Egyetlen beállítás a munkáról – workshop és kiállítás Harun Farocki tiszteletére

  • narancs.hu
  • 2022. július 8.

Mikrofilm

A Goethe Intézet ingyenes, háromhetes workshopjának témája a „munka”, 1-2 perces videókban, egyetlen beállítással.

Harun Farocki német filmrendező, esszéista, médiaművész és médiateoretikus 2014-ben halt meg, Egyetlen beállítás a munkáról – Labour in a Single Shot című workshopját azóta felesége, Antje Ehmann vezeti. Ennek lényege, hogy 1-2 perces, vágás nélküli, egyetlen beállításból álló videók készüljenek a „munka” témájára – legyen az fizetett vagy ingyenes, fizikai vagy szellemi, hagyományos vagy rendhagyó munka.

Az angol nyelvű workshopot a budapesti Goethe Intézet szervezi, a lehetőségen korhatár nélkül, teljesen ingyenesen lehet részt venni. További részletek ezen és ezen a linken olvashatóak.

A program szeptember 12-től indul, jelentkezni július 17-ig lehet.

A workshop mellett a Goethe Intézet az aqb galériával közösen kiállítást is szervez a rendező installációiból.

Harun Farocki az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb hatású és legkülönösebb német filmrendezője: minimalista-realista dokumentumfilmjeiben és filmkölteményeiben helyre akarta állítani a képek öntörvényűségét azok politikai és kulturális jelentésrétegeinek felszínre hozásával. Pontosan elemezte az új médiavilágot, miközben végig ragaszkodott maximájához: a beállítás beállítódás. „Nem kell új képeket keresni, de a meglevő képeket úgy kell feldolgozni, hogy újak legyenek” – vallotta. Szerinte a képkivágás, a kamera helyzete világlátást és politikai beállítódást fejez ki, ugyanis a mai, mediális világban minden és mindenki képekkel fejez ki, reprezentál, konstruál vagy dekonstruál.

Egyik első filmjében, a Nem oltható tűzben (Nicht löschbares Feuer, 1968), saját testét, na meg egy cigarettát használ arra, hogy szemléltesse a napalm pusztító hatását. Hírolvasóként, öltönyben a pult mögött ülve arról beszélve, hogy nem igazán lehet szemléltetni, a pusztító fegyver milyen hatással van a testünkre. Majd elnyomja a cigit a karját: „Egy cigaretta körülbelül 400 fokon ég – mondja, és úgy fordítja a kezét, hogy látható legyen az égési seb –, a napalm körülbelül 3000 fokon.” 1996-os A fellépés (Der Aufritt) című dokumentumfilmje látszólag összefüggéstelen képekkel és dialógusokkal egy reklámkampány megtervezését mutatja be. Különösen közel állt hozzá Bertolt Brecht elidegenítésteóriája, ő maga is igyekezett a néző bevett látásmódját és filmnézési szokásait irritálni, összezavarni és elbizonytalanítani. 2003-as Felismerni és követni (Erkennen und Verfolgen) című filmjében például a képekkel kapcsolatos új politikát boncolgatta az első öbölháború nyomán: ebben teljesen újraértékeli, szétszedi, majd különböző fókusszal, ismétlésekkel, lassításokkal újra összeteszi a háború sokat látott képeit.

Több mint 90 filmet készített, esszéket írt, szerkesztette az 1984-ben megszűnt Filmkritik folyóiratot, dramaturg volt, színházi rendező és filmfőiskolai tanár. Életműve rendkívül egységes, óriási hatással volt az őt követő dokumentumfilmesekre, filmteoretikusokra és politikai filmesekre is. Az itthon is népszerű Christian Petzolddal Yella című 2007-es filmdrámáját például Farocki Nem kockázat nélkül (Nicht ohne Risiko) című 2004-es dokumentarista reflexiója inspirálta, de közösen írták a Barbara című 2012-es film forgatókönyvét, és a két évvel későbbi Phoenix báron is együtt dolgoztak. Nem sokkal ennek elkészülte után, a bemutató előtt hunyt el 70 éves korában Berlin közelében.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.