Virtuális kiállítás

És akkor jött a Tenkes kapitánya – Zenthe Ferenc (1920–2006)

Mikrofilm

Ha netalántán a centenáriumi Zenthe-év hajszálnyit túlzásnak tűnne is, azért kedves színészünkről megemlékezni okvetlenül illendő, egyszersmind jól­eső, elvégre Zenthe Ferenc a szó legszorosabb, sőt betű szerinti értelmében népszerű volt. Vagyis egy volt közülünk: olyan színész, aki a mi fiunkból idővel a mi apánkká, majd nagyapánkká vált. Ezt az utat idézi most meg az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet virtuális kiállítása, sok egyéb mellett újfent rácsodálkoztatva a közönséget Zenthe pályafutásának figyelemreméltóan markáns kettősségére.

Látjuk a fotókon az ötvenes-hatvanas évek vezető filmszínészét, a jelenkori vitorlázópilótaként meg kuruc vitézként egyaránt megnyerő hőst. Méghozzá a merőben új típusú hőst, hiszen a kiállítás kísérőszövege helytállóan szögezi le az el­ső filmes sikerek karrierszakaszát bevezetve, hogy „Zenthe szinte mindenben különbözött az őt megelőző művészgenerációtól”. Vagy­is „nem volt szálfatermetű, hangja nem ívelt át több regisztert”, mégis „a kisemberek hősévé vált”. S valóban, a hétköznapiasan ismerős színészalkat és annak megnyugtatóan derűs férfiassága máig pompásan érvényesül azokon a fotókon is, amelyek e tárlaton a legnagyobb filmsikereket idézik: a Gábor diáktól a Csendes otthonig. (A tévénézők millióinak szívébe belovagoló Eke Máténak ráadásul még a kellékcsizmáit is megszemlélhetjük.) Igaz, úgy a hatvanas évek közepétől a filmesek számára ez a stabil kiegyensúlyozottság és problémamentesség már korántsem tűnt oly vonzónak, ám a televízióban egészen a pályavégig nélkülözhetetlennek bizonyult a színész meghitt és megnyugtató jelenléte. No és persze egyetlen, de annál értékesebb filmben, az 1983-as Jób lázadásában Zenthének azért mégis lehetősége nyílt arra, hogy a maga Tenkes kapitányi skatulyájából kitörjön, és ahogyan azt a kiállításon idézett Tarján Tamás egykorú kritikájában megfogalmazta: „jelképes sorsot, jelképes személyt teremtsen”.

A gazdag gyűjtés nagyobbik fele mindazonáltal nem a filmszínészt és a hőst mutatja, hanem a színpadi csapatjátékost. Merthogy Zenthe színházi helye és rangja egészen más volt, hiszen a Madách társulatában „csupán” a sztárok, legendák és nagyvadak mögötti második vonal megbízható alapemberének számított. De uramfia, micsoda színészek mellett vállalta a másodhegedűs vagy olykor egyenesen az unterman szerepét! A tárlat összeállítása ezen a ponton Tolnay Klárit emeli ki különös nyomatékkal a partnerek sorából, előzékenyen egy kedvesen önironikus színésznői képaláírást is elénk nagyítva. Valamint hangsúlyosan jelenik meg az a Zenthe-szereplés is, amely egyszerre volt remek színészi kabinetalakítás és a kollegialitás nagy példája: a Játék a kastélyban Gálja, az utolsó hónapjait-heteit megélő Márkus László Turaijának oldalán. Az előadásfotókon persze ott található az epizodista „aprószentek” serege, Gyenge Árpád, Szénási Ernő vagy éppen az örök Moha bácsi, azaz Kőmíves Sándor is. Csupa hasznos és stabil, a maga helyét hiánytalanul be- és kitöltő művész: egy hajdan eleven színházi kultúra és szokásrend képviselői. Megannyi „fenntartó személyiség”, éppen amilyen a száz esztendeje született Zenthe Ferenc is volt.

Elérhető a PIM – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet oldalán

Figyelmébe ajánljuk

Praktikus és kényelmes megoldások otthonra – stílus és relaxáció egy helyen

Az otthonunk berendezése és kialakítása nem csupán esztétikai kérdés, hanem a mindennapi kényelem és funkcionalitás szempontjából is kiemelkedő jelentőségű. Akár egy új lakásba költözünk, akár a meglévő otthonunkat szeretnénk felújítani, a megfelelő elemek kiválasztása hosszú távon javíthatja életminőségünket. Ebben a cikkben két olyan praktikus megoldást mutatunk be, amelyek nemcsak hasznosak, de hozzájárulnak az otthon kényelmének és stílusának növeléséhez is: ezek az előtető és az elektromos masszázsfotel.

Váratlanul

Az ír szerző negyedik, sakkal erősen átitatott regényének szervező motívumai a szereplők éle­tébe érkező nem várt elemek.

A távolság

Az író-rendező-vágó nem lacafacázik: már az első jelenetben ott vonaglik egy tucat eszkortlány a sztriptízbár kanosabb (és pénzesebb) vendégeinek ölében, üvölt a zene, pukkan a pezsgő.

Hagytuk, hogy így legyen

  • - turcsányi -

Nagyon közel megyünk. Talán túl közel is. A komfortérzetünk szempontjából biztosan túl közel, bár a dokumentumfilm műfaja nem a komfortérzetünk karbantartására lett kitalálva, hanem azért, hogy felrázzon. Ez játékszabály, ám mégis kérdéses, hogy mennyiben kárhoztatható bárki is, aki nem rendel felrázást.

Egymás közt

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Semmi se drága

„Itt fekszünk, Vándor, vidd hírül a spártaiaknak: / Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza” – üzeni háromszáz idióta a lidérces múltból, csókol anyád, Szimónidész aláírással. Oh, persze, ezek csak a hülye görögök voltak, könnyű volt nekik hülyének lenni. Mi magyarok, már okultunk 1956 tapasztalatából, s sosem követnénk el efféle balgaságot.

Úgy lezáródott

Napok óta tartja izgalomban a magyar hazát az a kérdés, hogy október 9-én ki záratta le azt a kiskőrösi vasúti átkelőt, amelynél Szijjártó Péter külügyminiszter és Mészáros Lőrinc nagyberuházó & nagyvállalkozó & a szeretett vezető körüli mindenes megtekinthette a Budapest–Belgrád vasútvonal adott szakaszát és felavathatta az utolsó sínszál lerakását és összecsavarozását, vagy mit.

Sokan, mint az oroszok

Oroszország a hatalmas veszteségek dacára sem szenved emberhiányban az ukrán frontokon. Putyinék mostanra megtanulták, hogyan vegyék meg állampolgáraikat a családjuktól. A politikailag kockázatos mozgósítás elrendelésére semmi szükség – az üzlet működik. De hogyan?