Nem gondoltuk, hogy ez lesz az év botrányfilmje

Mikrofilm

Minyonokra áradó öltönyös tinédzserek csapata fenyegeti a mozikat!

Rekordot döntöttek a Minyonok – adtunk hírt mi is arról, hogy egyetlen film sem tudott nagyobb bevételt elérni az amerikai függetlenség napját is magába foglaló hétvégén, mint a fura, sárga lények kalandjainak folytatása. Nem csak a hatalmas bevétele miatt uralja a popkultúrát a film: egy fura TikTok-trendnek köszönhetően egyre több mozi kezdte szabályozni, vagy épp kitiltani az arra jegyet váltó fiatalokat.

A #GentleMinions trend épp a rekordot hozó hétvégén kezdett felfutni a Z generációsok között: ők azok, akik a 90-es évek vége és a 2010-es évek között születtek, szokás zoomereknek is nevezni őket. A trend lényege nagyjából az, hogy a fiatalok öltönyben, esetleg sállal a nyakukban üljenek be a filmre. Utóbbi egyértelműen a film szupergonoszára, Grura utal, előbbinek azonban a világon semmi köze az animációhoz; maximum az, hogy a nézők így ünneplik meg a film vetítésének jeles eseményét.

„Ez történik, ha a generáció a sorozattal együtt nő fel” – nyilatkozta egy filmhez közel álló forrás. A Minyonok első részét 2015-ben mutatták be, ez azonban már a 2010-es Gru spinoffja volt; azaz ha valaki 10 évesen látta az első filmet, az most épp 22 éves – nagy eséllyel pont benne van a hasonló, teljesen értelmetlennek tűnő TikTok-kihívások világában.

A Minyonok sikerét persze nem ez a trend okozta, de némiképp hozzájárult ahhoz: a nyitóhétvége nézőinek 34 százaléka 13-17 év közötti volt, ami elég nagy aránynak számít, ha figyelembe vesszük, hogy egy animációs filmról van szó. Csak összehasonlításképpen: a legutóbbi felvonásnak számító 2017-es Gru 3-nál ez a szám mindössze 8 százalék volt. Az új Minyonok nézőinek 90 százaléka 25 év alatti.

A nézőknek és a hatalmas bevételnek persze a stúdió és a mozik is örülnek, néhány vetítőhely azonban elkezdte megrendszabályozni az öltönyös zoomereket: az Egyesült Királyság egyik Odeon-mozija például egy figyelmeztető üzenetet helyezett ki, miszerint megtagadják a belépést attól, aki a kihívásban részt véve öltönyben érkezik a filmre.

A jelek szerint ugyanis páran túlzásba vitték a rajongást, és vetítés közben hangoskodással zavarták a közönséget, vagy épp banánt dobáltak a vászonra és szivarra gyújtottak. Hasonló, összehangolt nézői akciók nem ritkák a kultuszfilmek vetítésénél: az 1975-ös Rocky Horror Picture Show-t a világ számos országában még most is játsszák, a nézők pedig közben lelkesen rizst és konfettit dobálnak.

A TikTok-függők tehát egyfajta ironikus gesztusként öltöznek fel a Minyonok kedvéért – mindez kísértetiesen hasonló ahhoz, amikor a borzalmas Morbiust emelték az égig, elérve ezzel, hogy ismét műsorra tűzzék Jared Leto képregénymoziját. Mint minden internetes kihívás, ez is azért válhatott népszerűvé, mert a fiatalok ennek köszönhetően úgy érzik, tartoznak valahová, és részt vesznek valamiféle határokat átívelő, nemzetközi dologban – közben pedig milliós nézettséget is generálnak maguknak.

Van azonban még egy dolog, ami hasonlóan lényeges: a koronavírus-járvány idején a filmszínházak közel két évig zárva voltak vagy félgőzzel működtek, így tinédzserek egyik legkedveltebb szabadidős- és találkahelyük nélkül maradtak. Persze a járványszámok csökkenése óta akadt már pár sikerfilm a Pókembertől kezdve a Jurassic Worldig, ezekre azonban mindenféle korosztályból áramlottak a nézők, így nehéz volt kitűnni közülük. A Minyonokra animációs filmként főleg gyerekek és családosok váltanak jegyet, közöttük pedig lehet menőzni azzal, hogy csapatostul, öltönyben vonulnak fel a zoomerek – egyikük egyenesen A keresztapához hasonlította a filmet, mint meghatározó popkulturális eseményt.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk