Film

Éretlenségi

  • Szabó Ádám
  • 2019. július 6.

Mikrofilm

Hol vannak már azok az idők, amikor a felnőtté válás egyet jelentett a korai magömlés leküzdésével? A szüzességelvesztős tinifilmek helyett ma az indie coming of age vígjátékok járják, van azonban még pár dolog, ami emlékeztet az elődökre: karikatúraszerű, a show-t ellopó mellékszereplők, a barátság győzelme a közösülés felett, na meg a mindent betetőző, őrült buli, ami soha nem úgy sül el, ahogy a szereplők szeretnék.

Olivia Wilde rendezői bemutatkozása vállaltan és orcátlanul nyúlja le a Superbad, avagy miért ciki a szex? című 2007-es klasszikust – melyet akkor a tinifilm felnőtté válásaként ünnepeltünk. Az Éretlenségi truvája az, hogy ezúttal csajok a főszereplők – ha nem tudtuk volna, ők is vágynak az intimitásra, és ugyanúgy szeretnének megvadulni, mint fiú osztálytársaik. Amy és Molly azonban eddig visszafogták magukat, hogy a jó jegyekre és a továbbtanulásra koncentrálhassanak – mikor rájönnek, hogy emiatt négy­évnyi bulizásról maradtak le, az érettségi előtti utolsó éjszakán igyekszenek mindent pótolni.

Az Éretlenségi az a típusú film, mely folyamatosan kacsintgat, jelezve, hogy érti és érzi a műfaj kliséit, de maga is térdig gázol a közhelyekben. Néhányat ugyan ügyesen aktualizál vagy forgat ki – a közösségi média világában nincsenek már lenézett sulis kasztok, és ahhoz sem kell könyvmolynak lenned, hogy jó tanuló legyél –, de végső soron pont oda lyukad ki, ahova társai szoktak. Nem is baj ez: addig, amíg a szereplőkben van élet, a forgatókönyvben meg kraft, a barátsággal kapcsolatos minden közhelyet lenyelünk.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.