Tévétorrent

What We Do in the Shadows

Mikrofilm

Kicsit más közegbe érkezett a Jemaine Clement és Taika Waititi 2014-es, azonos című filmjéből készült sorozat, mint anno az eredeti. Már túl voltunk jó néhány vámpírhullámon és újraértelmezésen, de a rövidke játékidejű, hosszú gegláncokból álló, a díszletekre és miliőre sokat adó új-zélandi mockumentary még így is felkavarta az állóvizet.

A sorozat most Új-Zélandot elhagyva egy Staten Island-i vámpírfészekbe vezet be. A család feje Nandor, a Könyörtelen, aki igen kényes a rendre és az udvarias hangnemre. Osztozik a házon egy vámpírházaspárral, a teátrális Nadjával és Laszlóval, valamint a mindannyiuk által gyűlölt emberi külsejű energiavámpírral, Colin Robinsonnal. Hűségesen szolgálja őket Nandor cselédje, Guillermo, remélvén, hogy szolgálataiért cserébe őt is vámpírrá teszik. A filmhez hasonlóan a sorozat is mélyen megmártózik a populáris vámpírkultúrában – ennek megkoronázása a Vámpírtanács felbukkanása, melynek tagjai közt két lábon járó filmes idézetek sorakoznak (Tilda Swinton, Danny Trejo, Evan Rachel Wood, Wesley Snipes). A terjedelmesebb formátum feszesebb narrációt kíván, így minden epizód egy kisebb történetet mesél el, és kapunk egy lazább átívelő szálat is. A poénok is egyenetlenebbek, a hosszabb játékidőben nehéz fenntartani a film intenzitását. Viszont több idő marad a vámpír-ember viszonyok kibontására, ami néhol egészen melankolikus pillanatokat szül. Az alkotók nem változtattak a bevált recepten, és van is benne spiritusz, de a szériának még keresgélnie kell a saját hangját.

Magyar felirat: Vendég!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.