Elhunyt Bertrand Blier francia filmrendező

Mikrofilm

Nyolcvanöt éves korában elhunyt Bertrand Blier Oscar-díjas francia filmrendező, forgatókönyvíró – közölte az alkotó családja. 

A rendező hétfő este "békésen halt meg otthonában, Párizsban, felesége és gyermekei körében" - közölte fia, Léonard Blier.

A sziporkázó párbeszédeiről, valamint nyers és fekete humoráról ismert filmes elsősorban az 1970-es és 80-as években Gérard Depardieu főszereplésével készült provokatív vígjátékaival vált népszerűvé. Az Elő a zsebkendőkkel! című komédiája 1979-ben elnyerte a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat.

Bertrand Blier neve elválaszthatatlan Gérard Depardieu nevétől, akinek karrierjét 1974-ben indította el a Herék, avagy a tojástánc című vígjátékkal. A Franciaországban kultikussá vált, szubverzív filmet Bertrand Blier más alkotásaihoz hasonlóan a közönséget sokkoló, provokatív humor jellemzi. 

Blier mintegy harminc filmet rendezett, és az 1980-as években az egyik legnépszerűbb alkotó volt hazájában: az 1986-ban készült Estélyi ruha című vígjátékát hárommillióan látták a mozikban. Hidegtál című filmjéért 1980-ban elnyerte a legjobb forgatókönyvírónak járó César-díjat, a Túl szép hozzád című alkotása a cannes-i fesztivál zsűrijének nagydíját és három César-díjat érdemelt ki, köztük a legjobb női alakításért járót, amelyet Carole Bouquet vehetett át.

Az 1990-es és 2000-es években Blier filmjei már kevésbé voltak sikeresek, kivéve A jégkockák zörgése című vígjátékot, amelyben az Oscar-díjas Jean Dujardin egy alkoholista írót alakít, aki saját, életre kelt betegségével folytat párbeszédet

Blier műveit – amelyeknek hősei marginalizált figurák, szélhámosok, szerencsétlen rendőrök, prostituáltak – ma sokan a nőgyűlölet és a férfiak által uralt társadalom ábrázolása miatt kritizálják. Az elmúlt években Blier néhány színésznője, például Miou-Miou és Brigitte Fossey elmondta, hogy a rendező nyers humorát időnként sértőnek és megalázónak érezték.–

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.