Egyetlen beállítás a munkáról – workshop és kiállítás Harun Farocki tiszteletére

  • narancs.hu
  • 2022. július 8.

Mikrofilm

A Goethe Intézet ingyenes, háromhetes workshopjának témája a „munka”, 1-2 perces videókban, egyetlen beállítással.

Harun Farocki német filmrendező, esszéista, médiaművész és médiateoretikus 2014-ben halt meg, Egyetlen beállítás a munkáról – Labour in a Single Shot című workshopját azóta felesége, Antje Ehmann vezeti. Ennek lényege, hogy 1-2 perces, vágás nélküli, egyetlen beállításból álló videók készüljenek a „munka” témájára – legyen az fizetett vagy ingyenes, fizikai vagy szellemi, hagyományos vagy rendhagyó munka.

Az angol nyelvű workshopot a budapesti Goethe Intézet szervezi, a lehetőségen korhatár nélkül, teljesen ingyenesen lehet részt venni. További részletek ezen és ezen a linken olvashatóak.

A program szeptember 12-től indul, jelentkezni július 17-ig lehet.

A workshop mellett a Goethe Intézet az aqb galériával közösen kiállítást is szervez a rendező installációiból.

Harun Farocki az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb hatású és legkülönösebb német filmrendezője: minimalista-realista dokumentumfilmjeiben és filmkölteményeiben helyre akarta állítani a képek öntörvényűségét azok politikai és kulturális jelentésrétegeinek felszínre hozásával. Pontosan elemezte az új médiavilágot, miközben végig ragaszkodott maximájához: a beállítás beállítódás. „Nem kell új képeket keresni, de a meglevő képeket úgy kell feldolgozni, hogy újak legyenek” – vallotta. Szerinte a képkivágás, a kamera helyzete világlátást és politikai beállítódást fejez ki, ugyanis a mai, mediális világban minden és mindenki képekkel fejez ki, reprezentál, konstruál vagy dekonstruál.

Egyik első filmjében, a Nem oltható tűzben (Nicht löschbares Feuer, 1968), saját testét, na meg egy cigarettát használ arra, hogy szemléltesse a napalm pusztító hatását. Hírolvasóként, öltönyben a pult mögött ülve arról beszélve, hogy nem igazán lehet szemléltetni, a pusztító fegyver milyen hatással van a testünkre. Majd elnyomja a cigit a karját: „Egy cigaretta körülbelül 400 fokon ég – mondja, és úgy fordítja a kezét, hogy látható legyen az égési seb –, a napalm körülbelül 3000 fokon.” 1996-os A fellépés (Der Aufritt) című dokumentumfilmje látszólag összefüggéstelen képekkel és dialógusokkal egy reklámkampány megtervezését mutatja be. Különösen közel állt hozzá Bertolt Brecht elidegenítésteóriája, ő maga is igyekezett a néző bevett látásmódját és filmnézési szokásait irritálni, összezavarni és elbizonytalanítani. 2003-as Felismerni és követni (Erkennen und Verfolgen) című filmjében például a képekkel kapcsolatos új politikát boncolgatta az első öbölháború nyomán: ebben teljesen újraértékeli, szétszedi, majd különböző fókusszal, ismétlésekkel, lassításokkal újra összeteszi a háború sokat látott képeit.

Több mint 90 filmet készített, esszéket írt, szerkesztette az 1984-ben megszűnt Filmkritik folyóiratot, dramaturg volt, színházi rendező és filmfőiskolai tanár. Életműve rendkívül egységes, óriási hatással volt az őt követő dokumentumfilmesekre, filmteoretikusokra és politikai filmesekre is. Az itthon is népszerű Christian Petzolddal Yella című 2007-es filmdrámáját például Farocki Nem kockázat nélkül (Nicht ohne Risiko) című 2004-es dokumentarista reflexiója inspirálta, de közösen írták a Barbara című 2012-es film forgatókönyvét, és a két évvel későbbi Phoenix báron is együtt dolgoztak. Nem sokkal ennek elkészülte után, a bemutató előtt hunyt el 70 éves korában Berlin közelében.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”