Interjú

„Elvarázsol, meglep, nyugtalanít”

Nagy Borbála filmrendező

  • Artner Szilvia
  • 2020. december 23.

Mikrofilm

A berlini filmakadémia hallgatója. Legújabb kisfilmje, a Pannónia dicsérete szeptemberben elnyerte a legjobb kisjátékfilm díját az Achtung Berlin filmfesztiválon, így automatikusan nevezhető az Oscarra is. Berlinből válaszolt a kérdéseinkre.

 

Magyar Narancs: Német–magyar szakra és filmelméletre jártál a bölcsészkaron, aztán újságíró-iskolát végeztél és filmkritikát írtál. Melyik játszott nagyobb szerepet abban, hogy végül filmezni kezdj?

Nagy Borbála: Vannak mondatok, amiket az ember folyamatosan hall a szüleitől. Nekem az egyik ilyen az volt, hogy bármi lehetek, csak tanár ne. Nem azért, mert nem ez az egyik legszebb és legfontosabb foglalkozás a világon, hanem inkább a napi küzdelem és az elismerés, azon belül is az anyagi elismerés hiánya miatt. Így harmadéves bölcsészként, amikor rájöttem, hogy a legjobb úton haladok afelé, hogy tanár legyek, bepánikoltam, és felvételiztem filmszakra. Itt kezdődött minden, Pálos György mentorálása alatt. Hozzá jártam filmgyakorlatra, itt készültek az első kisfilmjeim, elsősorban komédiák. Épp a gazdasági krízis éveiben diplomáztam, pályakezdőként úgy éreztem, mintha kihúzták volna a lábam alól a talajt. Három diplomával a kezemben először egy call centerben kezdtem el dolgozni. A németnyelv-tudásom segített ezekben a nehéz években. Párhuzamosan igyekeztem másfelé is mozogni: könyveket fordítottam, elvégeztem egy újságíróképzést, saját filmblogot indítottam, és kétszer is részt vettem a Filmtett táborban: első alkalommal forgatókönyvíróként, másodszorra rendezőként. Épp Erdélyben voltam a Filmtett-tel, amikor kiderült, hogy elfogadták a pályázatomat egy rostocki filmfesztiválra, ahova kilenc hónapra jelentkeztem szervezőnek. Emlékszem, Sepsibesenyőn annyira rossz volt az internet, hogy nem tudtam megnyitni az e-mailt, így csak a tárgyból következtettem arra, hogy sikerült. És elvállaltam. Azzal a hátsó szándékkal, hogy ha már ott vagyok, jelentkezek a berlini filmakadémiára, a DFFB-re.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.