Film

Elrabolt világ

Mikrofilm

Ha egy alműfaj filmjeinek mennyisége elér egy kritikus tömeget, szinte elkerülhetetlen a szabályok felrúgása vagy átalakítása. Ez történt az inváziós sci-fikkel is, aminek hála olyan meghökkentő munkák születtek, mint a vígjátékkal kacérkodó Idegen arcok, a szociodrámával oltott District 9 vagy a kamaradrámával eljátszadozó 10 Cloverfield Lane.

Robert Wyatt, A majmok bolygója: Lázadás rendezője is hasonló műfajhajlítgatásra szánta el magát, helyenként egészen izgalmas pillanatokat produkálva, de leginkább csak kihagyott ziccerekkel. Az Elrabolt világban sem a Földet leigázó és elnyomó rezsimet kiépítő idegenek a lényegesek (lehetnének zombik, gyarmatosítók vagy egy szélsőséges párt tagjai is), hanem a diktatúrában élni kénytelen emberek. A megalkuvók, a kollaboránsok és a lázadók. A film három utat tár elénk, melyekről lassan derül ki, hogy mind az ellenállás eltérő formái: megismerjük a partizánok vezérét, az öccsét, aki sokáig vonakodik csatlakozni a lázadókhoz, meg egy magas rangú rendőrt, aki hamarosan rendőrkapitány lehet. Az ötlet remek volna, ha a rendező nem tartaná erőszakkal távol tőlünk a szereplőket: nemcsak a lényeket, hanem az érzelmi bevonásunkért versengő emberi alakokat is homály fedi. Gyakran megesik, hogy hosszú időre magára hagyunk egy központi szereplőt, hogy egy minden előzmény nélkül bevezetett mellékalakot kövessünk, miközben sűrű logikai bakikkal tarkítva, egyenetlen ritmusban bontakozik ki a nagy összeesküvés, mely a vége főcím alatt, a néző elől elrejtve dönti meg az idegenek földi uralmát.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.