Elhunyt Bertrand Blier francia filmrendező

Mikrofilm

Nyolcvanöt éves korában elhunyt Bertrand Blier Oscar-díjas francia filmrendező, forgatókönyvíró – közölte az alkotó családja. 

A rendező hétfő este "békésen halt meg otthonában, Párizsban, felesége és gyermekei körében" - közölte fia, Léonard Blier.

A sziporkázó párbeszédeiről, valamint nyers és fekete humoráról ismert filmes elsősorban az 1970-es és 80-as években Gérard Depardieu főszereplésével készült provokatív vígjátékaival vált népszerűvé. Az Elő a zsebkendőkkel! című komédiája 1979-ben elnyerte a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat.

Bertrand Blier neve elválaszthatatlan Gérard Depardieu nevétől, akinek karrierjét 1974-ben indította el a Herék, avagy a tojástánc című vígjátékkal. A Franciaországban kultikussá vált, szubverzív filmet Bertrand Blier más alkotásaihoz hasonlóan a közönséget sokkoló, provokatív humor jellemzi. 

Blier mintegy harminc filmet rendezett, és az 1980-as években az egyik legnépszerűbb alkotó volt hazájában: az 1986-ban készült Estélyi ruha című vígjátékát hárommillióan látták a mozikban. Hidegtál című filmjéért 1980-ban elnyerte a legjobb forgatókönyvírónak járó César-díjat, a Túl szép hozzád című alkotása a cannes-i fesztivál zsűrijének nagydíját és három César-díjat érdemelt ki, köztük a legjobb női alakításért járót, amelyet Carole Bouquet vehetett át.

Az 1990-es és 2000-es években Blier filmjei már kevésbé voltak sikeresek, kivéve A jégkockák zörgése című vígjátékot, amelyben az Oscar-díjas Jean Dujardin egy alkoholista írót alakít, aki saját, életre kelt betegségével folytat párbeszédet

Blier műveit – amelyeknek hősei marginalizált figurák, szélhámosok, szerencsétlen rendőrök, prostituáltak – ma sokan a nőgyűlölet és a férfiak által uralt társadalom ábrázolása miatt kritizálják. Az elmúlt években Blier néhány színésznője, például Miou-Miou és Brigitte Fossey elmondta, hogy a rendező nyers humorát időnként sértőnek és megalázónak érezték.–

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.