Fiatal rendezőknek járó díjat kapott Velencében Grosan Cristina

  • MTI/narancs.hu
  • 2022. szeptember 11.

Mikrofilm

Új filmjét a Velencei Filmfesztivál független kísérőrendezvényén mutatták be. 

A 40 év alatti női filmeseket elismerő független rendezői díjat kapott Velencében Grosan Cristina (A legjobb dolgokon bőgni kell), akinek Hétköznapi kudarcok című új filmjét a Velencei Filmfesztivál független kísérőrendezvényén, a Giornate degli Autori programban mutatták be.

A cseh-magyar-szlovák-olasz koprodukcióban, mások mellett a Nemzeti Filmintézet támogatásával készült játékfilmet kilenc további produkcióval együtt hívták meg a Giornate degli Autori programba, amelyet a cannes-i Rendezők két hete program mintájára hoztak létre Velencében.

A Velencei Filmfesztivál honlapja szerint Grosan Cristina a svéd Isabella Carbonell-lel együtt kapta meg az Autrici Under 40 (40 év alatti női alkotók) elnevezésű díjat a legjobb rendező kategóriában. Az elismerést a Venezia a Napoli. Il cinema esteso elnevezésű nemzetközi filmszemle hozta létre a 2020-ban 42 évesen elhunyt rendezőnő, Valentina Pedicini emlékére. 

A Venezia a Napoli Facebook-oldalán olvasható indoklás szerint a díjat többek között az ambiciózus perspektívájú film frissességéért és a fiatal szakemberek – köztük számos női alkotó – bevonásáért ítélték Grosan Cristinának.

Az alkotók MTI-hez eljuttatott közleménye kiemeli, hogy a díjat először kapta meg magyar filmes. "Nemzetközi közönség előtt megméretkezni hatalmas kiváltság, ugyanakkor hihetetlen izgalom is a számomra. Mindig ott motoszkál a kérdés a magamfajta rendező fejében, hogy a mi kelet-európai nézőpontunkra, történeteinkre hogyan rezonál és mennyire nyitott a nagyvilág" – idézi a közlemény Grosan Cristinát, aki szerint számára és alkotótársai számára ezért is fontos visszajelzés ez a díj.

A Hétköznapi kudarcokat, amelyben Kerekes Vica is játszik, Grosan Cristina nagyrészt cseh színészekkel forgatta. A filmben egy megmagyarázhatatlan természeti jelenség zavarja meg három nő átlagosnak induló napját, de a káosz közepette megpróbálják átvészelni a napot, és megtalálni helyüket a világban. A Hétköznapi kudarcok forgatókönyvírója Klára Vlasáková, operatőre Győri Márk, vágója Meller Anna. A film magyar gyártója a Laokoon Filmgroup volt, producerei pedig Stalter Judit, Sipos Gábor és Rajna Gábor.

A Hétköznapi kudarcokat szeptember 17-én, záró filmjeként mutatja be a miskolci CineFest. A Vertigo Media forgalmazásában október 27-től látható a magyar mozikban.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.