„A középkorú emberek láthatatlanabbak”

Mikrofilm

Romantikus oktató websorozatot készít a Labrisz Leszbikus Egyesület a digitális eszközök használatáról az online térben történő társkereséshez. 

A második aranykor címen romantikus oktató websorozat készül a Labrisz Leszbikus Egyesület jóvoltából. A szervezetnek alapvetően kulturális, közösségteremtő kezdeményezései vannak (nevéhez fűződik a nagy port kavart Meseország mindenkié című mesekönyv is), melyeket idén a koronavírus-járvány felülírt. Emellett azt tapasztalták, hogy az idősebb korosztály tagjai közül sokan küzdenek problémával a pandémia idején még inkább általánossá vált, elterjedt digitiális kommunikáció területén. A sorozattal éppen ezért a számítógép, a mobiltelefon és az internet biztosabb használatát, a digitális műveltség terjedését szeretnék elérni, propagálni.

Mindezt úgy, hogy az oktató elemek egy történetbe illeszkednek. A websorozat két nő, egy festő és egy tanár életét dolgozza fel. Előbbinek meghalt a barátnője, aki korábban ügyeit intézte, utóbbinak pedig véget ért a házzassága, ráadásul a státuszából nem tud kilépni, és önmaga felvállalásával is próblémái akadnak. „Próbálna ismerkedni, de nincs tisztában az internet biztonságos használatával. Ebből lesznek drámai jelenetek” – mondta Takács Mária rendező a Narancs.hu-nak. „A középkorú emberek láthatatlanabbak, pedig nekik is vannak a saját élethelyzetükből fakadóan problémáik” – tette hozzá.

A film készítői a gyártást megelőzően a saját csatornáikon megfuttattak egy kérdőívet, majd a válaszok alapján szűrték le, milyen elemeket építsenek be a történetbe. A sorozatban minden olyan folyamatot megjelenítenek, ami a számítógépen vagy a telefononon játszódik le; a néző ezeket lépésről lépésre végigkövetheti, a szerzett tudás pedig a későbbiekben segítheti a társkeresésben és a közösségtalálásban.

A leglogikusabb és -egyszerűbb megoldásnak a websorozat műfaját találták az alkotók, ráadásul egy ilyen témájú filmet nehezen fogadnának be a televíziók. Takács Mária elmondása szerint azt szeretnék, hogy A második aranykor mindenki számára elérhető legyen, de a biztonság kedvéért készítenek PDF-formátumot a történetben feldolgozott kommunikációs folyamatokról azoknak, akiknek a websorozat követése nehézséget okoz. 

A film költségeire pályázat útján szereztek forrást, azonban a digitális utómunkálatokra már nem maradt pénzük, ezért gyűjtésbe fogtak. A rendező lapunknak elmondta, azt szeretnék, ha április végén megjelenhetne a sorozat első része; összesen hat, egyenként 12-15 perces epizóddal számolnak. A második aranykor főbb szerepeiben Bacskó Tünde és Vasvári Emese tűnik fel.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.