendkívül egységes, óriási hatással volt az őt követő dokumentumfilmesekre, filmteoretikusokra és politikai filmesekre is. Az itthon is népszerű Christian Petzolddal Yella című 2007-es filmdrámáját például Farocki Nem kockázat nélkül (Nicht ohne Risiko) című 2004-es dokumentarista reflexiója inspirálta, de közösen írták a Barbara című 2012-es film forgatókönyvét, és a két évvel későbbi Phoenix báron is együtt dolgoztak. Nem sokkal ennek elkészülte után, a bemutató előtt hunyt el 70 éves korában Berlin közelében.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."