Virtuális kiállítás

És akkor jött a Tenkes kapitánya – Zenthe Ferenc (1920–2006)

Mikrofilm

Ha netalántán a centenáriumi Zenthe-év hajszálnyit túlzásnak tűnne is, azért kedves színészünkről megemlékezni okvetlenül illendő, egyszersmind jól­eső, elvégre Zenthe Ferenc a szó legszorosabb, sőt betű szerinti értelmében népszerű volt. Vagyis egy volt közülünk: olyan színész, aki a mi fiunkból idővel a mi apánkká, majd nagyapánkká vált. Ezt az utat idézi most meg az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet virtuális kiállítása, sok egyéb mellett újfent rácsodálkoztatva a közönséget Zenthe pályafutásának figyelemreméltóan markáns kettősségére.

Látjuk a fotókon az ötvenes-hatvanas évek vezető filmszínészét, a jelenkori vitorlázópilótaként meg kuruc vitézként egyaránt megnyerő hőst. Méghozzá a merőben új típusú hőst, hiszen a kiállítás kísérőszövege helytállóan szögezi le az el­ső filmes sikerek karrierszakaszát bevezetve, hogy „Zenthe szinte mindenben különbözött az őt megelőző művészgenerációtól”. Vagy­is „nem volt szálfatermetű, hangja nem ívelt át több regisztert”, mégis „a kisemberek hősévé vált”. S valóban, a hétköznapiasan ismerős színészalkat és annak megnyugtatóan derűs férfiassága máig pompásan érvényesül azokon a fotókon is, amelyek e tárlaton a legnagyobb filmsikereket idézik: a Gábor diáktól a Csendes otthonig. (A tévénézők millióinak szívébe belovagoló Eke Máténak ráadásul még a kellékcsizmáit is megszemlélhetjük.) Igaz, úgy a hatvanas évek közepétől a filmesek számára ez a stabil kiegyensúlyozottság és problémamentesség már korántsem tűnt oly vonzónak, ám a televízióban egészen a pályavégig nélkülözhetetlennek bizonyult a színész meghitt és megnyugtató jelenléte. No és persze egyetlen, de annál értékesebb filmben, az 1983-as Jób lázadásában Zenthének azért mégis lehetősége nyílt arra, hogy a maga Tenkes kapitányi skatulyájából kitörjön, és ahogyan azt a kiállításon idézett Tarján Tamás egykorú kritikájában megfogalmazta: „jelképes sorsot, jelképes személyt teremtsen”.

A gazdag gyűjtés nagyobbik fele mindazonáltal nem a filmszínészt és a hőst mutatja, hanem a színpadi csapatjátékost. Merthogy Zenthe színházi helye és rangja egészen más volt, hiszen a Madách társulatában „csupán” a sztárok, legendák és nagyvadak mögötti második vonal megbízható alapemberének számított. De uramfia, micsoda színészek mellett vállalta a másodhegedűs vagy olykor egyenesen az unterman szerepét! A tárlat összeállítása ezen a ponton Tolnay Klárit emeli ki különös nyomatékkal a partnerek sorából, előzékenyen egy kedvesen önironikus színésznői képaláírást is elénk nagyítva. Valamint hangsúlyosan jelenik meg az a Zenthe-szereplés is, amely egyszerre volt remek színészi kabinetalakítás és a kollegialitás nagy példája: a Játék a kastélyban Gálja, az utolsó hónapjait-heteit megélő Márkus László Turaijának oldalán. Az előadásfotókon persze ott található az epizodista „aprószentek” serege, Gyenge Árpád, Szénási Ernő vagy éppen az örök Moha bácsi, azaz Kőmíves Sándor is. Csupa hasznos és stabil, a maga helyét hiánytalanul be- és kitöltő művész: egy hajdan eleven színházi kultúra és szokásrend képviselői. Megannyi „fenntartó személyiség”, éppen amilyen a száz esztendeje született Zenthe Ferenc is volt.

Elérhető a PIM – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet oldalán

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.